Včera jsem strávil první hodiny závodů v GRIDu (Xbox 360), tedy jsem začal kariéru jako takový námezdní jezdec, který jezdí od čerta k ďáblu. Po pravdě jsem byl jen pár minut od chvíle, kdy jsem si říkal, že půjčenou hru hned dnes vrátím, protože mě ježdění vůbec nebavilo. Ale popořádku. Na začátku si musíte vytvořit svůj vlastní profil jezdce, přičemž je praktické, že jich může být i více, např. pro další hráče na jedné konzoli, nebo pc.
Zadáte své iniciály, hra doplní vaši zemi (ve všech tabulkách se pak ukazuje vlaječka) a ještě si je třeba zvolit tzv. audio name, což je předvolené jméno, nebo nick, jakým na vás budou volat z boxů. Hra se pak ukládá zcela automaticky, přičemž v loadingových obrazovkách lze jako v DIRTu opět spatřit výpis statistik a na Xboxu i achievementů.
Hra nabízí několik obvyklých asistencí, jako je antiblokovací a protiprokluzový systém, stejně jako automat a stabilizaci vozidla. Předvolená je trojice různých modelů ovládání a již jsem dříve mluvil o skvělé funkci v podobě vlastní svobodné konfigurace tlačítek (opět měl i DIRT). Oproti DIRTu ale ubyla jedna vzdálenější kamera z kokpitu (celkem je tedy pohledů 5) a vždy platí volné rozhlížení dokola. Minule jsem trošku kritizoval menší vozový park, ale hlavně malý počet okruhů, naštěstí skoro všechny mají rovnou dvě až tři varianty (např. Donington National a Donington International s delším úsekem před cílem).
Hodně střídmá je také nabídka herních režimů. Zpočátku to je jen Race Day, tedy v překladu klasický jeden volný závod a kariérní Grid World. V závodním dni si navolíte auto (ihned je k dispozici mnoho vozů), trať a její verzi, disciplínu (cestovní vozy, formule, driftování, atd.) a počet kol, načež se můžete ihned vydat na trať. Žádný trénink, nebo časovka zatím neexistuje. To přijde na řadu až po několika prvních hodinách hry, kdy si vyděláte na zakoupení svého prvního závodního týmu. Napřed si ale první hodiny jen vždy vybíráte z trojice různých závodů na jedno až čtyři kola. Jezdíte tak bohužel naprosto chaoticky a bez jakéhokoli řádu.
Pokaždé začínáte z náhodně vybrané pozice na startu, pokaždé jedete za jiný tým a pokaždé je každý závod bez jakékoli návaznosti na ten předešlý. Hrál jsem na nejlehčí obtížnost a posléze i těžší a zabralo mi to odhadem asi 2-3 hodiny, ale často jsem restartoval závod. Jediným cílem je totiž vydělat daný počet pěněz na zakoupení vlastního týmu, což se pak stane automaticky. Za každý dojetý závod (je jedno kolikátí dojedete) obdržíte zpočátku několik tisíc eur, přičemž na nákup týmu jich je zapotřebí tuším něco kolem šedesáti tisíc. Opakuji, že je naprosto jedno, kolikátí dojedete a v jakém stavu. Vždy obdržíte prémii za závod.
Další peníze dostanete za splněný týmového požadavku, jako třeba dojet na bedně, nebo porazit jiný tým, ale to je vždy vzhledem k odměně za závod pakatel. Ještě bych se vrátil k té volbě obtížnosti. Před každým závodem si můžete zvolit jeden z pěti stupňů, podle čehož se pak odvíjí bodový příděl do reputace. Na základě reputace se pak posunujete v jezdeckém žebříčku výše, což je základní cíl v GRIDu a odemykají se vám další 2 licence a závody. Zajímavé je, že na úplném vrcholu jsou skutečná jezdecká jména, jako např. Jorg Müller, Tom Kristensen, nebo dokonce náš Tomáš Enge. Na zvolené obtížnosti také závisí přidělený počet Flashbacků (1 až 5), tedy vrácení času při závodě.
Je sice hezké, že si před každým závodem můžete navolit obtížnost, ale je to zcela k ničemu, protože v závodech za cizí týmy stejně nevíte, jak je trať obtížná, odkud budete startovat a kolik bude na roštu soupeřů. Těšil jsem se, že jako v DIRTu budu moci zajet jeden závod klidně i vícekrát na postupně zvyšující obtížnost a tím se pěkně zlepšovat, ale nic takového tu bohužel není. Tedy alespoň v té pro mě velice nudné a nezáživné úvodní části před založením týmu. Po několika hodinách jsem si již založil vlastní stáj, zvolil si krátký název, tři vlastní barvy a design jediného přiděleného vozidla Ford Mustang. Jestli jste mohli do této doby závodit prakticky s čímkoli (hra na to nebrala ohled), po založení stáje již nikoli.
Každý vůz, který je vyžadován do nějakého závodu mimo nabídky cizích týmů, si musíte již kupovat za vydělané peníze z ostatních podniků. Takže na začátku se můžete účastnit pouze muscle cars jízd s tím Mustangem, než si vyděláte na další káru. Všechny závody jsem rozdělené do tří oblastí: Evropy, Ameriky a Japonska, přičemž všechny tři jsou přístupné, záleží jen na tom, jaké máte v garáži auta. Velice kvituji, že závody s vlastním týmem a vozem již můžu opakovat např. na vyšší obtížnost jako v DIRTu. Jinak se mi potvrdilo, že chybí multiplayer na rozdělené obrazovce, online a přes system link lze hrát až ve dvanácti hráčích. Při zakládání hry si ale nelze stanovit přesný počet kol, jen krátký, střední, nebo dlouhý počet.
Po zakoupení týmu se mi zpřístupnila garáž s přehledem aut a testovací jízdou, která vlastně supluje časovku, protože nabízí také jízdu proti ghost caru vlastního času, nebo aktuálně nejlepšího hráčského. Lze se tak seznámit s jízdními vlastnostmi každého zakoupeného vozu, ale o těch a např. o jistých grafických problémech si povíme pozítří, kdy už snad bude ježdění více zábavné. Zatím je to pěkná bída.
Oficiální www stránka hry je zde.
Článek napsán pro server Hratelně.cz.
Hrál jsem demo Grida a jediné plus jsem viděl ve větším počtu aut na trati. Je tam teda doce hezké bourání aut, ale jinak mě ta hra vzhledem k velkému množství závodních her na X360 nezaujala. Ani hudba při hře tuším žádná není. Takže PGR4 pro mě zůstává dál nejlepší závodní hrou. Forza 2 mě nějak nechytla, přišla mi moc sterilní.
U dema jsem strávil tejden, plnou už taky pár dnů hraju. Hudba tam je, ale hraje jen ve vypjatejch momentech (např. když při LeMans zbejvá posledních pár minut) a v replayích (a je skvělá).Samotný závodění mě baví extrémně, ty auta se mi ovládaj nejlíp ze všech závodních her vůbec (ale nehrál jsem Forzu ani PGR).
Gradující hudba na konci Le Mans je supr, jinak ji moc nemusim. Taky bych ale řadil PGR4 mnohem výš.
Podle toho clanku sme asi kazdej hral uplne jinou hru protoze sou tam popsany totalni blbosti. Behem hodiny maximalne hodiny a pul sem mel svuj tym(nesmi bejt autor clanku takova lama), prachy za dojety zavody maji svuj specifckej smysl a na tymu hodne zalezi. Neni az takova pravda ze za každý dojetý závod (je jedno kolikátý dojedete) obdržíte několik tisíc eur – tam sou primo podminky na jake pozici musite doject a neni to vzdy prvni!!! Dalsi nesmysl s tymem – ve vysich urovnich muze premie za vyhru tymu muze delat i 500 000 eur. JInak je dobre vybrat si pouze jedno misto, ja si vybral evropu a jezdil sem ji a vostatni zatim ne, po kazde sezone (4 -6 zavodu nevim presne) se jede zavod le mans ale jeste predtim dostane sponzory ktere si date na auto a na tom se taky dost vyrejzuje nekdy i vic nez za zavod(nejlepsi sponzori byly za vyhrani v le man se svim tymem), jakmile nahrajete milion bodu odemknou se vsechny souteze (vcetne vyssich urovni) + dostane globalni souteze. Grid je husta hra bohuzel na max 30 hodin podle toho jakyste lamy (ja sem dost velka lama). Globalni soutez sem odemknul tak po 12 hodinach mozna driv pokud se neodemkne dalsi cast(jeste nemam dohrano cele) tak je GRID dost kratkej. Jinak hratelnost je na velmi vysoke urovne bohuzel pouze na klavesnici coz je obrovska vyhoda proti prostreetum ale na volantu maji prostreeti jasne navrch.
A jeste ta hudba – nejlepsi hudba je motor 🙂 pustte si mp3 kdyz potrebujete hudbu jinak to v tom le mans hudba zacne hrat 205 vterin pred koncem.
Mozna by stalo vzit v potaz, ze nekdo na zacatku muze hrat zahy i na vyssi obtiznosti a restart zavodu kdyz nevyhraje = delsi cas. A naposled to jsou dojmy z prvnich hodin hry, kde jsou odmeny male, nikoli z cele kariery.
Ja hraju na XBOX360 ovladaci na PC a vsechno dojizdim na extrem na prvnim miste, takze si s tim celkem vyhraju. Presto jsem mel uvodni cast za maximalne dve hodinky. Ted trochu tvrdnu v prvnim Le Mans, protoze neni snadne blokovat za sebou jedouci auta celou cestu, kdyz maji zjevne vyssi vykon:-D (a ne, nesnazim se v GT2 vyhrat nad LM1 😉
já to ještě nehrál, ale už se na to moc těším
Erkil: Extreme? To klobouk dolu! Taky me pripada, ze ostatni vozy ze stejny tridy GT2 jsou rychlejsi. Le Mans je proste cely zavod o blokazi vsech za tebou. Ale napinavy to je.
Nevíte, kdy to má vyjít na pc v češtině?
Cabo, delej, at dame online. Zrovna jsem hral vcera s Maphim.
Honza: Od CD Projektu s cz titulky v průběhu července za dop. 899,-.
Díky, i ta cena vypadá docela sympaticky..
single player je o nicem. prave zavodeni zacina az online, o kterem tady nevidim ani zminky…
Casem…
Online jsem hral hodne demo a bylo to uplne dokonaly. Bohuzel v plne se prilis meni trate, clovek se v online nemuze tak zvyknout jako v singlu, kde clovek muze neustale resetovat, takze zatim zazitek neni takovy, jako kdyz clovek perfektne zna trat a auto a vi se souperi si jen hraje a kdyz narazi na nekoho na urovni tak a s nim muze bojovat bok po boku cely zavod. Jinak bych multiplayeru vytknul ze se neda chatovat ve spec modu a celkove je chat reseny trochu nemotorne. Ale to je asi dan za port z konzole, kde se proste vse odehrava bez mysi.
Proč mi auto nechce jet víc než cca 120 km/h a řazení se dostane maximálně na trojku..??? Nastavení mám na automat (defaultní) a používám Logitech MOMO volant. Nevíte někdo co s tím?
me zajima jestli tam jsou boxy
Pokud ja vim, tak zadne boxy tam nejsou, i jen prujezd jimi je blokovan pytli s piskem ci co to je.
Pockejte az budete mit AUDI R10 TDI to je teprv brko na le mans. Ale stoji 15 mega.
Hm, tak s tim mym pristupem se toho asi hned tak nedoziju. Leda ze by se stalo neco jako v NFS PS, kde jsem asi od tretiny disponoval Zondou za 3/4 mega (na tamni pomery hyperdraha kara), protoze jsem ji vylosoval v loterii:-D
Waskeeez máááám
Cabo: hurrá!
Krakenax: Moje srdcovka ve hře je Mazda 787B s Wankelem. Nádherně provedená…