Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

army.jpgPoprvé jsem měl s Army of Two čest již ke konci minulého roku, kdy také měla hra původně vyjít. S předstihem jsem tenkrát dojel review kód a byl docela spokojen. Líbila se mi široce pojatá kooperace dvojice žoldáků, přičemž jste oba buď ovládali ve dvou s kamarádem ve splitcsreenu, nebo přes internet, popř. v singlu "vypomohla" tehdy hodně špatná a svéhlavá AI. Měl jsem do Next Levelu připravenou recenzi, ovšem doslova za pět minut dvanáct přišla zpráva o nečekaném odložení skorem již vylisované hry až na první čtvrtletí roku 2008.

Proto se recenze odložila ad acta s tím, že se vypustí těsně před vydáním hry. Ve své recenzi jsem kritizoval zmíněnou AI umělého kolegy, která přese všechny proklamace byla hodně špatná a tak byl postup v singlu díky tomu poměrně obtížný. Kolega si totiž mnohdy dělal co chtěl a i přes zákaz klidně naběhl mezi partu nepřátel, kteří ho v cuku letu rozstříleli na cucky. Hodně diskutovaný systém léčení, kdy jste napřed museli zraněného kolegu odtáhnout a pak skrze stereotypní mačkací minihry mu přikládat dámské tampony na bolístky, se stal již po několika úrovních doslova otravným.

Hlavně díky stálému umírání uměle řízeného kolegy byla poslední úroveň v sídle žoldácké agentury v Miami velice frustrující a obtížná. Nicméně velký potenciál hry zejména v oblasti kooperace se nedal zapřít. Docela jsem se divil, proč došlo nakonec k odkladu, protože i když byla hra obtížná v singlu, v kooperaci s živým parťákem se jednalo o neskutečnou zábavu. Nicméně dnes, kdy mám za sebou druhé dokončení hry, tentokráte z nové předělané verze hry, již vím, že se vydání neposunulo, jak se spekulovalo, kvůli předvánočnímu silnému lineupu a konkurenci na trhu, nicméně právě kvůli doladění rozporuplné AI a celkové obtížnosti.

Proto jsem taky svoji původní recenzi poměrně radikálně předělal a doplnil, což budete moci posoudit již z nového čísla Next Levelu. Rovněž tam naleznete tabulku s přehledem funkcí a věcí, co do hry nově přibyly, nebo byly upraveny, stejně jako seznam věcí, jenž se nakonec do hry nevešly, přitom ve starší verzi ještě byly přítomny. Nejvíce mě v tomto kontextu mrzí vypuštění řidičských misí, kdy jste sice jen po krátkou dobu řídili útočnou buginku Rangers (to bylo v úvodní misi v Somálsku) a podobně ovládali tank M1A1 Abrams, tuším že v jedné z Iráckých úrovní. Rozporuplný systém léčení byl zjednodušen, takže nyní již stačí držet jediné tlačítko několik sekund, kdy se kolega dá dohromady.

Nicméně to hlavní, tedy umělá inteligence se radikálně vylepšila, takže nyní v protikladu s původní verzi dokáže počítačem řízený kolega dokonce plno práce zastat úplně sám, což na nejnižší obtížnost značí kupodivu i souboje s bossy, které se mnohdy vyřeší skoro samy. Ruku v ruce s tím klesla i obtížnost v singleplayeru, takže nyní rozsah tří obtížností (nejvyšší není od začátku přístupná) vyhoví určitě každému. Zůstala ale hodně krátká herní doba, což značí, že na nejlehčí obtížnost, nebo v kooperaci s živým spoluhráčem dojedete kampaň již za 5-7 hodin. Díky nyní parádní AI je tak kooperace i v singlu opravdu znamenitá a v multiplayeru ještě lepší. Pozornosti také doporučuji první recenzi Martina Kallera na Tiscali.

Oficiální www stránka Army of Two je zde.