Nedávno měl můj soused – spolupařič a spolutestér Kamil narozeniny, takže padlo rozhodnutí, co mu dát za hodnotný dar. Jelikož spolu často hrajeme deskové a karetní hry, bylo nabíledni, že mu koupíme nějakou pěknou deskovku. A tak jsem nakonec z mnoha vybral jednu – hru na archeology zvanou Théby. Měl jsem několik předpokladů, které tato hra splňuje beze zbytku: lze ji hrát už ve dvou hráčích, nemá složitá a náročná pravidla (dostupnost 8+), je pěkně výtvarně provedená, herní doba není moc natažená (zhruba kolem hodiny) a hra má českou lokalizaci.
Théby vás tak přenesou do počátku 20. století, kdy hrajete za jednoho badatele-archeologa. A vaším úkolem je během omezeného času jedné partie (maximálně tři herní roky od roku 1901 do 1903) vykopat na několika nalezištích co nejvíce vzácných artefaktů a proslavit se vědecky např. pořádáním kongresů a výstav. Za toto všechno dostáváte vítězné body a ten archeolog, který jich má na konci hry po těch zhruba třech letech nejvíce, se stává nejproslulejším vědcem a vyhrává partii. Unikátním prvkem Théb je systém počítání času. Každý váš počin totiž nestojí nějaké body jako jinde, nýbrž čas, který se tu počítá na týdny v roce (zobrazuje číselná stupnice na okrajích herního plánu).
V rámci svého tahu se můžete přesunout do libovolného města na pěkné mapce světa (ale také nemusíte), přičemž každá jedna cesta do jednoho města vás stojí jeden týden cestování, tedy jeden dílek na kalendáři kolem plánu. Jestli je cestování nepovinné, povinné už je splnění jedné akce ve vašem tahu, která se váže k různým městům na mapě. Tak výhradně ve Waršavě můžete kompletně vyměnit nabídku akčních badatelských karet na herním plánu, z níž si v rámci své akce můžete vzít jednu z karet. Ty vesměs obsahují tzv. badatelské body, které se vám později hodí při vykopávkách. Mimo to třeba narazíte na kongresy, které vám sice při hře nepomohou, ale na konci za každý pořádaný kongres získáváte dost vítězných bodíků k dobru.
A konečně jsou tu ještě auta (ušetří vám jeden týden času při přesunu alespoň ob tři města) a hodně praktická vzducholoď, která vás doveze zcela zdarma kam je libo. Třeba na jednu z lokací vykopávek, od Egypta, přes Mezopotámii, až po Řecko, kde se teprve láme chleba. Předně musíte mít z civilizovaných měst v Evropě nasbírán dostatek badatelských kartiček k příslušnému nalezišti, což indikuje barevný podkres. Nejde samozřejmě sbírat kartičky pro všechna naleziště, na to nemáte dostatek času, takže je dobré zaměřit se třeba na dvě, které sbíráte.
Když tedy chcete kopat, spočítáte si svoje badatelské bodíky z badatelských karet a dalších, jako jsou různé bonusové žetony, karty místních pověr, atd. A podle počtu bodíků si na speciálním posuvném počítacím kolečku (mimochodem moc pěkném) spojíte počet bodů s týdny, které chcete kopání věnovat. Samo platí, že více nasbíraných badatelských bodíků s větším časem na kopání znamená potenciálně lepší úlovek, protože si můžete z příslušného pytlíčku artefaktů (každá lokace má vlastní) vytáhnout více žetonů. Jenže pozor, v pytlíčcích je také plno sutě a písku, takže se klidně může stát, že z dobrých deseti vytáhnutí si najdete třeba jen dva-tři žetony s artefakty a jinak samé žetony písku.
Rozehraná partie: vlevo dole počítací kotouček vykopávek, podél plánu povolenky k vykopávkám
Aby toho nebylo málo, tak samozřejmě pokud vás v nalezišti někdo předběhne, tak je může poměrně vytěžit, že artefaktů na vás v pytlíčku zbude už jen málo. Každopádně úplnému vybílení zase brání fakt, že v rámci jednoho roku můžete na každém nalezišti kopat pouze jednou, leda že byste si vytáhli speciální kartičku s novou povolenkou. Přitom své kroky, tedy jestli budete sbírat různé badatelské kartičky a pomalu se tak připravovat na pozdější kutání, nebo jestli se už dříve vydáte s méně badatelskými bodíky k vykopávkám v dolní části herního plánu, je třeba pečlivě plánovat. Protože s každým přesunem a každou akcí (už jen lízání karty zase stojí několik týdnů času) vám ubývají týdny a navíc se můžete dostat za drahé akce dost daleko v počítači týdnů okolo herního plánu.
Hra má totiž roztomilé pravidlo, že vždy hraje první ten hráč, který aktuálně spotřeboval nejméně týdnů při své činnosti a jeho figurka na počitadle času tedy stojí jako poslední. Takže se klidně může stát, že jeden hráč, který na své akce spotřebovává nejméně týdnů, bude hrát klidně několikrát za sebou, protože ostatní hráči třeba již kutali ( to stojí zpravidla velký počet týdnů, protože je to časově náročná činnost) a jsou ve spotřebě týdnů daleko vpředu. Až všichni hráči dojedou na časové ose celý obvod herního plánu (52 týdnů = 1 rok), nastává druhý a později třetí rok vědecké činnosti a zase se sbírají kartičky a znovu se můžete vypravit za vykopávkami.
Tam je ale již o něco těžší pořízení, protože naleziště už jsou zčásti vybrána a počet žetonů artefaktů v pytlíčcích se stále snižuje. Nicméně zase na scénu přichází pořádání výstav. Stačí mít jen potřebný počet z vykopávek nalezených artefaktů příslušných barev a za několik týdnů času si můžete koupit uspořádání výstavy, která vám na konci hry stejně jako kongresy opět dodá něco vítězných bodíků. Když se pak dojede i ten třetí rok, nastává konec partie a počítání bodíků všech hráčů. Ten, kdo jich má z nalezených artefaktů, nasbíraných kartiček kongresů a z pořádaných výstav nejvíce, stává se nejúspěšnějším archeologem a vyhrává hru.
Musím tak říci, že jsem koupil dobrý dárek, Théby je velice zábavná a povedená hra, s výborně nakreslenými prvky, snadnými pravidly a velmi zajímavým prvkem spotřebovaného času, který vnáší do hry hodně velký kus taktiky, jak co nejlépe vynaložit se zbývajícími týdny herní doby. Samozřejmě, že výsledek hry závisí hlavně na náhodě, co si zrovna vytáhnete z pytlíčků, takže prvek náhody a štěstí tu tvoří největší podíl na výsledku každého hráče, což je možná jediný drobný neduh této jinak výborné hry.
Oficiální www stránka hry Théby je zde, hru lze zakoupit na Světu-Her za 699,- tady a český manuál si můžete stáhnout na Zatrolených hrách tu.
Děkuji vám dá se to dobře z toho pochopit