Felix the Reaper banner

Není úplně časté, aby hlavním hrdinou hry byla smrt, smrtka, smrťák, čili ta zubatá pán nebo paní s kosou. Přitom logická hra Felix the Reaper historickou roli smrtky obrací div ne naruby. Felix je posledním a největším titulem malého nezávislého dánského studia Kong Orange z města Aarhusu, o kterém jsme v našich končinách doposud prakticky neslyšeli. Felixe, jako dosti ambiciózní titul, částečně zaplatil Dánský filmový institut a Dánský filmový fond, který je určen pro podporu malých a nadějných filmových a herních studií. Felix the Reaper je hlavně logickou hříčkou a částečně i komediální adventurou. Jeho základní herní koncept je přitom velmi jednoduchý. Smrťákovi Felixovi, jelikož je z podzemí, nedělá dobře sluníčko, takže se na Zemi musí pohybovat výhradně ve stínu. A právě na tom je postavený celý hlavolam ve hře.

• Platforma: MAC, PC, PS4, SW, X1
  • Datum vydání: 17. 10. 2019
  • Výrobce: Kong Orange (Dánsko)
  • Vydavatel: Daedalic Entertainment (Německo)
  • Žánr: logická hra
  • Dat ke stažení: 2,3 GB
  • Herní doba: 4-6 hodin
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (Steam, GOG, konzole)
  • Cena: 24,99 EUR (680,-)

V každé z více než 20 logických úrovní v 5 aktech musíte někam dojít, případně něco někam donést. Jste totiž zaměstnancem Ministerstva smrti, které na každého obyvatele světa tam nahoře vede složku, v níž se praví, kdy a jak dotyčný zemře. Ta komediální stránka spočívá v tom, že většinou je to hodně svérázný, násilný, náhodný a krvavý způsob smrti, k němuž vy, jako agent ministerstva Felix, musíte všechno připravit a nasměrovat. Na dotyčnou oběť si můžete prolistovat složku papírů, kde je stručně popsán celý její život. Kromě pohybu po čtvercových políčkách (a sebrání/položení) je vaším hlavním nástrojem možnost ovládat směr natočení slunečních paprsků o 90º vlevo a vpravo (to se dělá tím tlačítkem PUSH na spodním levém obrázku). Řešení každého levelu, který zobrazuje zmrazený čas těsně před smrtí nějaké postavy, tak spočívá v tom, že někam dojdete, natočíte si sluníčko, aby vám stíny vyznačily další cestičku, a pak se vydáte dál.

Musíte tedy dobře kalkulovat, kam se vydáte, na jaké políčko vstoupíte a jak si nastavíte světlo a stín, abyste splnili zadání v úrovni. Sice nemůžete umřít, sluníčka se jen leknete, však jste přece smrťák, ale hra vám počítá čas, počet kroků, počet natočení paprsků a další veličiny, podle kterých pak na konci úrovně dostanete hodnocení. Často si můžete stín i sami uměle vytvořit šikovným umístěním otepi dřeva, nebo ovládáním kostřičky koně s povozem. Potíž je, že poznat, kde při natočení bude stín a kde světlo, není bez neustálého natáčení sluníčka moc jasné. V tom je hraní trochu zmatečné a minimálně na první pokus budete muset slunce natáčet jen pokusně po desítkách. I díky tomu je hra už po pár levelech docela obtížná, byť si můžete kdykoli napovědět o dalším kroku a také si kdykoli zobrazit hlavní úkol úrovně.

Jakkoli je Felix the Reaper v jádru docela obyčejná plošinovka, svým audiovizuálním provedením v žánru naprosto exceluje. Grafika je pohledná, komiksově stylová a krásně barevná, ovládání velmi triviální (jen klikání myší pro pohyb, sběr věcí a natáčení světla) a navíc tvůrci Felixe vypodobnili jako velkého milovníka hudby, který má na hlavě sluchátka, u svého otylého pasu walkmana a neustále poslouchá jednu z více než deseti skladeb od dánských nezávislých umělců. No, kdyby jen poslouchal, on na ně také tančí! Felix tak po dlaždicích spíše trsá, než že by jen tak chodil, však se o jeho velmi elegantní a realistické pohyby postarala dvojice profesionálních tanečníků, které tvůrci nechali nasnímat přes technologii motion-capturing.

Mezi hraním si také můžete pročítat historii zpodobnění smrti a tzv. tance smrti, který měl nám smrtelníkům v historii připomínat naši dočasnost. O tyto zajímavé řádky (hra je celá v angličtině) se zase postarali dánští univerzitní historici, takže po odborné stránce je perfektně podchycená. Je tak velká škoda, že si Felix takřka všechno vystřílí již ve druhé úrovni, kdy hra představí to přenášení věcí či lidí a vytváření vlastního stínu přesouváním překážek. A vlastně nic dalšího hru později již nijak neobčerství, takže pozdější velmi tuhé úrovně jsou všechny na jedno brdo. A moc nepomáhá ani jejich rozmanité historické umístění, kdy se jednou vydáte připravit smrt do středověku, jindy do šedesátých let apod. Felix by se podle mého daleko lépe hodil na mobilní platformy než na ty domácí a nakonec jej sráží i přestřelená cenovka, jež na Steamu (jak si vrátit původní vzhled knihovny Steamu) dělá 24,99 EUR, což je skoro 700,-!

Tuto cenu si hra ospravedlní snad jen v případě, že jste opravdoví hádankoví maniaci s dobrou prostorovou představivostí a hraní si budete dávkovat, protože jinak je těch zhruba 5 až 6 hodin na kompletní průchod (počítáno bez záseků a opakování) docela stereotypní. Na druhou stranu podobně krásnou a výtvarně nápaditou logickou hru ani na mobilech jen tak nenajdete, ale doporučuji si počkat na nějakou slevovou akci, protože ta cena je opravdu naprosto mimo. Každopádně i přes jeho mouchy je Felix the Reaper velmi zajímavým počinem a stylově vytříbenou hádankovou hrou, která ze smrti dělá pěknou komédii. Skvělé je, že si ze Steamu stáhnete i demo.