Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Ke konci tohoto měsíce vyjde po letech čekání konečně další licencovaná hra F1 na počítače, když ta poslední inkarnace vyšla pouze na Playstation 3 v roce 2007. Tedy pokud nepočítáme neúnavné fandovské mody různých ročníků F1 do rFactoru, nebo samostatné monoposty, které se objevují i v jiných hrách, naposledy do iRacingu. Nejen podle dvou prvních časopisových recenzí (9/10 PS3 verze a 8/10 xbox) nové F1 ale vypadají velice schopně.

Codemasters totiž koncept naprosto rozšířili od pro někoho nudného kroužení o mnoho podružných funkcí, které vlastní závodění dost zpestřují. Oproti minulým licencovaným F1 hrám tak F1 2010 slibuje a zřejmě i dodrží snad největší posun ve všech částech hry, jaký kdy nějaká F1 hra nabídla. Už je docela pikantní, že pokud si ihned po vydání titul koupíte a zahrajete, dostanete jako první na světě možnost zajezdit si ještě měsíc před reálnými piloty na nové trati v Koreji, byť už nyní je tento okruh opět k dispozici pro rFactor. Jenže nikoli s takovou přesností, protože jen Codies dostali od promotéra všechny potřebné informace.

Nadšení z tohoto nového a 5,6 km dlouhého okruhu ovšem může zchladit fakt, že jej navrhnul nudný architekt Hermann Tilke. Každopádně všech 24 vozů v jednom závodě prý dělá perfektní souboje třeba i o desáté místo, ovšem oproti tomu působí trochu mdle multiplayer, jenž na konzolovkách obsáhne pouze slabých 12 vozů v jednom závodě. Počet startujících na PC zatím není známý, nebo bude stejný. Chybět bude např. i možnost kooperace v jednom týmu, kdy byste s kolegou jezdili za stejnou stáj. V tom tuctu vozů má být zastoupený každý tým jedním vozem.

Zajímavě ale působí simulace rivality v jednom týmu v rámci kariéry, kdy pokud budete dosahovat lepších výsledků než váš stájový AI kolega, budete si moci mezi závody sami volit, jakým směrem se má ubírat testování a vývoj vozu, což odebere nějaké ty setinky v časech na kolo. Pokud ale budete tápat, upgrady si bude volit počítač sám a vy se budete v testování muset tomuto diktátu podvolit. Jestli znáte funkci přetočení času v tzv. flashbacku z GRIDu, tak to samé bude k dispozici i zde, přičemž počet přetočení bude závislý od nastavené obtížnosti. Na tu nejvyšší expertní už s ním počítat nemůžete.

 

 

Režim kariéry, jakožto vedle časovky, tréninků, šampionátu v kůži jednoho z reálných jezdců, a multiplayeru, nosný prvek hry, nabídne déletrvající závodění na 3, nebo 5 let, v tom případě si vytvoříte zcela vlastního jezdce, a to na základně všetečných otázek při vaší první tiskové konferenci, kde se vás novináři jako nováčka ptají na jméno, národnost, barvy apod. Nová funkce tiskových konferencí po závodě, pokud se umístíte na bedně, je ale podle recenzentů docela nezajímavá věc, byť styl rozhovoru dosti evokuje např. volby odpovědí v Mass Effectu. A první hráči už reportují nastavenou AI při závodech, kdy hra jako nejlepší vozy bere Ferrari a McLareny, jimž trochu nadržuje a tyto stáje tak platí za nejlepší top týmy ve hře.

Vynikající dojem z reality ale pomáhají zažívat skutečně fungující boxy a paddock, v nichž máte k dispozici volnou kameru a sedíc v monopostu např. při kvalifikaci uvidíte stájového kolegu vedle, hemžení mechaniků kolem vašeho vozu a na monitoru na kapotě můžete sledovat progres ostatních jezdců na trati. Samotné zastávky v boxech ale nebudou interaktivní, co skvělá funkce starých F1 her na PS2/3, kdy rychlým mačkáním příslušného tlačítka stlačujete čas zastávky. Nicméně vše bude plně animované a reálné, takže když v manuálním módu jízdy např. přejedete svoje postavení, mechanici vás briskně zatlačí zpět, což se samozřejmě projeví na času pit stopu.

Každopádně jako naprostý masakr recenzenti souhlasně zmiňují grafiku, naprosto fantastické efekty dynamického počasí a zvláště déšť, ale já bych taktéž ocenil opravdové maršály, jak třeba po závodě mávají vlajkami projíždějícím jezdcům, což jsem zatím z videí nevyčetl. No nechám se překvapit. F1 2010 vychází již 24. září na PC, PS3 a xbox 360.