Na testování jsem dostal zapůjčený oficiální volant k Xboxu 360 a proč říkám oficiální? Prodávají se i volanty třetích firem k této konzoli, ale jen tento je oficiálně schválený a testovaný Microsoftem, který si jej ostatně také nechává vyrábět. Oproti jiným volantům pro ostatní konzole zaujme hlavně svojí velikostí. Je to opravdu pořízek a schovat jej někam do poličky, či do skříňky, je opravdový problém.
Věnec je sice poměrně malý, ovšem základna volantu je hodně široká, když design periferie kopíruje barevné provedení vlastní konzole i ovladačů. Volant neumí reálný počet otáček, jako mají opravdové závodní vozy, jeho rozsah otáčení je zhruba 240 stupňů, ovšem pro používání na klíně je to jen dobře. Navíc je force feedback opravdu hodně silný, takže by větší počet otáček při této proti síle byl spíše na obtíž. Silová vazba funguje při napojení do elektrické sítě, ovšem volant má také stejné pouzdro na baterie co bezdrátový ovladač, takže se dá používat i bez zásuvky, potom je force feedback nahrazen jemnějšími vibracemi.
Do volantu tedy vložíte i nabíjecí packy, které se prodávají zvlášť. Věnec je příjemně adhezní a gumový, přičemž jeho dolní část evokuje leštěný kov, ale je to jen nalakovaný plast, stejně jako věnec středu volantu. Pod volantem nechybějí dvě "pádla" pro řazení, u nichž oceňuji jejich delší protažení, takže je řazení pohodlné prakticky při všech úchopech. Na stůl se volant připevňuje přes odnímatelný nástavec s masivním šroubem, volant drží jako přibitý. Do volantu lze přirozeně také zapojit headset.
To samé ale neplatí při položení na klín. Základna má sice na spodu gumové lištičky pro lepší přilnavost ke kalhotům, ale dolní tvar je pro takovéto použití nevhodný, stejně jako malý úhel natočení volantu od základny, tudíž řízení takto není pohodlné. Některé volanty mají odnímatelný spodní díl mezi nohy, který se stiskne stehny a volant na klíně dobře drží. Takovouto věcičku ale volant k Xboxu nenabízí, což je velká škoda. Přece jenom většina uživatelů má Xbox u televize v obýváku a nedovedu si představit, že u jim u pohovky trůní vysoký kancelářský stůl, pro který je volant pouze určen.
Pedály jsou ale již praktičtější, sice nemají masivní zuby zaseknuvší se do koberce jako volant ke Gran Turismu 4, ale jejich vtipná konstrukce s vybráním před pedály umožňuje patám zapření za zadní část pedálů a tím celek na podlaze dobře drží a nikam neujíždí. V balení je pak zvláštní CD s ovladači, které se musí pouze jednou načíst před prvním spojením periferie ke konzoli a také hra Project Gotham Racing 3 v plné verzi. Tento titul je aktuálně asi jen jedinou hrou, pro kterou má volant smysl, protože k ostatním arkádám jako jest převzatý Burnout, nebo Need for Speed není jeho použití díky smyšleným jízdním vlastnostem nijak nutné.
V PGR3 ale volant funguje dobře, jen se musí vybrat konfigurace tlačítek v nastavení. Bohužel se ale v žádné hře nedá pochopitelně vůbec nic nastavit, protože volant je mnohem mladší. Takže citlivost, síla vibrací a force feedbacku, ani mrtvou zónu nijak nezměníte, což je docela škoda, protože zvolené nastavení nemusí všem vyhovovat. Proto si myslím, že kupovat dnes tento volant asi nemá cenu, nota bene když stojí něco málo přes tři tisíce, což není zanedbatelná částka.
Dnes jej využijete pouze bez možnosti konfigurace jeho vlastností na PGR3, což je nejideálnější a s přimhouřením oka na Burnout, dva díly Need for Speed a sporadicky možná i na Full Auto, ale žádná hra z aktuální nabídky primárně s volantem nepočítá a není pro něj ani navržená, jako např. Gran Turismo 4 pro Logitech Driving Force Pro. Proto se vyplatí počkat si na Forzu Motorport 2, PGR4 a nebo Colina McRae Dirt, kteréžto budou již volant plně podporovat. Největší naděje ale vkládám do simulátoru mistrovství světa FIA GT, který bude asi na dlouho jedinou X360 závodní hrou s reálným námětem.
Licence na Formule 1 i WRC totiž pevně třímá Sony, takže hry z těchto mistrovství se na Xbox hodně dlouho neobjeví, přičemž předpokládám, že Sony se jich jen tak nezřekne, protože jejich vlastnictví znamená solidní konkurenční výhodu. Jestliže si pak zakoupíte speciální bezdrátový adaptér k počítači, který má být každou chvíli na trhu, bezdrátový volant pak budete moci používat i na svém počítači a měla by prý fungovat i podpora force feedbacku.
Druhou a lacinější volbou pak může být alternativní volant Logitech Drive FX Wheel, který sice není tak pěkný, ale je zase o třetinu lacinější a připojuje se ke konzoli klasicky přes USB port. Právě díky USB jej lze také používat na PC, ale již bez podpory zpětné vazby a vibrací. K němu lze pak dokoupit i zmiňovaný stehenní nástavec pro dobré držení na klíně, protože tento volant má unifikovaný tvar se všemi ostaními konzolovými volanty Logitech.
Produktová www stránka volantu Xbox 360 Wireless Racing Wheel s obrázky je zde.
sakra tri tisicovky je hodne. mi stve jak jsou ty periferie vsechny tak drahy. i za blbej kabel das dneska skoro litr…
já do toho půjdu jenom kvůli forzě a colinovy…jinak bych ho nebral taky kvůli čemu že jo 🙂
Havlis: Ten Logitech je ale lacinější, nicméně mě volanty nějak neberou, tak mi to nevadí. Raději jedu na joypad.
Wolwerin: Na Forzu to bude super, ale na rally já potřebuju vidět míru smyku a natočení auta na trati, což při pohledu z první osoby, který je dobrý pro volant, nejde moc poznat. Proto např. WRC na PS2 jedu jen na joypad.
jo já taky na PS2 jezdim wrc na joypad ale GT4 jenom s volantem
Dik za clanek. Jak je to s TDU, to jsi tam nezminil, funguje to?
Rádo se stalo, ale TDU jsem nezkoušel, nicméně když fungují ostatní auto. arkády, tak i TDU bude fungovat na sto pro taky.
tak to je dobry, mas ale pravdu, ze cas koupe nadejde az s prichodem realistictejsich her.
U toho volantu je právě CD s ovladači, aby to fungovalo pro všechny již vydané hry, nicméně snad kromě PGR3 je dnes volant zbytečný. Např. Burnout je s ním nehratelný.
Skoda, ze si nezkusil TDU, nema s timhle volantem chybu, dokonce je to v zasade prvni hra, ktera tento volant nativne podporuje, a to vcetne zvlaste pro tento volant odladeneho FF.
To je zajímavý, protože jízdní model v TDU zvláště u motorek je strašný, ale třebas se to s volantem ovládá lépe.