Ale jo, těším se na ni a těším se i na nový Xbox. Ani vám ale nevím pořádně proč. Asi, že čekám konečně nějakou změnu, změnu v možnostech a změnu v grafice, která se mi konečně zarovná jedna k jedné na mojí Full HD televizi. Po pravdě řečeno s novou generací konzolí, která vlastně dožene náskok PC v grafice, asi krom nového obrázku a pár pro mne naprosto zbytečných sociálních funkcí nic moc nového nedostaneme.
Je to obecně nastolený trend výrobců konzolí, že nás hráče velmi pozvolna cukrují a inovace dávkují po malých troškách. Však si vezměte progres řady Playstation. PS1 přišla s plně 3D grafikou, multimediálním přehráváním CD, tehdá revolučním ovladačem inovovaným s analogy a vibracemi, naposled i s podporou širokoúhlého obrazu 16:9. PS2 pak dodala krapet vyšší rozlišení, stále ale pod HD, prostorový zvuk a přehrávání DVD. Nu a PS3 přišla s HD grafikou (ale jen 720p), plnou online podporou a přehráváním BR disků.
Když vezmeme ty hlavní funkce, tak nová PS4 přidá vlastně jen dotykový ovladač, pohybové ovládání a po třech generacích teprve Full HD rozlišení. Je toto ta pravá videoherní revoluce? Já si myslím, že nikoli. O nic převratného se nejedná. V nové generaci jde pouze o dohnání náskoku PC v grafice, ostatně mainstream si nic jiného ani nežádá. Druhou proměnnou jen pozvolného vývoje je snaha o zisk. Tím se musí výrobní (nikoli prodejní) náklady co nejvíce snižovat, což má vliv na technologický progres, který je tím dosti utlumen.
Je jasné, že nikdo nepřijde s mega špičkovou konzolí, která bude sice umět všechno, ale bude stát padesát tisíc. Tu si nikdo nekoupí. Jenže to prahnutí po velejemné grafice především, hrozně moc škodí vývoji dalších aspektů her. To, že většina hráčů slintá jen po grafice a ostatní stránky hry jsou jim šumák (viz. např. Crysis 3), způsobilo, že se trend výrobců konzolí nastavil prakticky jen tímto směrem a jen tupě kopíruje tendence v PC procesorech a herních grafikách.
Ovladač a kamera Move pro PS4
Jenže díky tomu ostatní technologie zcela ustrnuly. Vezměte si umělou inteligenci (dávno bych to tak nadneseně nenazval). Ta se od prvního Medal of Honor starého více než deset let nikam neposunula. A na ty drobné, ale užitečné funkce se dnes zcela zapomíná. Já si chci plně nastavit ovládání podle sebe a každému tlačítku dát svoji funkci. To dnes nabízí málokdo. Já si chci zcela svobodně nastavit kameru včetně výšky a sklonu k silnici u závodních her. Po Colinovi McRae 2.0 s tím prakticky nikdo nepřišel. Já si chci přizpůsobit zvuk tak, že třeba samostatně zvýším hlasy, ale snížím ambient a potlačím hudbu. Opět zcela přehlížená, ale praktická funkce.
Já nechci být nucen stahovat tuny patchů hned po prvním spuštění hry a chci také dál hrát bez nutnosti povinně stahovat obrovský update konzole, jak to mrví PS3. Podobně nechci čekat na povinnou instalaci na pevný disk, ale chci ji mít jen volitelně. Bohužel, zejména PS3 zcela pohřbila dřívější obrovskou výhodu konzolí nad PC v tom, že jste jen vložili disk s hrou a do několika sekund už bez problémů hráli. Jak já se modlím, aby se tento koncept s novou generací konzolí zase vrátil!
Snižování nákladů je i za nepodporou her na starší konzole (PS1/PS2/PS3) – u nového Xboxu to zřejmě bude lautr stejné. Pokud by výrobce chtěl zajistit plnou kompatibilitu, tak by buď za a) musel procesor konzole přizpůsobit novým instrukcím pro staré hry, včetně hardwarového kódu a softwarového launcheru, což stojí dost času a peněz. Jako druhá varianta se nabízí za b) prostá implementace základní desky starých konzolí do nové. Tak to má např. PS2 pro PS1 hry ( je v ní vlastně plná konzole PS1 na stejné základní desce), ale u PS4 by to pro tři předešlé konzole bylo extrémně náročné na výrobu a také velmi drahé.
Druhá věc je ryze marketingová. Díky nekompatibilitě se starými konzolemi se pro několik dalších let zabezpečí odbyt starších konzolí i po zahájení prodeje nové generace. Část zákazníků se nechá zlákat na nízké ceny starších konzolí i bazarové hry a místo nové generace prostě investuje do nějaké starší. Dosavadní konzole se tak mohou nadále vyrábět, což je pro výrobce velmi důležité z toho důvodu, že po mnoha letech na trhu už je nedotuje, ale na prodeji už solidně profituje. Což ve světle dotace nových konzolí, které musí přijít s cenou pod výrobními náklady, je ještě důležitější.
Jak jsem prve říkal, na nové konzole se těším hlavně kvůli čerstvému vzduchu, který doufám do nyní stojatých konzolových vod přinesou, ale stejně nějak moc nadšený nejsem. Tuším, že ty drobné bolístky tu budou stále a ani vyšší výkon s tím nic neudělá. Však čtu, jak nyní vývojáři hlasitě komentují, že nová PS4 a spol. jim konečně uvolní ruce a oni mohou konečně dělat takové funkce do her, které dříve nešly. Jenže ruku na srdce, toto ti samí vývojáři vytrubují už dlouhá léta vždy při představení nové generace konzolí už od doby Saturnu od Segy či PS2 od Sony. A nezměnilo se skoro nic…
Tak zrovna na ps3 je nezavisle nastaveni hlasitosti hlasu, ambientu a hudby docela bezne. V dobe vydani ps2 na full hd nemohl pomyslet nikdo a ani v dobe vydani ps3 to nebyl standard. Konzole je citelne omezena spotrebou, vykon muze mit jen takovy, ktery se da vytriskat ze zhruba 100 az 120 W. Dal uz bude mit vely problem s chlazenim a hlucnosti. Nelze ocekavat zazraky.
Hochu ty se prober, plácáš tady páte přes deváte. Jediný v čem máš pravdu je, že to proč lidi měli rádi konzole bylo, že se nechovali jako PC. Ovšem teď se vše mění a opět jsou o něco silnější počítače, ale to budou vždy ať si konzolisti melou co chtěj. Rád bych viděl psát někoho seminárku na konzoli a tvořit tabulky. A to že někdo kvákne, že na tom jde vše. Nojó ale ten obraz je ořezanej jako ***** a za ty prachy se dneska složí takový počítač co vydrží rozjíždět nové hry 2x tak déle co konzole. Už pro to , že si člověk hodí detaily dolu. to u konzole nejde tam prostě ta hra nevyjde a je to.