Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Ve druhém pokračování našeho historického seriálu se podíváme na PlayStation, jak se jí vedlo až do roku 1997. Připomeneme si i některé klíčové hry, které ovlivňují herní svět až do dnešních dnů. Pokračujeme tedy rokem 1994.

 

1994 – bombastický nástup

3. prosince 1994 se v Japonsku začala prodávat finální verze projektu PS-X, obchodně nazvaná PlayStation, s jednotýdenním zpožděním za konkurenčním systémem Sega Saturn. Cena při uvedení na trh byla 37.000 yenů. Kvality konzole podpořil i současný release arkádových závodů Ridge Racer, titul se okamžitě vyhoupnul do čela prodeje herního software v Japonsku. PlayStation se rázem stala nejdůležitějším produktem koncernu Sony od dob představení Walkmana na začátku sedmdesátých let.

 

Ridge Racer Box

NTSC obal Ridge Racer

 

Konzole neměla vlastní stálou paměť, po vypnutí systému došlo k vymazání všech dat. Koncept paměťových karet byl proto zvolen pro snadnou přenositelnost paměťového média, kdy se předpokládalo přenášení uživatelských dat mezi hráči. Proto hned při uvedení konzole byla k dostání i paměťová karta a linkový kabel, dovolující propojit dvě konzole s dvojicí televizorů pro multiplayerové hrátky. Nechyběla ani myš s podložkou, RFU adaptér pro připojení do anténního vstupu televize, S-video kabel a Multitap pro připojení čtvera ovladačů do jednoho portu. Namco pohotově připravilo neortodoxní ovladač NegCon šitý na míru právě Ridge Racerovi.

 

Ridge Racer Game

Ridge Racer

 

Od začátku prodeje přímý konkurent Saturn od Segy znatelně ztrácel pozice. Jeden z důvodů byl i zastaralý design, který nepřinášel nic nového. Saturn se prodával v béžové barvě (verze pro Japonsko), byl objemný a neměl tak jednoduchou a intuitivní obsluhu jako PlayStation. Konzole od Sony byla proti tomu v módní šedé barvě, poměrně tenká, lehká a hlavně elegantní. Okamžitou oblibu si získal i ergonomicky promakaný ovladač s výborným držením, jehož design Sony ani do dnešních dnů nezměnila. Právě geniální tvar joypadu je mezi hráči tolik oblíben, takže kromě desítek padělků z Číny prakticky stejný tvar používá např. i Logitech pro výrobu vlastních ovladačů. Zastaralá placička Saturnu, kopírující ovladač SNESu, moderní periferii od Sony nemohla konkurovat. Není divu, že SCEE věnovala ladění designu ovladače daleko víc času než návrhu těla konzole.

Právě jistá zkostnatělost Nintenda a Segy v zavádění nových technologií a obdivuhodná pokrokovost myšlení Sony spolu se znamenitým marketingem a reklamní masáží, která přisuzovala PlayStation vlastnosti, jimiž neoplývá konzole ani dnes, zdařile zapůsobila na zákazníky, kteří v prvních dnech prodeje nocovali před prodejnami, aby si zajistili jeden z prvních kusů pro sebe. Jen za první měsíc se v Japonsku prodávalo více než deset tisíc konzolí PlayStation každý den! Prakticky u každé prodejny jste mohli vidět několik desítek metrů dlouhé fronty lidí choulících se ve spacácích, jak čekají přes noc na otevření obchodu a svou vysněnou konzoli. Sega ovšem hrdě kontrovala prohlášením, že za jeden měsíc prodala 400 tisíc Saturnů, ale později se ukázalo, že toto číslo bylo falešné. I když se Saturn prodával také výborně, PlayStationu se přiblížit nedokázal. Sony za několik týdnů prodala 97% konzolí z předzásobených skladů, poté vyráběla prakticky rovnou na prodejny. Saturn ze skladů mizel daleko pomaleji.

 

1995 – expanze do USA a Evropy

V tomto roce SCEE zakládá pobočku Sony Computer Entertainment of America (SCEA) v USA. Ústředí sídlí ve Foster City, přímo ve středu kalifornského Křemíkového údolí (Silicon Valley). Prezidentem byl zvolen Steve Race, jenž do SCEA přešel od Atari. Do konce tohoto roku obsahovala databáze „third party“ vývojářů her na PlayStation více než 100 studií z USA a na 270 z Japonska! Plán růstu Sony počítal v nejbližších měsících s distribucí až 700 development kitů participujícím studiím z celého světa.

Výstava Electronic Entertainment Expo (E3) v Los Angeles se koná v květnu 1995, zde Sony poprvé prezentuje PlayStation americkým zákazníkům. Bombastická předváděčka prý podle zlých jazyků stála 4 miliony dolarů, vystupoval na ní i Michael Jackson. Představení PlayStationu se stalo akcí dne a její hlavní elektronická hvězda zastínila další premiéry Segy Saturn a Nintenda Virtual Boy. Na výstavě debutovaly další povedené tituly, jako například první díl oblíbené bojovky Tekken a futuristické závody Wipeout od Psygnosis. Do konce roku 1995 bylo nad slunce jasné, že nezkušený nováček Sony dobyl Japonsko na úkor dua Nintendo/Sega, jež se muselo sklonit před prodejností domácího vetřelce. Nyní si SCEE brousilo zuby na americký kontinent.

 

Historie PlayStation – 1995 až 1997

PlayStation byla na severoamerický trh uvedena 9. září 1995 za sníženou cenu 299 dolarů, konkurenční Sega Saturn se prodával o 100 dolarů dráž! U distributorů bylo připraveno v den začátku prodeje sto tisíc balení, přístroj mělo podpořit již sedmnáct titulů. Během několika dnů došlo k totálnímu vyprodání zásob včetně paměťových karet a náhradních ovladačů. Marketingová strategie Sony v Americe se zaměřila na starší zákazníky, konkurence pro změnu masírovala osmi až šestnáctileté mládežníky. Během několika měsíců od začátku prodeje uvolnila Sony k reklamním účelům podle neoficiálních zdrojů na 40 miliónů dolarů! Jedním z marketingových tahů a ukázka sebevědomí nového výrobce konzolí byl i sponzoring hudebních cen MTV Music Awards ročníku 95.

Od amerického launche do konce roku 1996 byly jenom v USA prodány 2 miliony konzolí, po následném uvedení v Evropě dalších 7 milionů. Japonsko jen za první půlrok od domácího uvedení překročilo milion prodaných jednotek. I Evropa byla po nové konzoli hodně lačná, když za první tři měsíce od zářijového uvedení krátce po zámoří našlo svůj nový domov více než 350 tisíc konzolí. V tomto roce vyšla v Japonsku mimo jiné i hra, aspirující na titul nejdelšího názvu: „Chou Aniki – Kyuukyoku Muteki Ginga Saikyo Otoko“, což znamená v překladu „Absolutně nepřemožitelný, nejsilnější muž v galaxii“.

 

1996 – samé vaky

Za jeden rok od představení PlayStation v Evropě a USA se celkový prodej vyšplhal na 9 milionů jednotek. Oblíbené tituly z minulého roku dostaly své druhé díly, a tak se Tekken 2, Ridge Racer Revolution a Wipeout 2097 od Psygnosis rázem ocitly na předních místech prodeje software pro PlayStation. Známé anglické studio Core vydalo v distribuci Eidosu dobrodružnou hru Tomb Raider, vzniknuvší na motivy trilogie Indiana Jonese, sympaťáka Jonese však nahradila hbitá a hlavně prsatá aristokratka Lara Croft. Právě tento tah se ukázal býti mistrovským, Tomb Raider totiž zaznamenal veliký zájem ze strany konzolových hráčů a později i majitelů PC. Podobně na tom byl i ztřeštěný vačnatec od Naughty Dog v plošinovce Crash Bandicoot, jehož si Sony později zvolila za oficiálního maskota PlayStation. Crash se stal nejlépe prodávaným PlayStation titulem v Severní Americe a v Japonsku. Za příští dva roky stihne chlupáč ještě další dva díly a jeho celkový prodej překročí hranici 10 milionů prodaných kopií.

 

Crashscreen

Crash Bandicoot

 

1997 – upevnění pozice v Evropě

Tento rok ztratilo Nintendo se Segou pozice na trhu i v Evropě, když prodejností PlayStation hladce překročila své konkurenty Nintendo 64 a Segu Saturn. Poprvé startuje tzv. Platinová edice starších nejprodávanějších her za zvýhodněnou cenu, jejíž charakteristické přebaly šedé barvy naleznete v regálech obchodů i dnes. Sony jako nejsilnější a finančně nejzdravější lídr konzolového trhu podepisuje smlouvu s UEFA na sponzorování prestižní Ligy Mistrů (UEFA Champions League), které trvá prakticky nepřetržitě stále dál. Na scénu také vstupuje převratná periferie G-Con 45 od Namca, což je laserová pistol převzatá z mincovních automatů pro střelecké hry z vlastního pohledu. Spolu s originálním ovladačem se stává nejčastěji padělanou periferií pro PlayStation: zdařilé napodobeniny chrlí jedna čínská fabrika za druhou.

Překvapivé rozhodnutí učinilo japonské studio Square (dnes Square Enix), když ohlásilo další díl (sedmý) svého monumentálního RPG Final Fantasy na PlayStation, přičemž do té doby tvořilo výhradně pro 16tibitové konzole od Nintenda. Přechod na modernější 32bitovou platformu Sony znamenal dramatický vizuální i zvukový pokrok. Během prvního měsíce prodeje si hráči odnesli z obchodů více než 1 milion kopií! Celkový prodej hry se pak v roce 1999 přehoupl přes hranici 8 milionů kopií. Řada Final Fantasy (a sedmý díl zvlášť) je dodnes považována za nejlepší RPG na PlayStation a spolu se Zeldou za nejlepší konzolová RPG všech dob. Díky nadčasové grafice s předrenderovaným pozadím a překrásné orchestrální hudbě snese FF VII nejpřísnější měřítka i dnes.

Ve třetím dílu našeho výročního seriálu dokončíme úplnou historii PlayStation a posuneme se v čase postupně až do dnešních dnů. Připomeneme si nejlepší hry této platformy a projdeme spolu s PlayStation malou evolucí.

První díl tohoto seriálu naleznete zde.