Chameleon jakožto dítko slovenských vývojářů a českého dohledu, které po mnoha peripetiích vyšlo na budgetovém labelu Silver Wish Games, není na první pohled možná nijak lákavou hrou, čemuž bohužel i nahrává opravdu odfláklá produkce ze strany Take2, takže hra málem ani nevyšla. A to by byla obrovská škoda, protože dílo je to povedené a solidní práce našich jižních sousedů by přišla vniveč.
Hra se od začátku prodávala již za akceptovatelných 799,-, necméně v současné době si můžete pořídit originálku s papírovým šuplíčkem a českými titulky za parádních 284,-. Tak jsem učinil i já, tudíž v současnosti kromě online pařby na Xboxu 360, věnuji svou "offlinovou" pozornost právě Chameleonu. Nebudu rozebírat hlouběji děj a takové ty další drobnosti, recenzí už vyšlo dost, nicméně hra na ve mně zanechává takový dobrý dojem, že si jej rozhodně nemůžu nechat pouze pro sebe.
Předem má Chameleon zajímavý příběh, kdy v kůži bývalého agenta CIA cestujete po světě a pátráte po vrazích svých rodičů. Pojetím se hra blíží žánru stealth akcí, podobně jako Splinter Cell, ale oproti Samu Fisherovi je zdejší hrdina více civilnější a hlavně na všechno zcela sám. Výborně jsou zvoleny lokace, kterých je za prvé solidní množství a za druhé jsou dostatečně rozmanité, takže ani po delším hraní sezení u počítače neomrzí. Ať už to je irský Belfast toho času obležený armádou kvůli potyčkám mezi protestanty a katolíky, vojenské letiště v Albánii, vlakové nádraží v Moldávii, nebo ženská věznice, všechny tyto i další lokace jsou každé úplně jiné, vyžadují odlišný přístup a nabízejí i pěkné detaily.
Je sympatické, že ve všech těchto mapách objevíte dost reálných prvků, které zdejší působení dále zatraktivňují. Na začátku v první střihové scéně si nelze nevšimnout pohozených Zlatých stránek, v komunistických zemích na ulicích jezdí Žigulíky a Volhy, stejně jako na letišti roluje AN-2, či na stojánce trůní Mig-17. I když grafika na absolutní špičku dnes již nestačí, právě díky znamenitému designu a citu pro detail se zdejší prostředí jeví v tom nejlepším světle. Krajina je zde prostě imponující a dost často si jí prohlížím jen tak.
Skvěle vypadá i mapa, která pomocí leteckého snímku přehledně ukazuje hlavní body mise a hra se při ní "zapauzne". Ukazuje tím na další znamenitý prvek, kterým je prezentace. Tu vydatně podporuje např. přehledný tutoriálek o základních technikách a pohybech hlavního hrdiny, nebo jinde nevídaný "pavouk" vašeho postupu a pokroku v pátrání, který jsem k tomuto článku přidal v podobě obrázku. Zde tak mezi úrovněmi jasně a přehledně vidíte pomocí obrázků a šipek, jak se putování a pátrání vyvíjí. Tato pomůcka je rozhodně vítaná záležitost a dle mého názoru to je asi nejlepší prvek Chameleona.
Podobně si libuji i v bohatých možnostech pohybu, kdy nechybí prakticky žádná vlastnost, která by se mohla v putování hodit. Bývalý agent umí sprintovat, kulit se do stran, vyklánět zpoza překážek, či skákat, šplhat po žebříku, nebo pokleknout a plazit. Z bojových technik bravurně ovládá mimo střelby i tiché škrcení, kradmý pohyb, nebo elektrický paralyzér pro omráčení oběti. I když jsou úrovně vesměs lineární, skoro vždy máte na výběr v dalším postupu nejméně dvojici cest, což spolu s výborně vybalancovanou obtížností zaručuje plynulý průchod kampaní.
A konečně jsem objevil pouze jeden větší bug (když nepočítám občasné propadávání textur), když se mi hra po provedeném úkonu kousla a musel jsem několikrát za sebou restartovat počítač. Naštěstí jsem posléze měl štěstí a hra se napojila tam kde měla. Zatím jsem zhruba v polovině, když mám v nohách desítku úrovní z celkových 17 a stále mě to baví, stále se v práci na další večerní hraní těším, což se mě už dnes moc často nestává. Většinu her mám tendenci opustit po několika hodinách, kdy se začínám trošku nudit. Navíc i za tu cenu je tak Chameleon trošku neprávem opomíjené dítko a jestliže máte stejně jako já rádi kradmé plížení a postup s rozmyslem, bude jistě Chameleon i váš oblíbený šálek kávy.
Pěkně zpracovaná česká fansite je zde a druhá také v češtině ještě tady.
Nejnovější komentáře: