Crystal Dynamics už v minulých dílech ukázali, že jsou tím správným studiem, které Laře naposledy pomohlo k dobrým hrám, však ty jejich dřívější Tomb Raidery považuji za solidní a vesměs dobře vybalancované hry po dlouhé prolézací sérii od Core Design. Ostatně i staré Soul Reavery jsou od nich parádní. Takže jsem o restart série v podobě aktuální hry Tomb Raider neměl vůbec strach. A myslím, že se dílko znovu povedlo docela dobře.
Já si novou Laru parádně užil, no řeknu vám, že tak dlouho jsem se snad v žádné jiné hře nekochal krásným prostředím toho tajemného ostrova s ještě tajemnějšími obyvateli. Však na počítači je hra opravdu nádherná, ve stylu bych jí řadil pomalu výše, než třetí Crysis. Třeba plápolající oheň je znamenitě vymodelovaný, stejně jako kmeny stromů s jemnými detaily kůry. Hmm, opravdu moc pěkné! Zastavil bych se ale u hypované technologie TressFX, tedy vlasů. Jakkoli je simulace jejich pohybu docela pohledná, po chvíli jsem ji stejně vypnul, protože model hmotnosti se vůbec nepovedl, je extrémně žravá na výkon a pramínky se pohybují spíše jako hedvábné nitky, než vlasy.
Což ještě více vynikne, když je má Lara mít mokré. S jejich vyšší váhou technologie vůbec nepočítá a jejich pohyb tak vypadá prostě divně a nereálně. Děkuji nechci, je to navíc zbytečný žrout výkonu, který se dal smysluplněji využít. A korunu tomu nasadila Lara zavěšená na laně hlavou dolů z úplného úvodu hry, kdy se jí i přes TressFX efekty gravitací ovlivnil pouze cop (ostatně skoro jako ve všech starých hrách bez pokročilých technologií) a všechny ostatní vlasy měla stále přilepené na hlavě jako lepidlem… To si stěžuji, co? Ale to je drobnost, jinak je nová Lara povedenými titulem a jsem rád, že se tvůrci nebáli prostor svobodného open-world ostrova, jakkoli mi to prvně k Laře moc nesedělo.
Skupinovka všech postav Lary v koláži od D. Longa
Prolézání a průzkum zdejších zákoutí a kobek je pro mne náramným návratem ke kořeni série a ani souboje nejsou špatným povyražením. Neustále jsem měl motivaci jít dál a přitom jsem se kochal krásným prostředím a velmi plynulým chodem bez jakýchkoli problémů, s nímž jsem při těch problémech nVidia karet skoro osamocený. Velmi se mi zamlouvá grafický styl hlavního menu s rychlými průlety z položky na položku, byť samozřejmě nový Tomb Raider už ale naprosto okatě mrví realitu vůči hratelnosti, což je vidět skoro na každém kroku. Už jen ty tisíce koster a ostatků, které měly zabít obyvatelé ostrova, vypadají dost neuvěřitelně a co teprve ke konci, když už Lara vyléčí cokoli do pár sekund, jedná jak největší zabiják dějin a vše zvládne jednou rukou?
Někomu to docela dost vadí, tady ty zcela nerealistické efekty, třeba včetně také podezřelého ohně, který zapálí i mokrou věc a všechno shoří během okamžiku. Ale hry přece nejsou od toho, aby ctily skutečnost, ale aby ji lépe či hůře překrucovaly. Jakkoli to Tomb Raider už docela přehnal, furt jsem to schopen přetrpět pro ty jiné krásy a vůbec docela živou hratelnost, tolik odlišnou od prvních her s Larou. Nu ale což, zase je tak hra svižná, zábavná a napínavá až do konce, takže jsem to přehlédl (u jiných her to přece není o moc jiné) a pohodlně hrál dále. Je sice velmi odlišná těm prvním prozkoumávacím titulům série, ale na druhou stranu zase nabízí plno čerstvých novinek a bere Lařino dobrodružství z úplně jiné, akčnější a pro mě atraktivní stránky. Z těch titulů od Crystal Dynamics tak řadím nový Tomb Raider asi nejvýše.
Oficiální www stránka Tomb Raider je zde.
Víte, že Tomb Raider má celkem už 14 her, ta první vyšla v roce 1996 na konzoli Playstation a celkem série prodala přes 35 milionů kusů, což dělá na jeden díl prodejnost kolem 2,5 milionu? Nejprodávanějším dílem série má být ten druhý, který udal přes 8 milionů kopií.
„A korunu tomu nasadila Lara zavěšená na laně hlavou dolů z úplného úvodu hry, kdy se jí i přes TressFX efekty gravitací ovlivnil pouze cop (ostatně skoro jako ve všech starých hrách bez pokročilých technologií) a všechny ostatní vlasy měla stále přilepené na hlavě jako lepidlem.“ – presne tohle me taky dorazilo. Pak jeste postavani pod proudem vody, kterej naprosto nepocita s kolizi s postavou. Mozna to neni vec technologie jako takovy, ale jeji (moc rychly?) implementace.
Rychlé asi ne, to spíš polovičaté. Větší implementace by ještě více navýšila náročnost hry. TressFX není tak promakané, jako PhysX, které není tak žravé na výkon. Tomb je dělaný pro Radeony a takto to dopadlo.
Já osobně si myslim,že se restart teda moc nepovedl.Lara byla vždy o prozkoumávání a objevování krásných lokací,překonávání těžkých překážek a nepřátelé hráli vždy až trochu vedlejší notu… Tady je to čistě akční záležitost,vše je usnadněné a Lara si skáče po skalách jako Assassin Creed.Proč? Rád vzpomínám na ty chvíle,kdy jsem musel např. přeskočit nějakou díru nebo propast a musel jsem se odrazit až na uplném konci – tady je to jedno.Zmizely velké mechanismy které v TR vždy byli a Lara je musela nějakym způsobem rozpohybovat.. Chybí mi hledání malých artefaktů které jste skladali dohromady aby jste s nimi nakonec třeba otevřeli dveře,chybí mi ten archeologický nadech kdy jste více času travili s přírodou a hledáním cesty než způsobem jakym zabít nepřátele.A že je tady možnost upravy zbraní? Hmmm… a k čemu to je? To si muzu zahrát COD nebo podobný hry a ne Tomb Raider. Až na těch pár puzzle questů , které máte vyřešené hned a nestojí ani za řeč je prostě Lara DEAD… Nejhorší je,že jste to Vi jako media přijaly kladně !!! a tím pádem je jasné , že tahle serie půjde do kopru.Denně čtu o tom jaka je to škoda,že se hry vyrazně zjednodušují atd..a pak přijde takhle kladné hodnocenní. Dnes je zvykem vše zjednodušovat,stalo se tak i s Larou – takže pro mne další bohužel mrtvá serie.