Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Jelikož je nový Colin po dlouhé době na konzole zase další přírůstek do žánru rallye, docela se na něj těším, však vydání pro počítače a Xbox je již za dveřmi. Prolétl jsem tak několik prvních recenzí a dojmů z plné hry, abych se ještě trošku navnadil. A vesměs panuje dobrá spokojenost. Dirt sice nebude nejlepším počinem této řady, ale všichni se shodují že nejzábavnějším a nejpřístupnějším již ano. Dirt tedy dává od nekompromisní simulace ruce pryč a i přes arkádový jízdní model je tímto prý velmi zábavný. Zkrátka takový povedený mix simulačních prvků v arkádovém duchu.

Hlavním režimem Dirtu má být samozřejmě karierní režim na pyramidovém principu, s postupně přituhujícími závody. Ty budou mít podobu šesti různých závodních odvětví: nechybí jak klasické časovky, rallyekros, pouštní maratony, ani závody do vrchu. Část takovýchto podniků odjedete v chumlu i s ostaními soupeři, tedy nikoli striktně jen proti stopkám. Ostatně závody kvarteta vozů na jednom okruhu nabídl již druhý díl. Právě díky poměrně rozmanitému menu podniků proti času i ostatním soupeřům, je kariéra velmi motivující a zábavná více než v minulých dílech.

Při šesti až deseti vozidlech na jedné trati se sice framerate trošku kucká, ale není to nic fatálního. Pochvalu získává kupodivu i AI protivníků, která je přímo závislá na zvolené obtížnosti a třídě závodu. Čím vyšší třída, tím jezdci daleko lépe drží svoji stopu a tolik na trati nevlají. Znamenitý destrukční model snese srovnání i s Burnoutem. Kolize a drcení plechů je prý ještě daleko lepší než omezené ničení v uvolněném demu. Dokonce mají odlétávat i jednotlivé části motoru, jako je chladič, nebo vstřikovací čerpadlo po obzvlášť drsných nárazech. V globálu je tak model poškození daleko lepší, než aktuální průměr závodních her.

V pohledu z kokpitu je vidět animovaná palubní deska a navíc můžete také otáčet hlavou do stran a zírat na svého navigátora, jak čte svůj itinerář. Výhled i z této kamery vpřed je oproti ostatním konkurentům vynikající a není rušen např. zabarvenými skly, jak se často nevhodně volí. V rámci online multiplayeru může najednou soutěžit stovka jezdců, ovšem nikoli na jedné trati, ale pouze proti časům ostatních soupeřů. Kolegy nevidíte a bohužel si ani neprohlédnete jejich opakovačky. Pouze je při jízdě dovoleno chatovat. Navíc si při zakládání závodu nemůžete vybrat typ vozidel, ani trať, protože to se volí vždy jen náhodně! Tím pádem ani nelze vyhledávat online závody podle určitých kritérií. V tom se měli tvůrci lépe inspirovat třebas Forzou 2, která dovoluje obří nastavení všech aspektů vlastních závodů.

Dále recenzenti pochvalují neortodoxní animovaný systém nabídek hry, ale kritizují velmi dlouhé nahrávací časy. To mi připomíná právě dohraný Gun pro Xbox, který má tak krátké loadingy, že bych se skoro domníval, že data hra tahá rovnou z pevného disku a nikoli z optického média. Grafiku např. IGN staví na vrchol závodních her, ovšem jestli je ještě lepší než Forza, o tom se nezmiňují. Nicméně v oblasti kouřových efektů a demolice prý Dirt nemá konkurenci. Průvodcem a rádcem po režimu kariéry je pak severoamerický mistr v rally Travis Pastrana. Největší mínus hry tak podle prvních ohlasů jasně tvoří velmi nedokonalý multiplayer.

Oficiální web Colin McRae: Dirt je zde.