Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

mandragora banner

 

Pokřín obecný vám zřejmě nic neřekne, pokud se tedy zrovna nevyznáte v léčivých rostlinách a bylinkách. Ale Mandragoru lékařskou jistě znáte. Mýty a bajkami opředený kořen, který se využívá v medicíně, jehož v popkultuře najdete hlavně v univerzu Harryho Pottera ale také třeba v Zaklínači nebo v pohádce Království lesních strážců. A proto mandragoru uvidíte nejen ve hře Hogwarts Legacy, ale také např. v  Don’t Starve, v sérii Hades a WarioWare, načež Mandragora je taktéž figurka z Warhammeru 40.000. Naposledy ji vykopali v nové hře Mandragora: Whispers of the Witch. Zbrusu nový titul, čerpající z uherského folkloru, vytvořili tvůrci z budapešťského studijka Primal Game. To je v našem ranku naprosto neznámé, protože předtím vyrobilo jen několik malých hříček.

Nicméně zdroje na výrobu vlastní a první velké hry získalo dlouhodobým kontraktem na pomocné práce pro League of Legends. Mandragora: Whispers of the Witch je temně laděné akční fantasy RPG z bočního 2,5D pohledu postavené na starším Unreal enginu 4. Pohádkově působící exteriéry zaujmou ruční kresbou, pročež v některých scénách se můžete vypravit nejen vpravo, vlevo, nahoru a dolů, ale také dovnitř obrazovky, proto autoři zmiňují tu 2,5D perspektivu. Tvůrci se chlubí dobou hraní přes 40 hodin, ale to je vztaženo na nejvyšší nastavení obtížnosti nepřátel a 100% plnění všech odměn. Naprosto znamenité je, že si jejich charakteristiky nastavujete kdykoli při hraní posuvnými jezdci přesně dle gusta!

 

 

Střízlivě celé dobrodružství v temně středověkém světě království Faelduum průměrně dohrajete i tak za solidních 20-30 hodin. Vaším hrdinou je udatný inkvizitor, zde spíše rytíř či kouzelník než duchovní, jaký u sebe postupně objevuje nadpřirozené dovednosti získané od unesené čarodějnice. Právě tyto babizny stojí za prokletými končinami za branami těžce opevněného města Crimson City, z něhož se na rozkaz královského kněze vydáte na dlouhý a nebezpečný hon za další čarodějnicí. Na úvod si svého inkvizitora či inkvizitorku sestavíte z možných šesti tříd od bojovníků až po kouzelníky, což značí, že útočit na monstra budete jak na blízko, tak na dálku.

Pojetím a hratelností je Mandragora: Whispers of the Witch celkem klasická akční plošinovka z bočního pohledu, která vedle ryze obyčejného boje sází hlavně na krásný vizuál plný grafických efektů a hodně podrobné vylepšování RPG statistik. Zbraně i předměty si můžete i sami vyrábět za nasbírané materiály. RPG mechaniky vzali tvůrci opravdu od podlahy, však posuďte sami: pasivních dovedností typu vyššího zdraví nebo silnější obrany hra nabízí skoro 100 a vylepšení či aktivních schopností od lektvarů po magické diamanty dokonce přes 200. Předmětů, výstroje a výzbroje zde napočítáte přes 350 kousků. Lineární 2D lokace s možností návratu do dříve projitých oblastí včetně teleportu jsou rozdělené do více než 10 rozmanitých stylizací (kobky, skály, sklepení, hrady, lesy apod.), přičemž samotných unikátních scén je 75.

 

 

Takže zdejší svět se jen tak neohraje a neprochodí. Velmi kvituji, že Mandragora: Whispers of the Witch nevyužívá dnes tak zprofanované rogue-like/lite mechaniky. Tady po skonu začínáte klasicky z posledního kontrolního bodu, u něhož se jinak kromě uložení pozice taktéž vyléčíte a vylepšíte na další level. Jakkoli podle obrázků a videí Mandragora působí jako menší hra, opak je pravdou už jen těmi desítkami hodin do finále. Během putování totiž splníte přes 40 hlavních úkolů a k tomu volitelně ještě 20 vedlejšáků. Ostatně celý příběh i jeho větvení s několika konci dostal na starosti zkušený videoherní scénárista Brian Mitsoda, který stojí za dějem her jako Alpha Protocol, Torment: Tides of Numenera nebo Vampire: The Masquerade. Nicméně putování je spíše pozvolné, takže žádný velký thriller od Mandragory určitě nečekejte.

Pro našince je zajímavé spíše to, že hudbu nahrál český FILMharmonic Orchestra Prague. Svým stylem novinka evokuje a zřejmě se i inspirovala ve starším 2D akčním RPG Salt & Sanctuary z roku 2016. Mandragora: Whispers of the Witch ale není tak frenetická. Souboje, v nichž inkvizitoři mohou využívat jak několika typů útoků, tak i skoku, úskoku, kotoulů, krytu i komb, ale v ničem nepřekvapí a po několika hodinách mi přišly již dost generické, možná stejně jako příběh, který je snad až zbytečně upozaděn při putování vesměs jedinou cestou vpřed. Každopádně si udělejte vlastní názor, protože na Steamu je k dispozici demo. Mandragora: Whispers of the Witch Tree vyšla na PC (Epic Games/Valve Steam), PlayStation 5 a Microsoft Xbox Series S/X 17. dubna 2025 v cenách od 970,-, přičemž v plánu je i verze pro Nintendo Switch první generace.