american arcadia banner

Představte si, že se narodíte do krásného futuristického města, kde všechny služby fungují na 100 %, všichni bez reptání pracují, takřka neexistuje kriminalita a můžete si užívat kontrolovaného počasí bez jakýchkoli výkyvů a přírodních katastrof. Máto ale jeden velký háček. Z tohoto města nejde odejít za jeho hranice. Prostě vás jeho správci nepustí ven, resp. jste drženi pod umělým dómem a za vysokými zdmi. Vítejte v utopistické realitě nové hry American Arcadia! A že takovýchto pokusů o šťastnou budoucnost v historii videoher bylo, že? Vzpomenu kupř. sérii Bioshock, asi nejlepší utopistické hry vůbec, dále nedávné Atomic Heart, Beholder, Deus Ex, Half-Life, Mirror’s Edge, Papers, Please nebo Remember Me.

Utopistických titulů najdeme v nedávné i dávné historii obrovské množství. Je to zkrátka u vývojářů interaktivních her velmi oblíbený žánr a u diváků také. Takže nebylo divu, že do tohoto vlaku naskočili i šikovní madridští vývojáři ze studia Out of the Blue Games, kteří mají v životopisech výtečnou adventuru Call of the Sea (moje recenze). A jako vždy i ve hře American Arcadia byl za vším původně chvályhodný nápad na vytvoření nového, udržitelného a plně soběstačného města, jaké mělo být vzorem pro všechny metropole na světě. A to se kupodivu povedlo již v roce 1959. Jenže po smrti zakladatele a stavitele města nabraly věci úplně jiný spád. Však si přečtěte můj dřívější článek, kde hru podrobně představuji, pak se sem vraťte.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 15. 11. 2023
  • Výrobce: Out of the Blue Games (Španělsko)
  • Vydavatel: Raw Fury (Velká Británie)
  • Žánr: 2D plošinovka a logická 3D adventura
  • Dat ke stažení: 17 GB
  • Herní doba: 5-7 hodin
  • Přístupnost: neomezená
  • Prodejní verze: digitální (Steam)
  • Cena: od 340,-

Do té doby plně fungující metropole byla obestavěna zdmi a obklopena obří kupolí tak, aby se dovnitř a hlavně ven nikdo bez svolení vlastníků nedostal. Pokročilý kamerový systém se využil nejen na špiclování obyvatel, ale jako hlavní části obrovské reality show, kdy diváci z celého světa v přímém přenosu sledovali a hlasovali o všech více než dvaceti tisících obyvatelích Arcadie, z nichž se mnozí do svého vězení již narodili. Netřeba uvádět, že pořad American Arcadia generuje obrovské zisky, z nichž profituje i federální vláda, takže nechala majitele Arcadie prohlasovat zákony, jež držení lidí uvnitř a jejich nedobrovolné a nevědomé účinkování ve zvrácené show zlegalizovaly.

Pokud jste byli pro diváky atraktivní, měli jste se v Arcadii dobře. Jenže pokud vás diváci přestali sledovat, stali jste se pro majitele a správce města nadbyteční a neproduktivní. Přestali jste generovat peníze a tak se vás společnost Walton Media musela zbavit… Co třeba taková pěkná dovolená na Fidži, i když máte strach z létání a do pravidelného slosování jste se vůbec nepřihlásili? Tento scénář nastane i v případě naprosto nezajímavého chlapíka jménem Trevor Hills, jenž v Arcadii žije svůj obyčejný život jako obyčejný účetní. Do žádné soutěže se nepřihlásil, nikam nechce, ale stejně vyhrál luxusní dovolenou?

Má ale štěstí, protože mu v poslední chvíli pomůže šikovná programátorka a hackerka Angela Solano, jíž se poměry u jejího zaměstnavatele v Arcadii nepozdávají. Kancelářská krysa Trevor se tedy vydává na nebezpečný útěk, který by neměl pražádnou šanci, kdyby bezpečnostními systémy prošpikované město nehacknula Angela vlastně velmi podobně, jak to umí hlavní hrdinové ze série Watch Dogs. Na American Arcadia je unikátní, že hraní občerstvuje vždy dvojicemi praktických funkcí, jaké jinde nenajdete. Celý průchod, jenž mi zabral kolem šesti až sedmi hodin, pohání velmi zajímavý příběh podávaný ze dvou stran.

Jednak sledujete nebohého Trevora při jeho útěku a boji o holý život a jednak mu pomáháte z pohledu Angely, která mu umetává cestičku ven. Takže tu máme dva rozdílné a ovladatelné charaktery. Někdy je můžete a musíte ovládat najednou, přičemž tyto scény jsou naprostým vrcholem celé hry. Jindy se obě postavy střídají a občas absolvujete stejné situace postupně v kůži obou hrdinů. Dále tu máme dva různé náhledy na dění před vámi. Trevora sledujete z bočního odstupu, zatímco partie za Angelu z jejích očí. Tím pádem si připište taktéž dvě různé perspektivy: Trevor pádí z bočního 2D pohledu, zatímco Angelu doprovází plně 3D kamera z první osoby.

A konečně to nejlepší na konec, American Arcadia taktéž kombinuje dva herní žánry do jedné skvěle fungující hry: v Trevorově kůži si užíváte klasickou 2D/2,5D plošinovku, načež okamžiky s Angelou jsou koncipovány do logické 3D adventury. Pro pořádek, akce je tu hlavně za Trevora dost, kdy ho stíhají policejní jednotky, ale žádné střílení či bitky tu s jedinou drobnou výjimkou nejsou. Díky těm dvěma řiditelným postavám, dvěma typům her a dvěma verzím kamer je hraní American Arcadie velmi motivující, rozmanité, pestré a zábavné až do úplného finále. Ke konci hra sice trochu ztratí dech a dobro zas tak úplně na celé čáře nevyhraje, což mi trochu vadilo.

Celkově je American Arcadia ale naprosto svěžím dílem a z mého pohledu ještě lepší hrou než minulý titul studia Call of the Sea. Ostatně prozatím má American Arcadia na Steamu znamenité hodnocení 94/100, což o něčem vypovídá. Je příhodné, že se příběh odehrává právě v těchto dnech, když ho autoři vložili do současného měsíce i aktuálního roku. Samozřejmě, u tohoto typu není znovuhratelnost nijak vysoká, neb hra nenabízí žádné skryté věcičky na sběr ani nesleduje čas, ale po dohrání si jakoukoli z celkových sedmadvaceti kapitol můžete stříhnout znovu. Pro dobré ovládání ale doporučuji joypad, protože interaktivní prvky v prostředí nereagují zcela přesně a občas třeba tlačítko výtahu musíte lovit déle, než je obvyklé.

S ovladačem je citlivost trochu lepší, ale stejně škoda dalších, byť minoritních technických chybek, na jaké jsem narazil. Myslím tím hlavně někdy rozmazané či špatně dočtené textury, dost často vypadávají titulky a dvakrát jsem musel restartovat poslední záchytný bod, protože se nespustila navazující střihová scéna, nebo se hra zasekla v úrovni a nešlo jít dále. Naštěstí jsou zde ukládací body rozmístěné vesměs hustě (manuální ukládání hra neumožňuje) a tak při opakování po zabití či pádu jdete znovu jen kratší část úrovně. American Arcadia je plně nadabovaná a na pozadí hraje velmi příjemná hudba.

Líbí se mi i pohledná a barevná grafika s charaktery schválně vymodelovanými Low-Poly technikou, jejichž strohost se snoubí s detailně vyvedeným okolním prostředím, jaké zažijete ve dne i v noci. Však už jen ten utopistický až monumentální design města Arcadia, kdy např. přímo do obřího lobby hotelu vede nadzemní monorail, si budete užívat, takže věřím, že stejně jako já hru dokončíte za dvě odpoledne či večery. Za těch cca šest až sedm hodin hraní ani tvůrci nechtějí moc. Na Steamu American Arcadia (je tam i demo!) vyjde se zaváděcí slevou na rozumných 17,55 € (430,-), přičemž se dá sehnat ještě levněji. Škoda jen těch technických nedodělků a ne zcela přesného ovládání, jinak by to byla jasná desítka.