Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Tak ji máme skoro za humny, novou Forzu už pátého pokolení. Plná hra dorazí exkluzivně na Xbox 360 26. října, přičemž od minulého úterka je k dispozici pro placené Gold účty na Xbox Live i velmi obsáhlé demo. To potěší českými titulky a menu, neboť plná hra dorazí také v české verzi. V demu si sice zařídíte jen pár vozů, nicméně skrze okolní provoz a zejména vaše protivníky lze najít poměrně dost automobilů, které v plné hře dozajista nebudou chybět a jež uvádím v přehledu dole.

Už od prvních okamžiků je patrné, že se nová Forza oblékla do mnohem více jasnějších a křiklavějších barev, do takové pouťovější atmosféry, že mi hra doslova připomíná GRiD. Abych řekl pravdu, tento styl ála Need for Speed se mi moc nelíbí, ale k takovéto hře to asi patří. Jak vidno z jízdního modelu, Horizon jasně opouští vody simulátorů, aby nabídl sice jízdní vlastnosti postavené na základě Forzy 4, ale nyní zjednodušené, přímočařejší, více arkádové a tak s jasným příklonem k snad až moc přehnanému driftování. Abych řekl pravdu, toto se mi také moc nezamlouvá. Nicméně musím uznat, že sem to sedne jak poklice na hrnec a i tak se s auty, byť nikoli reálně, jezdí více než slušně, jak se na Forzu sluší.

Kupř. zrovna takový SRT Viper z obálky hry, který si odbývá v Horizonu svoji herní premiéru, má ve skutečnosti velice precizně odladěné ESP, které pomáhá krotit obří výkon zážehového desetiválce, nicméně ve hře smykuje jak zjednaný, což je samo zcela mimo mísu, ale ostatně tvůrci to tak dříve proklamovali, že jízdní model uzpůsobí pro jiné publikum a takové to festivalové povyražení. Však o jeden velký hudebně-závodní festival tu jde především. V demu jen ještě jezdíte jak kolem horké kaše, když otevřené silničky pouze objíždějí festivalové městečko, ale v plné hře to bude středobod vaší kariéry, kam se budete chtít dostat a později na festivalu i závodit.

Demo začíná jednoho brzkého rána v americkém státě Colorado, kde se bude hra celá odehrávat. Samozřejmě prostředí je smyšlené, byť inspirované právě touto lokací. Takže se zcela volně po krajině projedete po vodní přehradě, pod vrcholky hor, mezi loukami a kolem vodopádů, stejně jako minete skalní monumenty, rozpadlé tovární komplexy či opravdový lunapark. A poprvé v sérii potkáte ve světě i lidi. Právě díky volné a celistvé krajině s tolika body zájmu Horizon papírově boduje velmi rozmanitou krajinou, která v sérii chyběla. Nicméně všechny názvy lokací a silnic do Colorada nepatří. Nejsou zcela smyšlené, jen se jedná o místa, silnice a části z jiných amerických oblastí..

SRT Viper sviští do festivalového městečka v Coloradu

Parádní jsou ovšem opravdu daleké výhledy několik desítek kilometrů daleko (odtud podtitul Horizon), stejně jako krásně modelovaná otevřená krajina s proměnlivou denní dobou (poprvé v sérii). Ta je ale drobně ošizená, menší okruhy jsou ve čtyřce o něco detailnější. Auta v Horizonu jsou ale zase o třídu pohlednější. To všechno si vyžádalo daň v podobě sníženého snímkování ze 60 FPS na polovinu, ale díky zapnuté synchronizaci jsem nějaké čitelnější zpomalení nepozoroval. Jen při okamžitém přesednutí z Forzy 4 do Horizonu uvidíte, že nová hra nejede až tak moc plynule, jako její starší kolegyně. Mě osobně nejvíce mrzí návrat do minulosti s omezením na maximálně 8 vozů v jednom závodě, což je na dnešní poměry směšně málo, byť se zase i v jednom podniku jede rovnou na několika typech povrchů, jichž Horizon pozná přes 60 druhů.

Celá plocha výseče Colorada pokrývá přesně 216 pojmenovaných komunikací, za jejichž objevení a první projetí vás hra odměňuje, takže ani nemusíte závodit a už jen jízdou kolem sbíráte achievementy. Hodně vtipné je využití stacionárních radarů kolem hlavních silnic, které vás změří a vy si svoji rychlost okamžitě můžete porovnávat v online žebříčcích. Pro dobrou navigaci pak poslouží jak velká mapa Colorada s možností vyznačení waypointu pro cíl cesty (lze zadávat cíle jízdy přes Kinect, ale řídit už nelze), tak i klasická minimapka v rohu obrazovky, obé okopírováno ze série Test Drive: Unlimited.

Však se vám také dostupné závody objevují v podobě malých stanů na mapě, ke kterým musíte napřed dojet. Později se ale zpřístupní i možnost okamžitého teleportu mezi hlavními lokacemi na mapě. Zcela volná ale mapa není. I když na veletrhu E3 ještě tvůrci avizovali silnice bez svodidel, později zjistili, že by si hráči až moc zkracovali cestu přes trávu a svodidla na drtivou většinu silnic a ztezek přidali. Každopádně kvituji, že už nejsou gumová jako např. ve Forze 2 a neobrátí vás do protisměru i po malém zaškobrtnutí. Obtížností zná hra 5, přičemž je lze osobně upravovat a rychlost/agresivita AI jezdců je rozložena podobně do 4 stupínků, takže si každý řidič může poměrně jemně nastavit tu svojí výzvu.

Opět tak za vyšší obtížnost dostáváte nezanedbatelný bonus k vydělaným penězům v závodech. Jakkoli je Horizon už spíše arkáda, stejně neopustila velmi podrobné nastavení joypadu a volantu, včetně mrtvých zón a dokonce nechybí ani spojka! Kamera je kolem vozidla zcela volná, nechybí ani volitelné přetočení času nazpět, i reálné kokpity. Ty ale v některých případech mají až moc vnořenou kameru, takže není vůbec vidět dopředu, jak ukazuje třeba první auto v demu SRT Viper. Jeho pohled z kokpitu je prakticky nepoužitelný. Trochu ubráno bylo žel i na poškození. Nyní se auta opravdu jen velmi kosmeticky škrábou, na jízdu bouračky nemají vliv a světla svítí i po desítkách čelních nárazů stále dál.

Brzké ráno na prašné stezce ve Forza Horizon

Demo vás vhodí na počátek hry do 1. dne festivalu, kdy sedláte zmíněný SRT Viper a v kapse máte 30.000 korun. Opět nechybí rozdělení do výkonových tříd, jako mají všechny Forzy, Viper má index S 681. Ukázka postupně odemkne tři různé závody. Kromě časovek s jedním rivalem (ano, režim Rivalů zůstává) to je klasický hromadný polo-rally závod Recaro Rush, kde se právě střídá více povrchů (inspirace DiRTem více než jasná!) a dále taková dobrá podivnost v jízdě “Mustang vs. Mustang“, v níž jedete sami přes checkpointy, v nichž musíte být dříve než volně prolétávající druhoválečná stíhačka P-51 Mustang! Tyto závody můžete v demu projíždět opakovaně, nebo se prostě jen poflakovat po okolí ve volné jízdě – časově není vaše hraní nijak omezené, což je fajn. Pouze po ukončení hry jedete od začátku vše nanovo.

Demo tak ukázalo velký potenciál nové Forzy, která po čtyřech okruhových dílech míří do zcela nových vod, donedávna obývaných pouze “silnou dvojkou” Test Drive a Need for Speed, kterým se chystá natrhnout tipec. Jakkoli moc nemusím nový příklon k pouťovější arkádě, tak musím uznat, že má Horizon hodně co do sebe, je to zase zcela nový zážitek mezi Forzami a po tolika stejných dílech asi chvályhodné směřování. Nové otevřené prostředí působí výborně, ale hodně to bude záležet od zábavnosti a rozmanitosti závodů. Přece jen dosavadní Forzy se ve své druhé půli kariéry mění spíše na stále stejné okruhové a nudné závodění pro otrlé, protože stejných závodů je prostě zbytečně moc. To by se mohlo v Horizonu změnit. O tom se velmi rád přesvědčím každým dnem, kdy čekám review verzi pro recenzi.

 

[important]

Jaké vozy lze v demu spatřit?

  • Pagani Huyara
  • Nissan GT-R
  • Lamborghini Sesto Elemento
  • Lamborghini Murcielago
  • BMW Z4
  • Ferrari F-458 Italia
  • SRT Viper
  • Chevrolet Camaro Coupe
  • Ford Mustang Coupe
  • Audi Quattro
  • Peugeot 205 T-16
  • Mitsubishi Lancer Evo
  • Mercedes Benz ML 4Matic
  • AC Cobra
  • Subaru Impreza WRX
  • Lancia Delta S4
  • Ford Raptor SVT
  • Ford RS200
  • Volvo XC70 Allroad AWD
  • Ford Taurus
  • Toyota Prius
  • Chrysler PT Cruiser

[/important]

 

A malý bonus na závěr: Všichni, kteří si stáhnou a alespoň jednou spustí demo Forza Horizon, v plné hře přes Xbox Live jako poděkování obdrží prémiový model SRT Viper ve zlaté barvě Gold. Lhůta končí 30.11.

 

Oficiální web Forza Horizon je zde.