Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

warpips banner

 

Není dnes úplně obvyklé, aby si většinou na max vytížení vývojáři od své hlavní pracovní náplně ještě odskakovali vytvářet nějaký další produkt. Jenže přesně takto si to zařídila trojice spoluautorů úspěšné série Subnautica z kalifornského studia Unknown Worlds Entertainment. Tato partička programátora, designéra úrovní a 3D modeláře si kromě svého zaměstnání založila malé nezávislé studijko Skirmish Mode Games. A to pro účel, aby si pomalu a v klídku vyvíjeli své vlastní menší tituly přesně podle sebe, s jakými by u velkých vývojářských a distribučních domů nepochodili. Jejich prvním dítkem je po třech letech výroby neotřelá válečná taktická hra Warpips, v níž z ptačí perspektivy neovládáte své jednotky, nýbrž je do krátkých bitev nepřímo vysíláte.

Tvůrci si chtěli zkrátka vytvořit velmi přístupný a ve své podstatě ovládáním až triviální titul, který sice hned pochopíte, ale pro mistrovské ovládnutí bojiště po vás vyžaduje dobrý úsudek a velitelské schopnosti, jež se počítají zejména na vyšší z celkových 4 obtížností chování nepřátel. Osu Warpips tvoří bitevní kampaň pro jednoho hráče, jež se skládá z více než 50 menších úrovní (bitev) vesměs na slabých 5-20 minutek. Karty jsou rozdány vždy stejně: na levé straně kompaktních map máte svoje velitelské centrum, které vám nesmí protivník zničit. A na té druhé straně bojiště má centrálu i nepřítel. Tu mu musíte zničit zase vy. Už jsem nakousl, že v této taktické hře neovládáte přímo své jednotky, které se tak po svém vysazení pohybují a útočí zcela autonomně.

 

 

Před každou šarvátkou vidíte vzdálenost mezi oběma nepřátelskými základnami, přičemž obvykle to je jen několik stovek metrů. Dále vidíte tvar bojiště, sílu nepřátelských jednotek a celkovou obtížnost souboje od jedné do deseti hvězdiček. Nutno ovšem podotknout, že každou úroveň ohraničuje časový limit v minutách, do něhož musíte zničit základnu protivníka. Pokud to nestihnete, nepřítel spustí drtivý vzdušný útok, jenž vás rozmetá na cucky. Tento způsob sice nemusí všem vyhovovat, na druhou stranu při nižších obtížnost není limit žádným strašákem a vykosit protivníka většinou stihnete daleko před vypršením času. Postupem v kampani si za úspěšně absolvované bitvy odemykáte stále nové a nové typy jednotek a bojových konstrukcí, od obyčejných pěšáků přes obrněné střelce až po letecký úder či stacionární střelecké věže.

V kampani si můžete vybírat ze svých 24 unikátních jednotek a objektů, zatímco nepřítel těží ze 13 typů svých jednotek. Různé jednotky stojí různé peníze za umístění na bojiště, přičemž mají různé taktické výhody a nevýhody. Navíc máte od začátku jen omezený počet slotů pro sesílání jednotek na bojiště, kupř. 5 slotů, takže není možné nepřítele prostě zahltit velkým kvantem jednotek. Místo toho musíte před každou bitvou jednak pečlivě vybírat, jaké jednotky budete mít k dispozici (zpočátku v prvních misích jich nemáte ani 10 různých) a jednak v jakém pořadí a počtu je nasadíte do probíhající bitvy.

 

 

Mně se osvědčil obranářsko-útočný styl, kdy jsem na úvod bitvy pořešil ochranu své základny např. drátěnými zátarasy a střeleckými věžemi, načež jsem začal bojiště zaplňovat pěchotou či vozidly (vždy vypouštíte po jednom bojovníkovi/vozidlu), abych konečný útok na nepřátelskou základnu gradoval artilérií, raketomety či leteckým útokem. V potaz musíte brát také různě silné vlny protivníkových sil nasazovaných na bojiště (jednotky se prostě objeví na okrajích mapy a jdou proti sobě), na které lze adekvátně reagovat nasazením příslušných vlastních jednotek. V nouzi můžete využít ještě dočasného posílení obrany (jednotky více vydrží), nebo naopak posílení útočné vozby, kdy jednotky pochodují rychleji vpřed a mají zlepšenou mušku i rozdávané poškození.

Celá zdejší hratelnost tak spočívá ve vypouštění před bitvou vybraných jednotek na bojiště ve správném typu, správném množství a ve správný čas, abyste tím ochránili svoji základnu před přicházejícím nepřítelem a naopak se dostali k jeho základně, kterou co nejdříve zlikvidovali. Ovládání na několik kliků myší a hraní Warpips je tak doslova triviální, ale přitom nepostrádá solidní hloubku, protože hra vás v pozornosti udržuje jinými mapami, jinými typy nepřátel, ale hlavně přísunem nových druhů vašich zbraní + možností nákupu a vylepšováním vašich statistik. K dispozici máte i polopatický tutoriál, ale je velká škoda, že hra nepodporuje kompetitivní multiplayer jeden na jednoho.

 

 

V té malé partě o multiplayeru tvůrci ani neuvažovali, protože jeho vývoj a ladění by zabralo mnoho času. Nicméně pro tento typ her by to byla parádní funkce. Kromě kampaně tu máte ještě druhý herní režim šarvátek (Skirmish). V něm se vydáte bojovat na náhodně generovanou mapu s náhodně vybranými jednotkami proti náhodně namíchané armádě protivníka ve třech obtížnostech, ale je škoda, že v tomto režimu nelze nic nastavit ani přizpůsobit. Pěkná grafika hry je postavena na enginu Unity v pixelartovém duchu, kdy nabízí jak možnost hýbání s kamerou, tak velmi pohledné animace všemožných výbuchů a perfektně zničitelné prostředí. Díky její nenáročnosti Warpips snadno rozjedete i na notebooku s integrovanou grafickou kartou.

Titul Warpips se takto jmenuje jednak podle teček, které v uživatelském rozhraní zastupují sloty pro nasazení nových jednotek na bojisko, a jednak podle posměšného označení obyčejného pěšáka ve velkých konfliktech jako Pips, tedy nicotných vojáčků a potravy pro děla nepřítele. Kromě multiplayeru bych tu ocenil i možnost taktické pauzy, protože jakmile se bitka spustí, nelze ji nijak zastavit. Jelikož hra Warpips vyšla 29. dubna 2021 nejdříve ve fázi předběžného přístupu pouze na PC, tak se do budoucna počítá s novými funkcemi typu volného hraní (sandbox režim), dalších jednotek (útočné vrtulníky) a možnosti změnit si rozmístění tlačítek na klávesnici. Tvůrci nyní pracují i na druhé velké kampani a v plánu je také pozdější vydání na počítače Apple či současné konzole, z nichž bylo zmiňováno Nintendo Switch.

 

 

Největší současnou výhodou Warpips je jejich velmi nízká cenovka, přitom hra je již slušně obsáhlá, dobře vyladěná a dlouhohrající na 10+ hodin. Na Steamu je nyní v akci za pouhých 7,91 EUR (cca 200,-), takže se i aktuální ne zcela finální verze určitě vyplatí. Už jen proto, že podobných her na trhu zrovna moc není a Warpips nejenže dobře vypadají, ale jsou naprosto nenáročné na hardware, mají triviální ovládání a mechaniky, přitom jsou dostatečně zábavné a motivující pro další hraní. Ani bych nevěřil, že utratím dlouhé hodiny hraním titulu, v němž jen nepřímo vysíláte své jednotky na bojiště a veškeré souboje vlastně sledujete jen zpovzdálí bez možnosti do nich nějak extra aktivně zasáhnout. Ale tento koncept je vtipný, svěží a kupodivu velmi dobře fungující.