Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

apocalypseboxJestli má mít první Playstation nějakou hru s filmovou megastar, měla by to být samostatná všesměrová střílečka Apocalypse. Našinec by čekal, že se jedná o hru podle filmu, ale není to tak. Apokalypsa je zcela suverénní titul, nicméně drobně svázaný s o rok mladším filmovým Pátým Elementem. Hra zřejmě měla využít popularity Bruce Willise, který tak do titulu propůjčil svůj obličej (byl digitálně oskenován) pro hlavního hrdinu hry Treye Kincaida, stejně jako namluvil krátké hlášky své postavy.

Tvůrci pak proporce Kincaida rychle naměřili podle Willise, nicméně ten už nesvolil k převedení celé své postavy a taktéž se nepodílel na motion capturingu, který obstaral jiný model. I když je na obalu uveden opak, herec to později v rozhovorech popíral. Apocalypse je tak klasická střílečka na dvě páčky, kdy jednou pochodujete a druhou kropíte celé okolí v rozsahu 360º, byť hra ještě neuměla pokrýt úplně všechny směry, jen základních osm dílků kružnice. Bylo to dané první verzí tehdy nového analogového ovladače, který v sobě ještě neměl obvody pro přesnější ovládání. To přišlo až s jeho pozdějšími variantami a také s Dualshockem.

Jak se hraje Apocalypse

Jakkoli má hra dost jednoduše navržené a zčásti ještě spritové prostředí budoucnosti, na svoji dobu excelovala interaktivitou ve smyslu zničitelných prvků v lokacích a svojí vertikalitou, kdy jste museli často plošinkově skákat jak dopředu, tak i nahoru a dolů. Ostatně i schopnost nového enginu samostatně počítat až dvě desítky osob na scéně nebyla tenkrát v roce 1998 na konzolích moc rozšířená věc.  Apocalypse byla teprve druhá hra nového studia Neversoft  z Kalifornie, které pro ni vytvořilo zbrusu nový engine, později s úspěchem použitý na sérii Tony Hawk’s Pro Skater. Však pro interní testování tvůrci vložili do Apocalypse skateboard a nechali Kincaida jezdit po prázdných úrovních s otevřenými bránami na prkénku s kolečky!

Pokud se pak pozorně zadíváte na scénu s taxíky ve městě Pátého Elementu, tak jeden z nich právě řídí alter ego Trey Kincaid, vymodelované podle herní postavy. Na Apocalypse je zajímavé, že dobře střídá různé perspektivy zavěšené kamery od blízkého pohledu 3. osoby až po velmi vzdálený ptačí náhled. Možná kvůli své přílišné jednoduchosti ve stylu stále stejné akční řežby bez nutnosti zapojení mozku se ale hra nakonec moc valně neprodávala a zůstala v propadlišti dějin jako jeden z méně známých titulů na Playstation. Ostatně ani ke konverzi na jiné platformy nedošlo, což byla v té době obvyklá věc, že se úspěšná PSX hra později konvertovala na PC a další konzole. Nicméně Bruce Willis může říci, že má svoji vlastní hru!