Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

O patálíích s ochranou SecuRom, které mě potkaly při instalaci počítačové verze Bioshocku, jsem již psal.  Tento způsob ochrany originálních médií zvolil také Ubisoft pro své Far Cry 2, tedy jeho PC variantu. Bioshock jsem dříve nakonec rozchodil úpravou nastavení BIOSu, nicméně naposledy s Far Cry 2 už jsem tak úspěšný nebyl.

Po instalaci a prvním spuštění hry se mi objevovala prakticky stejná hláška jako v případě Bioshocku. Tedy v tom smyslu, že mám vložit originální médium, resp. že to vložené není originální. Přitom jsem měl v mechanice originální hru v češtině běžně dostupnou na našem trhu. A před několika týdny jsem si obnovil image zcela čistých Windows XP.

Ani dřívější řešení v podobě resetu BIOSu do bezpečného nastavení tentokrát nepomohlo. Schválně jsem odinstaloval všechny prográmky mimo hru. Připomínám, že žádné emulátory, ani virtuální mechaniky nepoužívám, vypalovací program nebyl ani nainstalován. Disk byl defragmentován (to na to stejně nemá vliv), ovladače všeho zaktualizovány, registr čistý jak sníh, ale Far Cry 2 stále trucovalo a nutilo mi hlášku o neoriginálním disku. K ověření hry prostě nedošlo a kvůli tomu nešlo hru ani spustit.

 

Far Cry 2 art

 

Pravděpodobně se ochraně nelíbí nějaká moje součást hardware, chipsetu zákl. desky, nebo něčeho podobného. Docela by mě zajímala reakce v obchodě, kdybych si hru koupil a vzápětí ji přišel vrátit z důvodu, že použitá ochrana není kompatibilní s mým počítačem. Je vidět, že po katastrofických zkušenostech s rozporuplnou StarForce ani dnes i méně škodlivé ochrany nedokážou korektně fungovat na všech možných konfiguracích počítačů.

Tak jsem nakonec udělal jedinou možnou věc, totiž jsem si stáhl cracknutý spouštěcí exe soubor, kterým jsem nahradil ten originální. V tu chvíli šla samozřejmě nepřizpůsobivá ochrana do kytek a hra se bez žádných cavyků ihned spustila jako zamlada. Ještě že jsem měl hru jen zapůjčenou a nekoupil jsem si jí. Nicméně stejně to není po konzolových zklušenostech ani na počítači pro mě nějaká extra zábava, takže jsem hru několik hodin zkoušel, abych mohl porovnávat s konzolemi a potom jsem ji ihned odinstaloval a vrátil.

Samozřejmě jsem chtěl zrušit registraci mé kopie, takže jsem přenesl původní exe soubor na jeho dřívější místo, načež se hra korektně odinstalovala včetně „revokování“ licence. Na tomto příkladu jsem tak chtěl demonstrovat, že všemožnými ochranami jsou biti vždy pouze legální uživatelé. Každá hra dříve či později pirátům podlehne, přičemž stahovači a zaplať pánbu i konzolisté s originálkami podobné problémy vůbec nemusí řešit.

Mnohem lepší prostředky proti nelegálnímu kopírování tak vydím v lákavém stahovatelném obsahu, odstřihnutí multiplayeru, nebo ve vymazlených baleních s množstvím pěkných bonusů, jak to dokázal např. Zaklínač nebo STALKER, i když obě tyto hry ochranu stejně v původních vydáních mají (SolidShield), nicméně ta alespoň na mém hardwaru žádné psí kusy nedělá.