heading out banner

Herní road movie v temném duchu, to je asi nejtypičtější popis nové řidičské a závodní hry Heading Out z rukou polského nezávislého studia Serious Sim z Varšavy. Do hry vstoupíte v momentě, kdy jako výtečný řidič a bývalý závodník ujíždíte před svým strachem a svou zastřenou minulostí na severu Spojených států. Přitom ten strach je viditelný, protože to je neúnavná červená čára, rudý had, jenž se za vámi neustále natahuje po silnicích a dálnicích, takže musíte ve svém voze stále prchat a bedlivě sledovat náskok, od čehož se odvíjí délky zastávek na odpočinek ve městech, jimiž projíždíte. Vašim cílem je místo domluveného závodu s nejlepším ilegálním závodníkem ve státech ležící na jihu či jihozápadě Severní Ameriky. Možná jen tak se zbavíte svých nočních můr a toho strachu za vámi?

Heading Out je na současném herním trhu naprostým zjevením a tuze unikátním titulem, jaký dnes nemá obdoby. Abych tu první větu článku rozvedl, hraní Heading Out mi neustále připomínalo kdysi tak slavnou řidičskou sérii Driver, byť Heading Out nemá žádný otevřený svět a jeho časové limity jsou daleko benevolentnější. Resp. v něm stačí v mapové části jen hlídat hodinový náskok od strachu a v řidičské zase máte za úkol ujet policii či dojet jako první závody s několika málo soupeři. Cíl závodu či honičky vždy nastane po přehrání jedné z devatenácti úderných rockových a metalových skladeb, což typicky znamená nějaké dvě až čtyři minuty jízdy. I to, že jedete na čas hudební skladby, je hodně zajímavá věcička! Protivníci ale jedou roztahaní před vámi, takže je musíte dojíždět jako kupř. v sérii Gran Turismo.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 7. 5. 2024
  • Výrobce: Serious Sim (Polsko)
  • Vydavatel: Saber Interactive (USA)
  • Žánr: řidičská příběhová závodní hra
  • Dat ke stažení: 7 GB
  • Herní doba: 6-8 hodin
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (Steam)
  • Cena: 495,-

Heading Out je podobně jako zmíněný Driver příběhovým titulem, v němž jste za volantem káry na silnicích, dálnicích a ve městech napříč Spojenými státy. Kromě strachu vás hledá také státní policie, pročež vaší jízdou a skutky si postupně vytváříte svoji pověst a legendu, která se probírá i v mnoha rozhlasových pořadech, jaké v autě posloucháte. Ostatně ne nadarmo byl prvním a předešlým titulem studia Serious Sim taktéž unikátní Radio Commander, vyloženě se zaměřující na simulaci velitele a radisty v jednom ve vietnamské válce. Moji recenzi si přečtete ZDE. Heading Out má vlastně dvě polohy jež tvoří náplň hry cca 60:40. Jednak jedete ve svém voze, kdy uháníte před policií a závodíte, a jednak se posouváte na mapě Spojených států, na níž provádíte takové ty drobné manažerské a strategické činnosti.

Na mapě skutečných USA plánujete svoji další jízdu, když podle ikonek na silnicích dopředu tušíte, co se bude na cestě odehrávat (příběhová vsuvka, závod, zmínka o vás v rádiu apod.). Když pak dorazíte do města, můžete se zde prospat, čímž naberete soustředění, jež vám při jízdě ubývá. Podobně si někde (ne všechny možnosti jsou dostupné v každém městě) nakoupíte užitečné vybavení např. opět pro zvýšení soustředění, opravu vozidla po kolizích nebo pro vyšší náskok proti strachu. Vše ale zabere nějaký čas, takže si musíte dávat bacha na svůj náskok, protože jakmile ztratíte všechno soustředění, usnete a strach si vás najde. Stejně nesmíte zcela zdemolovat svůj auťák, nebo jet tak pomalu, že vás strach dožene. Heading Out využívá žánr rogue-like, takže jakmile vás strach dojede, herní partie končí a aktuální akt (nikoli celou hru) musíte opakovat znovu.

Hra není moc dlouhá a ani moc obtížná, protože nabízí jak volbu obtížnosti, tak i pět obnovení vozu při jízdě, když např. narazíte, nebo sjedete dále z trati. Proto ani nemrzí absence restartu při ostrých jízdách proti policistům či dalším závodníkům. Heading Out obsahuje celkem kvarteto aktů, jež jsem projel asi za 6-7 hodin. Jelikož je zdejší jízda vesměs stále stejná a ani exteriéry se nijak extra nemění, zhruba po polovině příběhu už je hra docela stereotypní, což je asi největší neduh, na který se musíte připravit. Je to použitým a velmi atmosférickým audiovizuálem, jenž kombinuje pouze odstíny černé + žlutou a červenou barvu. Grafika postavená na Unity enginu tak vypadá svěže, zajímavě a velmi unikátně, jako byste hráli Sin City. V příběhu, kdy ujíždíte před vlastním svědomím, se zhruba třicítka autorů inspirovala ve filmech jako Thelma a Louise či Vanishing Point.

Při závodech či honičkách má Heading Out žánrově trochu blízko ke stařičké akční řidičské sérii Interstate (v Heading Out ale vozy nemají zbraně) či ke klasice Need for Speed. Ovšem já v něm nejvíce vidím toho Drivera, byť je Heading Out stavěn daleko více na příběhu. A to i díky pohledným komiksovým okénkům velmi podobným stylu hry XIII, jaké zobrazují příběhové vsuvky. Je parádní, že si v nich často budete přímo volit, jak se v různých dramatických scénách zachováte. Např. poldové zatýkají malé černošské chlapce. Dobře víte, že v této části USA jsou policisté k černým obyvatelům rasističtí a klidně zabásnou černocha i za skutek, jaký nespáchal. Pomůžete klukům, nebo je necháte být a pojdete dále? Podobných dilemat je hra docela plná, čímž formuje vaši osobnost, kdy vám po každém aktu ukáže, jací vlastně jste.

Po skončení prvních tří aktů se Heading Out navíc vždy citelně rozšíří, kdy dostanete do garáže nový automobil, na silnicích se objeví další překážky, policisté vytasí nové finty a do závodů přibydou další soupeři. Vozidla tu jsou celkem čtyři, kdy poslední dostanete za odměnu po úplném finále. Všechno to jsou sice nelicencované káry, ale velmi připomínající klasické automobily jako Dodge Challenger, Chevrolet Bel Air, Jaguar E-Type a Nissan Skyline. Potěší pětice kamer včetně velmi dobrého výhledu z kabiny, ale škoda chybějícího přímého pohledu zpět, kam si musíte zdlouhavě narotovat. A úplně se nabízela možnost uložit si do složky vlastní hudbu a jezdit pak na její čas, což také nelze. Multiplayer tu samozřejmě není možný, chybí podpora volantů, ale kardinální chybou je nemožnost nastavení vlastního ovládání a kláves.

Heading Out je sice po stránce řízení jednodušší arkáda jak řemen, kdy se auta ani s ovladači neřídí moc přesně, ale minimálně při pohledech z kabiny a přes kapotu by se volant šiknul. Nicméně autoři přizpůsobení ovládání a podporu volantů a priori nevyloučili, kdy se možná objeví v nějakých dalších updatech. Později by se měl Heading Out dostat i na platformu GOG.com a ve vzdálenějším horizontu také na konzole. Každopádně po Radio Commanderovi jsme od stejného studia dostali zase naprosto unikátní, atmosférickou a jen těžce zaškatulkovatelnou řidičskou hru, v níž Driver potkal Sin City. Na Steamu stojí necelou pětistovku a během těch 6-8 hodin jízdy napříč Spojenými státy vám dodá takový zážitek, jaký jste zřejmě ještě nezažili!