Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Při brouzdání po rFactor modech jsem pojednou narazil na velice zajímavého konkurenta – na striktně online závodní simulátor iRacing. Už jen jeho web působí velice profesionálně, no jedná se tedy o autíčka, která musí být neustále napojená na internet, tedy offline nebo proti AI jezdcům si tady nezajezdíte. Nicméně znalci jistě zbystří, když nadhodím udici, totiž že iRacing spustili před šesti lety dva odešlí vývojáři z Papyrusu, tedy autoři vynikající Grand Prix Legends.

Přitom jeden se stal aktivním závodníkem a ten druhý zase vlastní tým jezdící Nascar. Díky kontaktům na mnoho firem ze skutečného motorsportu se za svoji historii stal iRacing oficiálním školním simulátorem australského mistráku cestovních vozů V8 Supercars, nebo jezdecké školy Skip Barber. To jen značí, že iRacing je míněn velice vážně, přitom si zachovává všechny aspekty zábavné hry – jízda v něm není nijak extra obtížná a neliší se od jiných her typu rFactoru nebo Forzy. Sice je možné jezdit jen s gamepadem, ale mnohem lepší je volant, však na mém Logitech Momo je ovládání naprosto pohodlné.

Potřebujete tedy nijak výkonný počítač (alespoň dvoujádrový procesor, 1GB RAM, 256 MB Pixel Shader 3.0 grafická karta, webový prohlížeč a jakékoli DSL připojení), volant a váš účet, jenž si na stránkách iRacing.com musíte založit. Pro začátek si navíc klient postahuje asi 700 MB dat. V jednom pak iRacing překonává všechny podobné hry, a to svým důrazem na extra podrobné statistiky a funkce. Základem je vlastně rozsáhlý a skvěle graficky provedený závodní portál, který si otevíráte v prohlížeči. Přímo z něj brouzdáte po nabídkách iRacingu, kontrolujete svůj postup a přihlašujete se do jízd a závodů, jež jsou výhradně onlinové.

Nicméně jezdit se i tak dá na několik způsobů. Předně si každou trať můžete zajet zcela sami v testovacím režimu, sloužícím pro nastavování automobilu, nebo pro seznámení a pilování okruhu. K dispozici jsou i tréninky, kde už jezdíte i s ostatními jezdci, kteří sdílejí stejný server, kam vás hra hodí podle odezvy a vaší lokace. Plnohodnotně se závodí v Time Trialu, v němž máte za úkol projet nejen jedno, ale rovnou několik kol po sobě naprosto čistě a na čas. Tam jsem zatím po dvou seznamovacích večerech skončil já, na závody si ještě netroufám, pročež se zatím seznamuji s jízdním modelem.

Každopádně vše funguje a běhá naprosto skvěle. Na mém kompu a 4MB ADLS portál i vlastní hra jedou parádně, neviděl jsem vůbec žádný lag, vše se načítá chvilinku a počet snímků v trénincích s ostatními účastníky mi nejde pod zamčených 80 FPS. Jenže má to také celou řadu „ALE“. Předně simulátor samozřejmě není zadarmo a co je blbé, nelze ho ani dopředu otestovat skrze demo. Platí se formou pravidelných poplatků, já zvolil nejkratší předplatné na jeden měsíc, což vyjde na 14 dolarů. To není za měsíc mnoho, ale i to má jeden velký, neřkuli obludný háček!

Začnu ale oklikou, protože nesporná výhoda iRacingu je, že obsahuje pouze výhradně licencovaná vozidla a závodní série stejně jako skutečné světové závodní tratě. Vše převedené s velkou mírou detailu a pečlivě konzultované se skutečnými jezdci, promotéry soutěží a majiteli okruhů, takže reálné podobenství je zaručeno. Potud supr. Jenže v základním balíčku máte pouze holý základ, všehovšudy jen pár vozítek a spíše méně známých amerických okruhů. Což znamená  pouhá 3 vozidla: Pontiac Solstice, Ford 34 Coupé a monopost Ford Racer, tedy pro začátek docela slabé mašinky.

Co se okruhů týká, zajezdit si za předplatné můžete na 8 tratích, včetně skvělé Laguna Secy a Lime Rock Parku. Jenže iRacing celkově nabízí 20 různých typů vozidel, resp. závodních tříd, protože v závodech se vždy jezdí identickým vozem. Okruhů je pak velice solidních 41, včetně takových perel, jako jsou Daytona, Indy, Watkins Glen, Brand Hatch, nebo Mossport – samozřejmě drtivá většina je z USA. Jenže za každý další vůz a okruh se musí pěkně mastně solit, což znamená šílených min. 12 dolarů za jediný kus tratě nebo vozidla! Sice když koupíte všechno najednou, tak dostanete 25% slevu, ale i tak by vás komplet obsah vyšel bratru na šílených skoro 10 tisíc korun, což je opravdu moc.

Přitom do takového rFactoru, který se sice nemůže ohánět údaji od skutečných závodních týmů a výrobců, si legálně postahujete stovky skvělých modů a tratí zcela zadarmo. Cenovou politiku považuji za naprosto přemrštěnou, a možná i proto jsem ještě nenarazil na opravdu plný startovní rošt. Každopádně to nic nemění na skutečnosti, že jízdní vlastnosti jsou vcelku reálné, velice dobře simulují dostředivé a odstředivé síly na vozidlo, opotřebení gum a další prvky, nicméně třeba v případě toho Solstise mi přijdou krapet přehnané. Zřejmě nutná daň pro lepší odlišení jízdních vlastností u různých sérií, jak se běžně dělá.

Úlitbou je jediný pohled v kokpitu (ani z 1. os. není k dispozici), což třeba v případě toho Solstice dělá jízdu obtížnou už jen z toho titulu, že výhled vpřed zabírá díky palubní desce malou část a rychlost se velice špatně odhaduje. Drobně pomůže alespoň manuální korekce FOV, ale zcela chybí např. animované ruce. Jinak se jezdí velice příjemně, je záhodno udržovat vůz na trati a dodržovat omezenou rychlost v boxech, a nemusíte se bát ani přetočení motoru špatným podřazením. Při jízdě se hra vlastně od jiných simulátorů nijak neliší.

No, zatím jsem velice spokojen, tedy až na ty šílené cenové podmínky. iRacing působí nesmírně profesionálně a je naprosto skvěle vychytaný po stránce online servisu. Nicméně zatím jsem toho najezdil jen velice málo, takže až pořádně zazávodím, určitě bude čas na konečnou recenzi a další zážitky. Pokud oželíte těch 14 dolarů a chcete zkusit zase jiné závodění jako já, klidně se přihlašte na oficiálních stránkách zde (angličtina nutná).