lies of p banner

Oživlou dřevěnou loutku Pinokia u nás zná snad každé malé dítě, i když u těch současných si tím nejsem vlastně tak úplně jist. I my jsme kdysi měli jako školní dítka doma oblíbenou dětskou knihu Pinocchiova dobrodružství italského spisovatele Carla Collodiho (1826-1890). Příběh v hlavní roli s polidštěnou chlapeckou marionetou, které se při lhaní prodlužuje nosík, poprvé vyšel již v roce 1881. Od té doby bylo s Pinocchiem natočeno mnoho filmů a televizních seriálů, stejně jako zreprodukováno a ilustrováno nespočet publikací. Jenže světu videoher se nosatý hrdina vyhýbá, protože jeho nejnovější reinkarnace Lies of P je teprve třetím interaktivním titulem v historii! První konzolovka Pinocchio vyšla v roce 1995 pro platformy Nintenda a Segy jako krásná a solidní 2D adventura z bočního pohledu. Druhý pokus pak dorazil v roce 2007 pro Nintendo DS a Sony PlayStation 2 v podobě strašlivé sbírky miniher, kde byla loutka dost upozaděna.

A od té doby nic. Až letos se po šestnácti letech na videoherní scénu vrací jedna ze světově nejslavnějších loutek (samozřejmě až po Patovi a Matovi a až po Spejblu a Hurvínkovi), a to v temné akční adventuře žánru Souls-like jménem Lies of P, tedy volně přeloženo jako Pinocchiovy lži. Nového Pinokia vytvořili jako špičkovou AAA hru v jihokorejském studiu Neowiz, o němž jste pravděpodobně nikdy neslyšeli. Tito autoři za sebou nemají žádný vyloženě velký a u nás v Evropě známý titul, tedy snad až na povedenou akční plošinovku žánru Rogue-like Skul: The Hero Slayer z roku 2021. Neowiz jsou ale doma široce etablovaní a úspěšní jako tvůrci dlouhé řady oblíbených hudebních arkádových her DJMax, jimž  se věnují od roku 2004 až do dneška. Nicméně s kolonkou akčních adventur s plně 3D grafikou neměli žádné zkušenosti, takže se pro vývoj Lies of P spojili s několika dalšími studii, protože následovníka slavných titulů Dark Souls a zejména Bloodborne rozhodně nechtěli zbastlit.

• Platforma: Apple Mac, PC (hráno), PS4/5, X1/XSX
  • Datum vydání: 18. 9. 2023
  • Výrobce: Neowiz (Jižní Korea)
  • Vydavatel: Shinsegaie I&C (Jižní Korea)
  • Žánr: akční 3D adventura žánru Souls-like
  • Česká lokalizace: ano (komunitní)
  • Dat ke stažení: 39,5 GB (PC Steam)
  • Herní doba: 30-40 hodin
  • Přístupnost: 17+
  • Prodejní verze: digitální (PC Microsoft Store/Valve Steam), krabicová (jen konzole))
  • Cena: od 1.140,- (PS5)

Vývoj zafinancoval největší jihokorejský herní distributor Shinsegaie I&C, s lokalizací pomohlo londýnské studio Fireshine Games a s testováním zase jihokorejská komunitní služba Quasar Zone. Osobně jsem překvapen, že si v daleké Asii jako inspiraci vybrali starou italskou pohádku, jaká tamějším hráčům asi nic moc neříká, ale tím spíš je Lies of P ještě atraktivnější. Možná chtěli autoři svůj první AAA titul pojmout na míru evropskému publiku? Každopádně má Lies of P ambice stát se jednou z nejlepších her Souls-like žánru, přičemž si jí mohou bez frustrace užít i hráči, kteří se chtějí hlavně bez překážek bavit a netrpět při nekonečném opakování bitek, jak si přečtete dále. První úspěch už se dostavil, neboť prodeje překročily milion kusů. To je na zbrusu novou značku od v Evropě méně známého studia velký úspěch! Tvůrci navíc Pinokia usadili do přitažlivé scény Belle Époque, tedy tzv. Krásné doby z přelomu 19. a 20. století, kdy byla kupř. dokončena Eiffelovka.

Loutkářský mistr Gepetto Pinokia v Lies of P stvořil do smyšleného utopistického města Krat, jehož krvavá historie mi velmi připomíná lokace ze série Bioshock. Při zámořských cestách vědci objevili unikátní substanci zvanou Ergo, dík níž dokázali robotickým loutkám vdechnout život tak, aby nepotřebovaly žádnou energii. Od hraček s hodinovým strojkem se Krat stal světovým centrem loutko-robotiky, kdy loutkoví roboti zastali všechny podřadné či namáhavé práce: sloužili jako sluhové, kuchařky, číšníci, uklízečky, skladníci či manipulanti. Jenže vy se jako robotický Pinokio probouzíte do temné až hororové současnosti naprostého rozvratu společnosti v Kratu, kdy se z neznámého důvodu loutky obrátily proti lidem a naprosto je zmasakrovaly. Zbytky populace se zabarikádovaly doma, jenže ani tam nejsou v bezpečí, protože je kosí podivná nemoc, kdy se lidská těla postupně mění v kámen.

Nicméně několik obyvatel si zachovalo rozum i zdraví, pročež jejich jedinou nadějí jste vy jako unikátními schopnostmi obdařená bio-kovová loutka Pinokio. Ano, příběh i scény na ulicích jsou až extrémně podobné starší hře Steelrising (moje recenze) z minulého roku, protože i zde se procházíte po velmi atraktivních, ale lidsky opuštěných lokacích, zaneřáděných krvelačnými loutkami s nepřítomně žhnoucím pohledem a trhanými pohyby. Děj Lies of P se rozprostírá napříč 16 kapitolami, kdy projdete 11 unikátních lokací zejména v rámci čtvrtí města Krat, což vám podle úspěšnosti a opakování soubojů zabere fakt hodně času – mezi 30 až 40 hodinami. Jakkoli je titul Lies of P hororově laděnou akční adventurou z pohledu 3. osoby, nezapomínejme, že využívá pravidel žánru Rogue-like, tudíž tu není žádná volba obtížnosti a jakmile někde zemřete, nejenže přijdete o nesené zásoby Erga (to vypadává ze zabitých loutek), ale většinou musíte opakovat velkou část úrovně, do níž se samozřejmě navrátí všichni protivníci včetně případných bossů.

Díky tomu je hra jistě náročnější a umírat tu budete docela často, nicméně na druhou stranu není až tak frustrující a Pinokio je již od začátku na kratském nádraží pro bitky docela pěkně vybaven. Zvolit si lze jeden ze tří přednastavených stylů boje. Buď hbitý s lehkými chladnými zbraněmi, dále vyvážený, ani lehký, ani těžký střed, případně styl máchání s těžkým mečem. Pinokio se krom toho umí také odkulovat, ale nejdůležitější tu je správně provedený kryt, jenž při správném načasování nepřítele na pár vteřin omráčí. Dokážu si ale představit, že se vyšší obtížnosti bojíte. V tomto případě si můžete stáhnout nějaký trainer, jakých je na internetech dost. Já vyzkoušel čistý a fungující z webu FLiNG Trainer. Možná vám antivir zahlásí jeho logickou schopnost upravovat exe soubory, což je pro fungování nutné, takže si musíte dát trainer do výjimek ze skenování.

Výborné, je, že si skrze trainer nastavíte velmi podrobně obtížnost přesně podle sebe i tak, aby hra byla stále výzvou, ale nikoli nepřekonatelnou. Útoky tak mohou být silnější, stejně jako vaše obrana, i pohyb může být rychlejší a zbraně se hned tak nepokazí. Trainer ani nemusí být v adresáři s hrou, stačí ho jen napřed spustit a nakonfigurovat si jeho pomůcky. Když zapnete hru, trainer ji sám rozpozná a aktivuje se. Takže i když nepreferujete obtížné tituly a raději si užíváte příběh, máte recept jak si Lies of P naprosto v pohodě zahrát. Druhou překážkou může být angličtina, byť hra není až tak ukecaná a zdejší angličtina není složitá. Právě nedávno šikovný překladatel s přezdívkou Luc2as  na webu Překlady her vydal naprosto parádní a pečlivou češtinu, která i s trainerem funguje bez problémů na Steam verzi Lies of P, jak jsem sám vyzkoušel. Luc2as dokonce zašel tak daleko, že přeložil i některé textury jako např. cedule a plakáty!

Titul disponuje zajímavým příběhem, kdy se snažíte jednak bojovat proti loutkové vládě a jednak pátráte po tom, co masakr ve městě způsobilo, potažmo kdo je za ním odpovědný. Ruku v ruce s výtečným designem lokací temného města a naprosto fantastickou grafikou pak dostáváte na dnešní dobu výjimečné dílo, jež ani netrpí žádnými závažnými chybami. Já zažil jediný pád po šesti hodinách, jinak nic. Obraz, ale i zvuk, to je naprostý majstrštyk do učebnic videoherního designu, to vám povím! Ulice i střechy Kratu (ano, často budete šplhat i nahoru nad město) jsou extrémně detailní, zdejší viktoriánský stavební sloh v duchu Belle Époque je překrásný a do toho zní výtečná vážná hudba i křišťálově čisté ambientní zvuky. Když pak na nejvyšší nastavení grafiky v rohu vidíte snímkování nad 80 FPS (moje konfigurace PC), nestačíte se divit, jak technicky zdatní v Unreal enginu v Jižní Koreji jsou!

Smířit se jen musíte s jasně lineárním postupem, kdy vpřed vede veskrze jen jediná cesta a prostředí kolem vás je plné často až moc viditelných překážek. Lies of P je tak titul, jenž řadím na vrchol žánru obtížnějších akčních adventur a kterému se toho dá vytknout jen minimum. Osobně bych ocenil kompas k vybranému úkolu, protože přece jen se v úrovních i dost vracíte a najít cíl v kilometrech podobných ulic a střech není úplně snadné. S tím souvisí i chybějící mapa a vůbec jakýkoli žurnál shrnující děj a mise. Dáte si pár dní pauzu a když se pak vrátíte, tak nemáte nikde uvedeno, kde jste skončili a co se po vás nyní chce. A naposled je sice hezké, že se v okolí válejí krásně zničitelné předměty, ale co naplat, když vám z nich nikdy nic nekápne? To jsou ovšem jen malé stíny na takřka dokonalém temném dobrodružství jedné slavné loutky, z něhož by měl její stvořitel jistě velkou radost!

key4you lies of p