Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

road craft banner

 

Je to letos přesně deset let, kdy vyšla automobilová hra, jež se nakonec stala praotcem jednoho docela nového žánru. Spintires, což znamená protáčející se kola, byl titul z léta roku 2014, jenž se jako první zaměřil na pomalou a pečlivou jízdu vozidel v ultra těžkém terénu. Tenkrát to bylo novum, protože podobné hry samozřejmě existovaly i dříve, nicméně vždy se věnovaly daleko rychlejší jízdě a vždy jste v nich závodili místo vození nákladů, jak to unikátně pojaly Spintires (moje recenze datadisku Spintires – Chernobyl ZDE). Kulaté výročí ale nemůže zůstat bez oslav, a tak byla 21. srpna oznámená další hra v přímé linii nástupců jménem RoadCraft.

Jak tedy spolu souvisí Spintires a RoadCraft, když jsou obě hry od zcela jiných výrobců a z jiné časové linie? Ono je spojuje více, než byste čekali. Spintires byl původně nápad šikovného ruského programátora Pavla Zagrebelnyho, jenž si pro něj navrhl vlastní pokročilý fyzický engine zvaný VeeEngine a hru vyrobil pro soutěž Intel Level Up 2009. Jenže s grafikou byl na štíru, a tak se později spojil s malým anglickým studiem Oovee Games. Společně na základě úspěšné kampaně na Kickstarteru vydali první Spintires + další čtyři přídavky, přičemž prodali hodně přes milion kusů. Jenže Pavel se později s Oovee rozešel ve zlém a tak pro pokračování Spintires kontaktoval ruskou pobočku studia Saber Interactive, jimž nabídl své služby.

 

roadcraft train

 

Studio Saber jednak nebylo daleko, jednak v něm mluvili stejnou řečí, jednak měli zkušenosti s motoristickými hrami (MX Nitro/World of Speed) a jednak byli svolní k výrobě duchovního nástupce Spintires. Slovo dalo slovo, Pavel se přidal do týmu Saberu a společně v roce 2017 vytvořili druhý díl Spintires: MudRunner. O rok později vyšla odbočka Spintires: MudRunner – American Wilds a v roce 2020 prozatím vrcholný díl SnowRunner (moje recenze ZDE) + mobilní verze MudRunner. Posledním dějstvím je pak aktuální odbočka Expeditions: A MudRunner Game z letošního jara (moje představení ZDE) a úspěšnou řadu v příštím roce doplní šestý titul RoadCraft, který byl nedávno oficiálně oznámen.

RoadCraft bude stejně jako jeho předchůdci postaven na dvou enginech, což si žádá tradičně velmi pokročilá fyzika jízdy a utváření povrchu v reálném čase. VeeEngine je dávno minulostí, pročež ho již dříve nahradil interní nástroj Swarm. A speciálně na výpočty jízdy ho doplňuje licencovaný engine Havoc. Swarm dále využívá např. World War Z a taktéž nový Warhammer 40.000: Space Marine 2, takže se jedná o moderní a výkonné jádro. V sérii jsme tu měli led i sníh, vedro i pouště, převážení nákladů i expedice do neprobádaných končin. A tak RoadCraft tu tradiční formuli terénní jízdy pojme krapet jinak, což je fajn. Hra se odehrává v rozmanitých  lokacích, jež jsou kompletně odstřižené od okolí, a to kvůli obří ničivé záplavě.

 

roadcraft crane

 

Jako na zavolanou máte uvnitř nepoškozenou firmičku na odklízení stavebního materiálu s množstvím stavební techniky. A tak se pustíte ihned do práce, abyste zprovoznili komunikace, odklidili trosky budov a opravili poškozenou dopravní infrastrukturu. Jak vidno, RoadCraft se nově nezaměří jen na převážení různých nákladů, ale minimálně z 50 % také na konstrukční činnost, v níž se inspiroval u plejády německých stavebních simulátorů v čele s Construction Simulatorem od Astragonu. Takže RoadCraft nabídne např. stavby a opravy mostů, vozovek a tunelů, nějaké to jeřábničení a dokonce i pokládku nového asfaltu! To jsou zčásti věci, jež se v sérii objeví vůbec poprvé.

Pro start má být připraveno 8 odlišných map, každá s rozlohou více než 4 km², nicméně opět to budou zřejmě jen zcela mrtvá prostředí bez zvířat a obyvatel. Tradičně nelicencovaná vozidla mají ale své reálné předobrazy, já rozpoznal nákladní KRAZy, sovětské pásáky AT-T včetně ženijního vozidla BAT-M, náklaďáčky MAZ-500 nebo buldozery ČTZ T-170 známé i u nás z výstavby pražského metra. Celkem v základu RoadCraft obsáhne 40 unikátních vozidel a strojů včetně takové specialitky, jakou je portálový jeřáb. Další premiérovou funkcí je možnost najmutí i dalších vozidel do práce, takže když vy budete montovat nový most, mezitím si necháte dovézt novou mostovku svým dalším řidičem.

 

 

Jen mu musíte ručně naklikat trasu velmi podobně jako je tomu u aktuálního dílu Expeditions: A MudRunner Game. Již od začátku kromě sólo hraní nemá chybět online i offline kooperace pro 4 potažmo 2 řidiče, hra dostane českou lokalizaci a někdy příští rok vyjde na PC, PS5 a XS/XSX. Autoři totiž znovu jen s menšími změnami použijí nedávno vydané bezplatné rozšíření s kooperací pro Expeditions, jaké v polovině srpna vydali i z toho důvodu, že si na něm otestují chod před implementací do RoadCraftu. Je také chvályhodné, že autoři vytrvale podporují nejen nedávno vydaný díl Expeditions: A MudRunner Game, ale stále také starší SnowRunner, jenž do konce roku dokončí již svoji 16. sezonu přídavků, kdy každý rok vycházejí až čtyři nové balíčky včetně trvalého ladění a opravování obou her.