Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

forza2.jpgTvůrci simulátorů a vůbec her, které se chtějí ať více či méně přiblížit k realitě, to nemají vůbec lehké. Na rozdíl od plně smyšleného světa, kde vývojáři mohou popustit uzdu své fantazie, tvůrci podobných her jako je Forza, musí hodně času věnovat i poměrně stereotypnímu a náročnému sběru dat ze skutečného světa. Tato pedantská činnost nejen že zabírá dost času, ale také stojí nějaké peníze, protože nemůžete čekat, že vám majitelé pronajmou např. okruh zcela zdarma, když je tato trať velmi často využívána na tréninky závodních týmů.

Podobné martýrium si museli projít i zaměstnanci interního studia Microsoftu Turn 10, protože jejich Forza 2 patří právě do škatulky realistických simulátorů. Velmi dobrou studnicí informací jsou od pradávna knihy, tudíž zahájení vývoje předcházelo pořízení pěkně velké knihovničky nových i starších publikací o motoristickém sportu, okruzích, a hlavně cestovních vozech. Microsoft také zaplatil členům týmu účast v několika doprovodných a nižších závodních seriálech na zámořských okruzích, jako je Formula Student, nebo tréninky amerického šampionátu GT2.

I když to ve hře není zas tak moc patrné, tvůrci byli přizváni i k účasti na několika crash testech starších vozů pořádaných americkou obdobou našeho Besipu. Pochopitelně přesné výsledky těchto testů u aktuálních vozů výrobci přísně tají, tudíž se museli tvůrci spokojit pouze s vyřazenými vozy. Ale pro nasimulování deformací ve hře to úplně stačí. Větší část crash testů nyní spíše probíhá v podmínkách sofistikované počítačové simulace a v reálu se pak jen ověřují spočtená data. Nicméně tyto programy jsou také přísně střežené a jejich výstupy zná jen úzký okruh konstruktérů vozidla.

Veškerá telemetrická data byla nahrávána na skutečném dynamometru, když pro tyto účely studio našlo dostatečný počet majitelů všech různých levných i drahých značek, aby svůj vůz zapůjčili pro tyto testy. Přece jenom málokdo odolá nechat si proklouznout nabídku na kompletní diagnostiku výkonových parametrů svého vozu, zvlášť, když vlastní exkluzivní a silnou mašinu. Ostatní údaje složitě simulované v laboratorních podmínkách, jako je např. teplota a tlaky v pneumatikách při jízdě, obstaral speciální měřící přístroj amerického úřadu pro certifikaci a výzkum motorových vozidel.

Na motorové brzdě se také nahrávaly všechny zvuky motorů, přičemž se samozřejmě nedalo nahrát úplně vše. Bylo by to také zbytečné, protože existují databanky samplů reálných zvuků včetně aut, které byly tudíž použity. Fyzický engine pracující ve 360fps si vyžádal abnormálně přesné údaje o tratích, takže kromě GPS souřadnic a stavebních výkresů, stejně museli tvůrci vzít nohy pěkně na ramena, měřící pásmo do jedné a měřící kolečko do druhé ruky, a vydat se na vybrané tratě po svých. Řeknu vám, taková procházka po dlouhé Suzuce dokáže jistě pěkně unavit.

Naprosto klíčové pak byly ostré jízdy s profesionálními jezdci zámořské série Le Mans (jezdí ji i Tomáš Enge), kteří podrobně tvůrce instruovali o jízdních vlastnostech svých speciálů. Jejich rady se hodili i po přesednutí do normálních civilních vozů. V těchto jízdách se testoval hlavně slipstream, tedy jízda v závěsu ve vzduchovém pytli. K tomuto účelu výborně posloužily dvojice výkonově identických vozů několika kubatur.

V minulém rozhovoru se nechal kreativní ředitel studia Dan Greenawalt slyšet, že inspiraci hledali vývojáři mimo jiné i ve hrách, které s Forzou nemají vůbec nic společného. Pokémony, Oblivion, Crackdown, GTA, World of Warcraft a další tituly museli zaměstnanci povinně hrát. Každá z těchto her pak prý přispěla svým malým dílkem do celé skládanky jménem Forza Motorsport 2. Pokémoni ve své karetní podobě např. posloužili jako inspirace pro rozdělení vozů do regionů, protože potvůrky v této sérii mají podobné řazení.

Jak vidno místy se jedná až o nadlidské snažení, ale díky vstřícnosti všech zainteresovaných stran a hlavně vývojářů s výrobci aut a příslušenství, vypadá výsledek tak dobře. Když totiž máte v rukách jádro kvalitního titulu, jedná se s jinak skoupými automobilkami daleko lépe. Á propo, pamatujete se někdy aby v nějaké jiné hře dovolilo Ferrari takové hříšné ničení svých automobilů?

Příspěvek mimo jiné čerpal z tohoto článku na webu TeamXBox, kde naleznete i obrázky.