Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

midway.jpgPřes víkend jsem začal hrát review kód akčně/strategické arkády Battlestations Midway (vyjde asi za jeden až dva týdny), tudíž se podělím o několik dojmů a informací z plné verze, které by vás mohly zajímat. Hra nabízí jednak hlavní kampaň s 11 úrovněmi za americkou stranu (za japonce hrát nelze), jenž začíná přepadením Pearl Harboru a končí v bojích na Midway. Potom je k mání také celkem 11 instantních akčních misí (Challenges) rozdělených na letecké, lodní a ponorkové akce (zde se hraje již i za šikmoočky). A nechybí ani podrobný komentovaný tutoriál, ovšemže rozdělený tradičně na 11 lekcí. Tutoriálové mise lze plnit na přeskáčku, ovšem akční již ne. Po splnění první se odemkne následující, atd. Bohužel je komentář v tutorialu bez titulků i když se dají v options nastavit- jenže nefungují (možná chyba předprodejní verze).

Nejdříve jsem zkoušel akční mise s ponorkou, jenže tyto jsou hodně obtížné. Protivník na vás vyšle vždy po objevení alespoň jednu protiponorkovou fregatu, která velmi rychle pluje, prudce mění směr a také zatáčí na daleko menším poloměru než ponorka. Nepodařilo se mi ani na čtyři pokusy torpédovat všechny lodě z rozkazu, potopil jsem pouze jednu a pak mě vždy postupně zneškodnila jedna z fregat hlubinnými náložemi. I když klesnu do max. hloubky, loď si mě prakticky vždy v pohodě najde, dožene mě a poškodí náložemi, což na potřetí již nepřežiji a opravy na takovéto postupné poškozování neplatí.

Velmi mě zklamaly animace destrukce ponorek a potopení lodí. Ponorky se jen obalí bublinkami a loď se v klidu celá pouze pomalu potopí pod hladinu. Žádné rozlomené trupy a gejzíry vody, tedy velmi chabé. Oproti tomu je střelba z hlavňových zbraní velmi pohledná. Grafika je stejná co v MP demu a ani v singlu není obsažena další kamera z kokpitu letadel. Tento pohled je nabízen pouze v renderovaných filmech doprovázejících kampaň. Všechny prostředky mají namapováno ovládání rychlosti a zatáčení na levou páčku, což mi přijde velmi nešťastné, protože si mnohdy při zatáčení pohnu s plynovou pákou, načež je ztráta rychlosti zejména v případě letadel někdy smrtící.

Lodě lze zničit palubními kulomety letadel pouze zásahy do paluby, jináč do nich budete muset střílet nekonečně dlouho. Tím, že se každou misi střídá řízení strojů, jsem si docela pletl tlačítka a občas provedl něco, co nemělo být na pořadu dne. Co se týče strategického prvku, ten je sice obsažen, ale rozhodně je o něco důležitější váš skill v přímém ovládání prostředků. Stroje můžete slučovat do eskader a flotil, načež budou následovat vlajkovou loď, či velitele roje. Taktéž je možné lodím vyznačit pomocí mapy přesnou polohu vůči jinému plavidlu a letadlům podobně hlídkování nad určitou lodí. Označení cíle zaměřovacím křížkem při letu či plavbě, nebo to samé na taktické mapě, má za následek útok podřízených strojů na vybraný cíl. Je ale mrzuté, že konkrétní úkoly v misi slyšíte pouze do rádia a jen na chvilku se objeví titulek, protože v zápalu boje si toho ani nevšimnete a jako na potvoru v mapě tyto úkoly nejsou, pouze hrubé nastínění rozkazů v misi.

Osobně mi přijde kombinace zadávání rozkazů/částečné řízení jednotek plus přímý boj docela chaotická, protože stejně na začátku jednou dvakrát zavelíte a pak už se jen věnujete vlastnímu bojování a přepínání do dalších strojů, když je ten původní zničen, protože hlavní koláč práce musíte stejně spolknout sami. V letecké části mi Midway připadá jako horší letecká arkádička Blazing Angels, zde je také grafika povrchu velmi jednoduchá a geometricky čtvercově uspořádaná letiště jsou k smíchu. Při bombardování pak po svržení pum citelně chybí pohled na cíl, tedy se nedozvíte o zasažení cíle, jen za použití manuální otočky kamery za ocas letounu, což není moc pohodlné.

Takže zatím (po absolvování tutorialu, prvních akčních misí a začátku kampaně) mě Midway moc nechytlo, ale ani se u toho nenudím, takže solidní standard, ale nic víc. Ovládání jednotek je pro mě chaotické a často si pletu tlačítka, která po změně lodi za letadlo mají trochu jiné funkce. Ponorky jsou zábavné, ale velmi těžké a lodě jsem zatím podrobněji nezkoušel, ale zde to při boji bude dvojboj s dobrým cílením z co nejvíce děl a také s přepínáním do opravovací obrazovky, kde je možné omezeně opravovat poškození a prodloužit tak životnost lodi na bojišti.