Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

V posledních týdnech se stále více nových titulů kloní k novému druhu protipirátské ochrany, potažmo aktivace/registrace krabicových her skrze distribuční systém Steam. Jakkoli to může na první pohled, a zvláště ten majitelů účtů na Steamu, vypadat růžově, opak je pravdou a povinná aktivace i krabicových her na Steamu je zatím jedna z nejhorších možností jak pro vývojáře třetích stran, tak i pro nás zákazníky a hráče.

Namátkou stačí vybrat několik posledních her, které obsahují nucenou aktivaci skrze Steam: F.E.A.R. 2: Project Origin, Saints Row 2, nebo Empire: Total Wars v blízké budoucnosti. Pro všechny tyto tituly platí, že i když si domů přinesete legálně zakoupenou krabicovou verzi, musíte jí  většinou ještě před kopírováním souborů na pevný disk zaregistrovat a aktivovat přes nějaký zákaznický účet na Steamu. Tzn. že nejdříve si musíte nainstalovat klienta Steam a poté se přihlásit na svůj již založený účet, nebo provést založení nového.

Po těchto krocích se vám nová hra přiřadí do vašeho seznamu vlastněných titulů a spustí se kopírování souborů na pevný disk. Zde vidím první zádrhel, totiž kromě hry musíte chtě nechtě instalovat další balast v podobě Steam klienta, tedy dovedu si představit, že o něj někdo nemusí mít nutně zájem. Pak je dále nutností připojení k internetu, bez něj hru vůbec nespustíte a registrace třeba skrze jiný online počítač také není vůbec možná. Další zádrhel se skrývá v seznamu her, protože když např. uvedený F.E.A.R. 2 za pár hodin dohrajete a už o něj nebudete mít zájem, stejně vám tato hra bude dále v tom seznamu hnít bez možnosti jejího smáznutí.

V tomto pak vyznívá dosti absurdně vůbec nákup krabicové verze s médii, protože když takovou hru aktivujete, pokud je nabízena i digitální distribucí (jako že to bude drtivá většina), tak nějaká média vlastně vůbec nepotřebujete, protože si instalaci Steam alternativně stáhne z internetu. Tím se dostávám k největšímu nešvaru tohoto způsobu ochrany, čímž je nepřenositelnost a trvalé uzamčení koupené hry na jeden jediný Steam účet. Ze svého účtu prostě takovou hru už nikdy nepřevedete na jiný, nic podobného normálně Steam nenabízí.

Když byste si ale hru zahráli a pak jí prodali, nový majitel už jednou použitý CD klíč vložený na váš účet zřejmě nemůže znovu použít. Ok, tak pošle mail na podporu, řekne, že CD klíč nefunguje a víte co Steam udělá? Novému majiteli sice poskytne klíč nový, ale předešlému zabanuje jeho účet i s koupenými hrami. Tak to alespoň popisují mrzutí zákazníci. Tím je vlastně každý krabicový titul s nutností registrace na Steamu dále zcela neprodejný, ba nikdo jiný, než majitel prvního regnutého účtu tu hru nemůže vůbec hrát. Sbohem bazárku, hra je po zahrání již zcela bezcenná. Jediné řešení tak vidím ve vytvoření unikátního a nového účtu ke každé takové zakoupené hře a údaje k účtu pak přiložit k nabízené hře přes inzeráty, nebo originální hru v tom horším případě cracknout…

Špatně kromě zákazníků jsou na tom i vývojáři třetích stran, kterým distributor nadiktuje Steam ochranu. Asi byste taky byli proti, kdyby vám někdo nadiktoval, že váš produkt se bude aktivovat službou vaší konkurence, které to navíc udělá pozitivní/negativní reklamu a zřejmě zvedne zisky, protože někteří si jistě skrze Steam rovnou koupí i jiné tituly. Zavání to monopolním protěžováním jedné společnosti na úkor druhé, hlavně že producenti nemusí stejně vždy prolomitelnou ochranu řešit.

Ok, z mého pohledu je Steam výborným počinem, ale proboha já ho chci využívat jen pro hry na něm koupené a stažené! Absolutně nevím, proč bych měl u krabicové verze ještě navíc instalovat jejich klienta a být takto omezován. Vemte si, že si titul přinesete domů, aktivujete na Steamu a nainstalujete, načež zjistíte, že vám hra z nějakého důvodu nefunguje, nebo je kvůli bugům nehratelná a chcete ji reklamovat. Ale ouha, hra už je vázána pouze na váš profil a prodejce ji tak nemůže refundovat, protože podruhé už ji ani jako bazarovku nemůže prodávat a bude to muset složitěji řešit na vlastní triko s dovozcem.