Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

tombraidernewboxCrystal Dynamics už v minulých dílech ukázali, že jsou tím správným studiem, které Laře naposledy pomohlo k dobrým hrám, však ty jejich dřívější Tomb Raidery považuji za solidní a vesměs dobře vybalancované hry po dlouhé prolézací sérii od Core Design. Ostatně i staré Soul Reavery jsou od nich parádní. Takže jsem o restart série v podobě aktuální hry Tomb Raider neměl vůbec strach. A myslím, že se dílko znovu povedlo docela dobře.

Já si novou Laru parádně užil, no řeknu vám, že tak dlouho jsem se snad v žádné jiné hře nekochal krásným prostředím toho tajemného ostrova s ještě tajemnějšími obyvateli. Však na počítači je hra opravdu nádherná, ve stylu bych jí řadil pomalu výše, než třetí Crysis. Třeba plápolající oheň je znamenitě vymodelovaný, stejně jako kmeny stromů s jemnými detaily kůry. Hmm, opravdu moc pěkné! Zastavil bych se ale u hypované technologie TressFX, tedy vlasů. Jakkoli je simulace jejich pohybu docela pohledná, po chvíli jsem ji stejně vypnul, protože model hmotnosti se vůbec nepovedl, je extrémně žravá na výkon a pramínky se pohybují spíše jako hedvábné nitky, než vlasy.

Což ještě více vynikne, když je má Lara mít mokré. S jejich vyšší váhou technologie vůbec nepočítá a jejich pohyb tak vypadá prostě divně a nereálně. Děkuji nechci, je to navíc zbytečný žrout výkonu, který se dal smysluplněji využít. A korunu tomu nasadila Lara zavěšená na laně hlavou dolů z úplného úvodu hry, kdy se jí i přes TressFX efekty gravitací ovlivnil pouze cop (ostatně skoro jako ve všech starých hrách bez pokročilých technologií) a všechny ostatní vlasy měla stále přilepené na hlavě jako lepidlem… To si stěžuji, co? Ale to je drobnost, jinak je nová Lara povedenými titulem a jsem rád, že se tvůrci nebáli prostor svobodného open-world ostrova, jakkoli mi to prvně k Laře moc nesedělo.

 

tombraiderlaras

Skupinovka všech postav Lary v koláži od D. Longa

 

Prolézání a průzkum zdejších zákoutí a kobek je pro mne náramným návratem ke kořeni série a ani souboje nejsou špatným povyražením. Neustále jsem měl motivaci jít dál a přitom jsem se kochal krásným prostředím a velmi plynulým chodem bez jakýchkoli problémů, s nímž jsem při těch problémech nVidia karet skoro osamocený. Velmi se mi zamlouvá grafický styl hlavního menu s rychlými průlety z položky na položku, byť samozřejmě nový Tomb Raider už ale naprosto okatě mrví realitu vůči hratelnosti, což je vidět skoro na každém kroku. Už jen ty tisíce koster a ostatků, které měly zabít obyvatelé ostrova, vypadají dost neuvěřitelně a co teprve ke konci, když už Lara vyléčí cokoli do pár sekund, jedná jak největší zabiják dějin a vše zvládne jednou rukou?

Někomu to docela dost vadí, tady ty zcela nerealistické efekty, třeba včetně také podezřelého ohně, který zapálí i mokrou věc a všechno shoří během okamžiku. Ale hry přece nejsou od toho, aby ctily skutečnost, ale aby ji lépe či hůře překrucovaly. Jakkoli to Tomb Raider už docela přehnal, furt jsem to schopen přetrpět pro ty jiné krásy a vůbec docela živou hratelnost, tolik odlišnou od prvních her s Larou. Nu ale což, zase je tak hra svižná, zábavná a napínavá až do konce, takže jsem to přehlédl (u jiných her to přece není o moc jiné) a pohodlně hrál dále. Je sice velmi odlišná těm prvním prozkoumávacím titulům série, ale na druhou stranu zase nabízí plno čerstvých novinek a bere Lařino dobrodružství z úplně jiné, akčnější a pro mě atraktivní stránky. Z těch titulů od Crystal Dynamics tak řadím nový Tomb Raider asi nejvýše.

Oficiální www stránka Tomb Raider je zde.

 

Víte, že Tomb Raider má celkem už 14 her, ta první vyšla v roce 1996 na konzoli Playstation a celkem série prodala přes 35 milionů kusů, což dělá na jeden díl prodejnost kolem 2,5 milionu? Nejprodávanějším dílem série má být ten druhý, který udal přes 8 milionů kopií.