Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Když už se nám pomalu blíží ta další generace konzolí (safra, kam už tu jedenáctou konzoli dám?), tak si říkám, že si naposledy zahraji co nejvíce z mých asi dvě stě PS1 her, abych je mohl prodat/darovat/vyhodit a trochu to doma provětral. Na dovolené jsem pokořil Kula World, Skullmonkeys a Chase the Express (o nich někdy příště), nu a včera jsem už asi po čtvrté dohrál prvního Crashe Bandicoota. Těch asi 33 úrovní včetně bossů jsem v ohromné zábavě dal za jediný včerejší den, hrál jsem to odhadem asi 7-8 hodin a zase jsem si uvědomil, jak je to ohromně náročná, ale krásná plošinovka.

Ale pozor, vůbec se nejedná o dětskou hru, protože je později velmi frustrující a dosti nepřehledná! Ona už se jen v pasážích na mostech velmi špatně odhaduje vzdálenost pro skoky, takže jsem využil služeb bezplatného PC emulátoru ePSXe, který umí quick save/load naprosto kdykoli a hrál to v grafice povýšené na Full HD na počítači. A ano, Crash tam vypadá naprosto famózně, prostě jako současná hra. Ostatně dnes se ke Crashovi dostanete docela snadno buď skrze bazary, nebo lze hru zakoupit na PSN v edici PSOne Classic pro PS3 a PSP. Docela s podivem, že první hru tohoto zvířecího maskota Playstation tvořilo v Naughty Dog jen devět vývojářů!

 

Crashscreen

První úroveň Sanity Beach

 

Bohužel, po odprodání licence Activisionu šla kvalita her s vačnatcem rapidně dolů, však nyní jeho franšíza obsahuje už celých 18 titulů od mobilů až  k počítačům. První Crash vyšel v tom slavném roce 1996 (také rok zrození dalšího maskota PlayStationu, Lary Croft aka Tomb Raidera), poslední velký titul pak před dvěma lety. Docela mi přišlo vtipné, že se tenkrát v Naughty Dog u hry s ničím moc nemazlili. Nahodili ultra obtížnost bez možnosti snížení, některé úrovně snad ani nešly na sto pro dokončit a pro celé outro jste nesměli vůbec nic vynechat a dokončit hru na 100% včetně rozbití zcela všech bedýnek, což se mi ani teď nepovedlo.

 

Parádní minifilm Crash v reálu

 

Však ani dějové pozadí není skoro vůbec naznačeno, Crash se prostě vylíhnul z laboratoře Doktora Cortexe, hlavního to záporáka celé série a nová herní značka byla na světě. Stalo se tak na objednávku dua SCEE Universal, které pro svoji novou konzoli chtělo nějakého hrdinu podobně, jako je Sonic u Segy a Mário u Nintenda. To se povedlo na jedničku, první Crash uzavírá TOP 10 nejprodávanějších PlayStation her všech dob, když do dnešního dne udal k sedmi milionům kusů. Crash je prostě pro mne parádní řada tří krásných plošinovek, ostatně na co i dnes Naughty Dog sáhnou, z toho je veleúspěšná herní série. Když od Crashe přešli na Jaka a Daxtera a naposled na Uncharted, vždy to byl velký úspěch. A připravované The Last of Us nevypadá také vůbec špatně.