Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

sli.jpgNedávno jsem po několika letech krapet vylepšil svůj počítač novou grafickou kartou a to GeForce 8800GTS 320MB od MSI. Moje předchozí “dvoj-karta” s chipem GF7950GX2 mi ne zcela košer spolupracovala s biosem, resp. jsem cítil, že moje základní deska nedokáže korektně s kartou spolupracovat, což jsem občas poznal v mnohých grafických chybách ve spuštěných aplikacích. Chipset 8800 je sice již staršího data, ale po uvedení řady 9600 těmto kartám spadla cena z nějakých 6-7 tisíc (konec minulého roku) pod tři tisíce.

Tzn. moje nová karta stála ještě o 600,- méně, než zmíněná novější 9600, o které jsem také uvažoval. Tudíž jsem zvolil nejlacinější 8800, protože mám už starší procesor a výkonější kartu by stejně procesor brzdil. Resp. paměť, která běží maximálně na 400Mhz, což je na dnešní poměry poloviční hodnota. Díky tomu, že 8800GTS má klasicky jediný větrolam (7950 samozřejmě dva), snížila se mi hladina hluku v pracovně, což kvituji s povděkem. Hlavně jsem ale prakticky ve všech hrách, co jsem zkoušel (Race, Race 07, MotoGP 07, Company of Heroes, atd.) okamžitě zaregistroval daleko plynulejší obraz a možnost aktivování jakýchkoli efektů podle libosti.

Obraz se méně trhal, viditelně se zlepšila plynulost, takže jsem upustil od benchmarku, protože nárůst výkonu byl jasně patrný. Dostal jsem pak možnost záhy zapůjčit si i druhou stejnou kartu 8800GTS také od MSI, takže jsem neváhal a těšil se, jak otestuji zapojení do SLi. Kvůli tomu jsem si půjčil Crysis jako drtičku výkonu a čekal jsem solidní rychlost. Zapojení proběhlo bez potíží, stejně tak instalace ovladačů pro druhou kartu, ale po namontování druhé karty mi bylo hnedle jasné, že bude v pracovně velké vedro a velký hluk. Druhá karta je totiž ve slotu umístěna asi 3-4 milimetry pod první, takže větrák karty umístěné výše nasává z této štěrbinky vzduch pro chlazení.

Takže mi bylo jasné, že zde to bude pěkně hlučet, jak bude větrák tahat vzduch úzkou škvírou mezi kartami. A taky že ano, normálně nebyl nárůst hluku až tolik patrný, přece jen mi počítač dělal slušný bordel i předtím, ale pokud jse spustil Crysis, tak začalo pekelné luxování. Naštěstí se to zmírnilo po vyjmutí bočnice skříně, ale i tak to byl mocný hukot. A to ani nemluvím o citelném nárůstu teploty na horní grafice, na které se skoro nedala udržet ruka- dolní ale byla i při hraní pouze mírně teplá. Nu což, bohatě se mi to vrátí na dětech a skvělém chodu Crysis, říkal jsem si. Hru jsem tedy spustil nejdříve s jednou kartou a poté také v SLi módu. S jednou kartou byla Crysis hratelná bez cukání na vysoké detaily (Dx9) v 1024×768, ale pouze bez vyhlazování.

Ve 1280×1024 (max. rozl. mého LCD monitoru) už se dalo hrát jen na minimální efekty, resp, průměrné nastavení. Nic moc, tak jsem aktivoval SLi. A k mému údivu se prakticky nic nezměnilo. Nárůst výkonu bych tipoval zhruba na 10-15%, v tom rozlišení 1280×1024 jsem sice mohl dát vyšší detaily, ale stejně bez vyhlazování, což za nějaký velký skok rozhodně nepovažuji. Připomínám, že jsem měl naistalované posl. ovladače od MSI, které jsou ale stejné verze, co nejnovější WHQL od nVidie. Tak malý nárůst výkonu mi za ten hluk a vedro rozhodně nestál, takže jsem jednu kartu odebral a zkusil na to jít jinak. Ovladače od MSI totiž přímo nabízejí funkci dynamického overclockingu, takže jsem zkusil tuto cestu.

Nejvyšší nabízený přetakt jádra byl ze 575 asi na 630 Mhz, podobně si ovladač poradil s taktem shaderů a paměti. Spustil jsem hru, chvilku hrál o něco plynuleji než v SLi módu a všechno běželo v pohodě. Tak jsem manuálně zvýšil všechny takty ještě o pár desítek Mhz, např. frekvenci jádra až na 700Mhz. Opět hra šlapala jak hodinky, teploty ve skříni se o moc nezvýšily a ani větrák na grafice se nezrychloval. S jednou takto přetaktovanou kartou jsem pak dosáhl daleko lepších výsledků než v SLi, což znamená konečných 1280×1024 na všechny detaily vysoké, kromě středních stínů a navíc všechno s dvojnásobným vyhlazováním. Crysis v tomto nastavení jede naprosto plynule, mírně se cukají pouze videa, což mi nevadí.

Tudíž z mého pohledu mám možná nevhodné karty pro SLi a počítač, ale nemůžu se ubránit dojmu, že výsledek není nijak světoborný. Za nárůst výkonu kolem 10-20% bych zaplatil vysokými teplotami, hlukem a také vysokou spotřebou proudu. V mém případě se ukázalo jednoduché přetaktování přímo z ovladačů jako mnohem lepší varianta, která dodá prakticky srovnatelný výkon jako dvě nepřetaktované karty v SLi. Ještě bych dodal, že jsem zkusil přetaktovat také obě karty v SLi, což mi sice umožnilo aktivovat všechny efekty na vysoké při 2x AA, ale hluk větráčků byl již nesnesitelný a přehlušoval i hlasité reproduktory.

Osobně tak vidím v SLi spíše marketingový tah, než opravdu použitelnou a citelně výkonnější platformu. Zkrátka nabízený výkon není ekvivalentní pořizovací ceně, hluku a spotřebě celého počítače. Lepší je si koupit kartu jedinou a kdyžtak výkonnější, nebo zkusit kartu přetaktovat. Alespoň v mém případě to přineslo více ovoce, než celá slavná SLi kompanie.

Domovská www stránka technologie SLi je zde.