Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

futurecopboxDalší dohraná PS1 hra je tak trochu nedoceněný titul, i když nakonec vyšel jako multiplatformovka i na PC a Mac. V roce 1998 EA vyrukovala se zcela novou herní značkou, inspirovanou sérií Mechwarrior, protože její druhý díl o 4 roky dříve vyšel mimo jiné i na Playstation. Premisa hry podle jejího názvu je více než jasná: zhostíte se pilota policejního mecha a vydáte se na likvidaci kriminálního podsvětí fiktivního Los Angeles roku 2098. Je ovšem pravda, že to s tou zápletkou tvůrci už krapet přehnali.

Město si totiž v podání hry rozdělily rovnou celé armády kriminálníků, které mají své pevnosti, radarová centra, základny, bojové letouny, tanky i pěchotu, takže se zasazení blíží spíše vojenskému konfliktu. Vy tak máte za úkol jako policista budoucnosti (Future Cop) v nejdokonalejším vozidle Losangeleského policejního sboru (L.A.P.D) doopravdy „vyčistit“ celkem osmičku rozlehlých částí města od různých gangů v čele s jejich lídry. A nutno pochválit, že prostředí města jsou opravdu dosti rozlehlá a členitá, ovšem ve velmi jednoduché čtvercové grafice v nízkém rozlišení, která byla zastaralá, už když hra vyšla.

Moc tomu nepomohlo ani temné ladění celé hry, v několika místech byly problémy se slabým kontrastem, takže dosti často byl postup krajně nepřehledný. Že se pohybujete ve městě prakticky nejde vůbec poznat, protože lokace spíše připomínaly nějaké velmi povrchní futuristické základny z prvních her Command & Conquer – tak bylo prostředí zjednodušené. A hřebíček ro rakve hře zatloukl zhusta nepovedený systém ukládání, který dovolil uložit partii vždy až po dokončení celé jedné úrovně (tedy vyčištění té osminy města). Což znamenalo jednak ukládací bod klidně až po půlhodině hraní a neblahý fakt. že pokud vás v průběhu mise zničili, nebo třeba zabil boss na úplném konci úrovně, tak jste museli začít znovu pěkně od začátku celé úrovně!

Nicméně v protikladu s tím hra nabídla na svoji dobu celou plejádu skvělých funkcí a co se obsahu týká, byla velmi obsáhlá. Předně tu kampaň Crime War s osmi úrovněmi si můžete dát jak sami, tak i v kooperaci s pomocníkem na rozdělené obrazovce (jiný druh multiplayeru tenkrát neexistoval). Kromě toho hra nabízí ještě druhý a jiný samostatný režim Precinct Assault, kdy opět sami proti A.I., nebo proti živému soupeři svým mechem obhospodařujete svoji základnu, stavíte nové obranné prvky a snažíte se ve variaci na „defence towers“ hry vytlačit protivníka z herní mapy. Ale tou nejlepší vlastností Future Copu je vlastní policejní mech, který se může kdykoli jako Transformer přeměnit na policejní vznášedlo.

futurecopgame

Záběr z kampaně Crime War u PC verze

Byť 80% času strávíte v kokpitu robota, pro některé účely (třeba pro rychlejší přesuny) se výborně hodí zase vznášedlo. Perfektní je také masivní zničitelnost prostředí s pěknými vertexovými efekty (polygony se lámou vždy geometricky, takže se budova rozpadne na geometrické obrazce) skrze solidní nabídku celkem patnácti rozmanitých zbraní, rozdělených na lehké, těžké a speciální. Takový moždíř, střílející nahoru v oblouku přes vysoké překážky, je vynikající pomůcka pro střelbu na kryté cíle a takových zbraní je ve hře více. Ostatně postupem si odemykáte další, přičemž před každou misí si svobodně volíte, které zbraně na mecha nainstalujete.

Hra ovšem nebyla vůbec úspěšná, když se celkově na všechny platformy prodalo jen něco přes dvě stě tisíc kopií, což bylo na tu dobu velmi málo. Proto nevzniklo žádné pokračování a celý vývojový tým, čítající několik desítek lidí, EA po dokončení hry rozpustila, část pracovníků propustila a zbytek rozprášila do svých interních studií. Parta, která Future Cop vytvořila, se pak už nikdy jako celek nesešla. Přitom ti samí lidé stáli za veleúspěšnou sérií Strike, tedy arkádovými simulátory bojového vrtulníku. Právě Future Cop byl v dědické linii poslední díl Strike série. V poslední vrtulníkové hře Nuclear Strike najdete dokonce trailer na další díl s názvem Future Strike, kde měl vystupovat bojový robot-vrtulník Warrior. Z tohoto pracovního titulu se nakonec vyklubal Future Cop, jako duchovní finalista celé šestidílné řady her Strike. Díky svým špatným prodejním výsledkům tím ale celá série skončila.

Ono se ani není co divit, protože vrtulníkové Striky na Playstation nabídly atraktivní zasazení do fiktivní války s komunisty ve skutečném světě a se skutečnými bojovými prostředky, zatímco Future Cop už jen paběrkoval s ošklivým sci-fi prostředím futuristických krabic a smyšlenými zbraněmi. Nicméně byla by škoda hru úplně zavrhnout, však si ji můžete dnes stáhnout na PS3 z PSN, kde vyšla v řadě PSOne Classic.