Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

carto banner

 

Od malého nezávislého studia Sunhead Games až z Taiwanu přilétla velmi nápaditá a neortodoxní pohodová logická adventura jménem Carto. Carto je jednak zkrácený pojem od slova cartography, tedy nauky o mapách, kterážto ve hře má speciální význam, a jednak jméno malé dívky, hlavní hrdinky této dobrodružné hříčky asi na 5-7 hodin hraní. Dvoučlenné studio z města Taipei funguje osm let, přičemž Carto je jeho třetím titulem, ale prvním, který vydalo na velké platformy PC a konzolí PS4, SW a X1. Ty dvě předchozí hříčky totiž jsou jen mobilní produkty. Vývoj i takovéto menší hry zabral skoro čtyři roky, přičemž dvojici doplnili ještě další dva externí vývojáři také z Taiwanu. Vydání se ujal label Humble Games, jímž známý herní obchod podporuje nadějné nezávislé projekty.

V tomto ručně kresleném dobrodružství hrajete za malou neposednou holčičku Carto, která nešťastnou náhodou vypadla ze vzdušného korábu své kouzelné babičky. Babička totiž umí posouvat a spojovat části země pod ní, přičemž jako opuštěné dítě dole Carto zjistí, že tuto schopnost po babičce také zdědila. Právě z rozdělování, spojování a posouvání zemských destiček plyne hlavní a vtipná mechanika celé hry, jistě inspirovaná hratelností slavné řady deskových her Carcassonne. Jak s Carto putujete neznámými světy, často dostanete k dobru nějakou novou čtvercovou destičku území, na níž může být různý typ krajiny: lesy, pláně, louky, hory, jezera či oceány. Tedy úplně stejně, jako si losujete a přikládáte nové destičky krajiny v libovolné deskovce Carcassonne.

 

carto screen

 

Cestou potkáváte a rozmlouváte se zajímavými obyvateli, kteří vám zadávají jednoduché úkoly, např. vyhledat jejich syna. Poradí, že syn např. rybaří u malého jezera, obklopeného lesy. Vy se v tyto okamžiky můžete kdykoli přepnout do mapového náhledu, kdy celou krajinu, po níž putujete, vidíte jako sestavené destičky. každou jednotlivou destičku můžete libovolně otáčet a kdekoli umisťovat, pokud dodržíte sousedící stejnou krajinu. Les tak musí navazovat na les, hory na hory apod. Takže, abyste syna našli, stačí vám sestavit destičky krajiny tak, aby spolu daly dohromady jezero s lesy kolem dokola.

Jakmile krajinu správně sestavíte, již na mapě uvidíte figurku nové postavičky. No a pak k ní stačí dojít, oslovit jí a další střípek dobrodružství máte složený! Carto je opravdu nádherná a velmi pohodová, až bych řekl zenová a relaxační hříčka s jednoduchoučkým ovládáním a vtipnou implementací tvorby a přetváření krajiny skrze zmíněné destičky z Carcassonne. Snad jen cena skoro 500,- mi přijde dost nadsazená, nicméně alespoň si napřed můžete vyzkoušet PC demoverzi ze Steamu. Carto vřele doporučuji, po demoverzi jsem s koupí této roztomilosti neváhal!