Při brouzdání po rFactor modech jsem pojednou narazil na velice zajímavého konkurenta – na striktně online závodní simulátor iRacing. Už jen jeho web působí velice profesionálně, no jedná se tedy o autíčka, která musí být neustále napojená na internet, tedy offline nebo proti AI jezdcům si tady nezajezdíte. Nicméně znalci jistě zbystří, když nadhodím udici, totiž že iRacing spustili před šesti lety dva odešlí vývojáři z Papyrusu, tedy autoři vynikající Grand Prix Legends.
Přitom jeden se stal aktivním závodníkem a ten druhý zase vlastní tým jezdící Nascar. Díky kontaktům na mnoho firem ze skutečného motorsportu se za svoji historii stal iRacing oficiálním školním simulátorem australského mistráku cestovních vozů V8 Supercars, nebo jezdecké školy Skip Barber. To jen značí, že iRacing je míněn velice vážně, přitom si zachovává všechny aspekty zábavné hry – jízda v něm není nijak extra obtížná a neliší se od jiných her typu rFactoru nebo Forzy. Sice je možné jezdit jen s gamepadem, ale mnohem lepší je volant, však na mém Logitech Momo je ovládání naprosto pohodlné.
Potřebujete tedy nijak výkonný počítač (alespoň dvoujádrový procesor, 1GB RAM, 256 MB Pixel Shader 3.0 grafická karta, webový prohlížeč a jakékoli DSL připojení), volant a váš účet, jenž si na stránkách iRacing.com musíte založit. Pro začátek si navíc klient postahuje asi 700 MB dat. V jednom pak iRacing překonává všechny podobné hry, a to svým důrazem na extra podrobné statistiky a funkce. Základem je vlastně rozsáhlý a skvěle graficky provedený závodní portál, který si otevíráte v prohlížeči. Přímo z něj brouzdáte po nabídkách iRacingu, kontrolujete svůj postup a přihlašujete se do jízd a závodů, jež jsou výhradně onlinové.
Nicméně jezdit se i tak dá na několik způsobů. Předně si každou trať můžete zajet zcela sami v testovacím režimu, sloužícím pro nastavování automobilu, nebo pro seznámení a pilování okruhu. K dispozici jsou i tréninky, kde už jezdíte i s ostatními jezdci, kteří sdílejí stejný server, kam vás hra hodí podle odezvy a vaší lokace. Plnohodnotně se závodí v Time Trialu, v němž máte za úkol projet nejen jedno, ale rovnou několik kol po sobě naprosto čistě a na čas. Tam jsem zatím po dvou seznamovacích večerech skončil já, na závody si ještě netroufám, pročež se zatím seznamuji s jízdním modelem.
Každopádně vše funguje a běhá naprosto skvěle. Na mém kompu a 4MB ADLS portál i vlastní hra jedou parádně, neviděl jsem vůbec žádný lag, vše se načítá chvilinku a počet snímků v trénincích s ostatními účastníky mi nejde pod zamčených 80 FPS. Jenže má to také celou řadu „ALE“. Předně simulátor samozřejmě není zadarmo a co je blbé, nelze ho ani dopředu otestovat skrze demo. Platí se formou pravidelných poplatků, já zvolil nejkratší předplatné na jeden měsíc, což vyjde na 14 dolarů. To není za měsíc mnoho, ale i to má jeden velký, neřkuli obludný háček!
Začnu ale oklikou, protože nesporná výhoda iRacingu je, že obsahuje pouze výhradně licencovaná vozidla a závodní série stejně jako skutečné světové závodní tratě. Vše převedené s velkou mírou detailu a pečlivě konzultované se skutečnými jezdci, promotéry soutěží a majiteli okruhů, takže reálné podobenství je zaručeno. Potud supr. Jenže v základním balíčku máte pouze holý základ, všehovšudy jen pár vozítek a spíše méně známých amerických okruhů. Což znamená pouhá 3 vozidla: Pontiac Solstice, Ford 34 Coupé a monopost Ford Racer, tedy pro začátek docela slabé mašinky.
Co se okruhů týká, zajezdit si za předplatné můžete na 8 tratích, včetně skvělé Laguna Secy a Lime Rock Parku. Jenže iRacing celkově nabízí 20 různých typů vozidel, resp. závodních tříd, protože v závodech se vždy jezdí identickým vozem. Okruhů je pak velice solidních 41, včetně takových perel, jako jsou Daytona, Indy, Watkins Glen, Brand Hatch, nebo Mossport – samozřejmě drtivá většina je z USA. Jenže za každý další vůz a okruh se musí pěkně mastně solit, což znamená šílených min. 12 dolarů za jediný kus tratě nebo vozidla! Sice když koupíte všechno najednou, tak dostanete 25% slevu, ale i tak by vás komplet obsah vyšel bratru na šílených skoro 10 tisíc korun, což je opravdu moc.
Přitom do takového rFactoru, který se sice nemůže ohánět údaji od skutečných závodních týmů a výrobců, si legálně postahujete stovky skvělých modů a tratí zcela zadarmo. Cenovou politiku považuji za naprosto přemrštěnou, a možná i proto jsem ještě nenarazil na opravdu plný startovní rošt. Každopádně to nic nemění na skutečnosti, že jízdní vlastnosti jsou vcelku reálné, velice dobře simulují dostředivé a odstředivé síly na vozidlo, opotřebení gum a další prvky, nicméně třeba v případě toho Solstise mi přijdou krapet přehnané. Zřejmě nutná daň pro lepší odlišení jízdních vlastností u různých sérií, jak se běžně dělá.
Úlitbou je jediný pohled v kokpitu (ani z 1. os. není k dispozici), což třeba v případě toho Solstice dělá jízdu obtížnou už jen z toho titulu, že výhled vpřed zabírá díky palubní desce malou část a rychlost se velice špatně odhaduje. Drobně pomůže alespoň manuální korekce FOV, ale zcela chybí např. animované ruce. Jinak se jezdí velice příjemně, je záhodno udržovat vůz na trati a dodržovat omezenou rychlost v boxech, a nemusíte se bát ani přetočení motoru špatným podřazením. Při jízdě se hra vlastně od jiných simulátorů nijak neliší.
No, zatím jsem velice spokojen, tedy až na ty šílené cenové podmínky. iRacing působí nesmírně profesionálně a je naprosto skvěle vychytaný po stránce online servisu. Nicméně zatím jsem toho najezdil jen velice málo, takže až pořádně zazávodím, určitě bude čas na konečnou recenzi a další zážitky. Pokud oželíte těch 14 dolarů a chcete zkusit zase jiné závodění jako já, klidně se přihlašte na oficiálních stránkách zde (angličtina nutná).
Ještě dotaz – předpokládám, že za obsah platím jen jednou, a pak pravidelně udržuju account aktivní, je to tak? No, i tak ale je ta cena šílená. 🙁
Prijde mi usmevne kdyz recenzent a herni novinar narazi na iRacing tak, ze si ho nahodou vsimne pri stahovani modu pro rFactor. MJ se vratil z Marsu, nebo jak?
Ursus: tak to je, obsah jednou, pak měsíčně. Ale řikám si, co když přestanu platit účet, tak snad ho blokují dál a koupený obsah se mi nezruší.
Expert: No tak MMO není vůbec moje parketa a nezakládám si na tom, že znám úplně všechny hry dějin, na to si asi Expert asi ty. Navíc kvůli rFactoru a dalším nemám potřebu hledat další.
Ten nick na tebe sedi, ta taky asi znas vsechny hry co kdy vysly? Experte… Hlavne ze mame takovy chytraky jako ty, ti dycky diskuzi opravdu pozvednou.
Nebudte osklivi na Experta. 🙂 Hele ja se jen trochu smeju, ze MJ objevil rFactor teprve vloni a je z nej naprosto paf. Ze je paf je OK, ale ta nevedomost (da se to hrat prece i singl) je vesela. A ted podobne objevil i iRacing a netKar, co bude dal? Na vysvetlenou, ja treba taky nehraju MMORPG a jsou mi putna. Presto mam povedomost o nejakem WoW nebo Lineage a dalsich. A to nejsem novinar. 🙂
Trošku s křížkem po funuse, ale MJ toho moc v iRacingu asi nenajezdil. Záznam ukazuje jeden osobní rekord v online practice na Laguně 🙂
Zkušenosti s iRacingem
Members portal profesionálně vyvedený, systém závodění taky. Grafiku nemá smysl hodnotit, není špatná, ale ve srovnání s konkurencí trochu zaostává. Simulace prostředí, tj. tratě, interakce s jinými závodníky je vyvedená a působí realisticky.
Co se týče fyzikálního modelu, tak tady narazíte na několik problémů. Je možné, že většina těchto problémů závisí na kvalitě volantu a pedálů, ty potřebujete mít vysoce kvalitní (tedy cenově náročné), běžné volanty asi stačit na kvalitní simulaci nebudou, nicméně zahrát si můžete i s běžným volantem. Doporučení, když se iRacingu chcete věnovat, po důkladném vyzkoušení, je lepší zainvestovat do kvalitních periférií (FANATEC, od Thrustmastru pouze high end řady,pak jsou tady ještě možnosti ECCI 7000 nebo jiné vysoce profesionální produkty), nicméně náklady jdou do desítky tisíc (to je lepší zkusit závodní školu v Mostě nebo jít do Německa na nějaké track days). Celá věc je kromě toho vysoce náročná na nastavení (grafika, kalibrace periferií) tedy pokud chcete dosahovat slušné časy. Model chování aut, po technické stránce, tj. opotřebění, poruchy při neurvalém stylu jízdy atd, žádné. Některá auta netočí, jsou vysoce nedotáčivé, a to mimo realitu, nicméně, opravdu záleží na volantu a pedálech. Problém je, že některá auta otočíte o 180 a víc i při rychlosti kolem 40 km, což je totální nesmysl, fyzikální model má do simulátoru hodně , hodně daleko, na druhé straně, některá auta fungují docela slušně, např. Mazda MX5, některá katastrofálně, např. Cadillac CVTS. Styl optimální jízdy posuzovat nechci, iRacing tvrdí, že simulátor konzultoval s profesionály, nicméně, ve srovnání s tím, co jsem zkusil na profesionálním simulátoru, iRacing se chová divně. Problém je systém brždění, buď přepálíte nebo zablokujete kola, to se vám podaří i u vysoce závodního auta při malých rychlostech, proto potřebujete kvalitní pedály, ty které měří progresi na základě tlaku, nikoliv na základě vzdálenosti po zmáčknutí. Po výjezdu z tratě se auta chovají úplně stupidně,a to i při malých rychlostech
Co se týče fyzikálního modelu pneumatik, počasí, stavu tratě, nic moc, i když to iRacing hrdě hlásí.
Největší problém simulátoru vidím v systému měření času. Nevím jak je dána dohromady kombinace tratě vs. auto, ale zkusil jsem jedno. Zajel jsem kolo v nějakém čase, následující kolo jsem jel trochu pomaleji, tak abych ztrácel pár desetin. Následně jsem si našel nejedelší rovinku kde se musí poměrně dlouho brzdit a schválně jsem ji přepálil s cílem zjistit, jestli ten rozdíl v čase naroste, nebo se zmenší. A pozor, časový rozdíl zůstal stejný, tj. nebrzdil jsem v na rovnice a před vylétnutím z tratě zůstal stejný rozdíl, prostě jsem nic nedohnal. Z toho vyvozuji, že tady existuje problém a to poměrně velký. Toto se Vám u her zaměřených na ježdění nestane, prostě čas doženete a následně, tím jak vyjedete z tratě opět ztratíte.
Nicméně, pokud jste soutěživý a potřebujete nakrmit trošku ego a pořádně se vydovádět, se silnými emocemi, a nevadí vám náklady, za které si pořídíte Project Cars, Grid Autosport, F1 2013 najednou a přitom nebudete muset investovat do drahších periferií, tak jste vhodný zákazník. Musíte se však vyrovnat s poměrně divným bodovým systémem, se systémem penalizací atd.
Doporučuji vyzkoušet, můžete tomu přijít na chuť, nicméně to co to slibuje je nahony vzdáleno realitě.
Já si na iRacing nemohu stěžovat. A tolik peněz to zase taky nestojí. Když si vezmu, že všechny tituly, které zde uvádí Alex, budou mít pomalu, každý rok nový díl a po těch předchozích v onlinu neštěkne ani pes. Tak ona úspora je ta tam. Fyzika nemusí sednout každému, to je bez debat. Třeba takové Asseto Corsa je se svou fyzikou jinde a člověk se s ním hodně vyblbne jen tak sám na okruhu. Obrovskou devizou iRacingu je právě ten online a ten mě u iRacingu drží. Protože, řešit nějaké soukromé ligy a prolízat servery aby si člověk slušně zazávodil se mi nechce.
http://iracers.cz
Já si myslím, že iRacing je ještě stále nejlepší dostupná simulace.Mnoho názorů a postřehů výše je možná k širší debatě, ale je tam také spousta nesmyslů.
http://WWW.ZAVODNI-SIMULATOR.CZ