Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

A to hlavně v kooperaci na rozdělené obrazovce s kolegou v roli Shevy Alomar, protože online servery ještě před vydáním hry nebyly nahozeny. Ovšem celkově se mi hra nelíbí o nic víc, než jsem dříve referoval po dohrání demoverze, kterážto mě také nijak extra nezachutnala. Onehdá jsem tu vychválil čtvrtý díl, ale i když je pětka stále solidní a nadprůměrná hra, stejně i tak můj názor je, že čtyřku překonat nedokázala.

Nejsem velký fanda série, jako např. kolega Martin Zavřel (viz. jeho asi první česká recenze), ale minulé dějství jsem si parádně užil, takže jsem k novému dílu o něco více kritičtější. Upřímně po pěti letech pauzy bych čekal mnohem promyšlenější hru, než nám Capcom nakonec servíruje. Skoro jsem obrečel vyhození hororového a tajemného pojetí zcela do stoupy (čtyřka toho je plná) a nové zaškatulkování pátého dílu už jen jako klasické akční střílečky, prakticky bez jakýchkoli vypjatých momentů.

To je z mého pohledu první vážný prohřešek a raději bych ani hru Resident Evilem nenazýval. To už by byl trefnější tradiční název pro japonský trh Biohazard. Takřka kompletně převzaté ovládání z minula opět bez možnosti pohybu při střelbě bych ještě u moderní hry skousl (byla to i v minulém díle asi nejvíce kritizovaná vlastnost), ale proč tvůrci totálně zmrvili dříve funkční inventář, to už je mi záhadou.

Velmi často jste tak neustále omezováni tím, že si často musíte zbytečně přehazovat předměty mezi postavami, protože ani nenabijete prázdnou zbraň, pokud už máte plný batoh. Když jsme hráli ve dvojici, neustále jsme si tak museli zdlouhavě předávat a zase zbytečně vracet kupu předmětů, jen aby jeden z nás vůbec mohl zvednout životu nutné náboje ze země.

Někdo si asi na z mého pohledu příšerný management zbraní a věcí zvykne, ale mně to vůbec nesedlo, tedy nejen mně, ale i mému spoluhráči, stejně jako ke konci už poměrně stereotypní neustálé a prosté kosení zástupů infikovaných nepřátel bez špetky strachu a napětí. Na prostřední obtížnost byl postup kupodivu i ve dvou na pár místech docela frustrující.

Abych ale jen nehanil, kooperace s živým spoluhráčem je jasně nejpovedenějším prvkem hry (však je na to stavěná), tedy mimo opravdu vynikající grafiku, byť na rozdělené obrazovce si zas tak dobře nezahrajete. Důvod ukazuje následující obrázek, který jsem pořídil přímo při našem hraní:

re5split

Z něj je také patrné, že díky zarovnání postav k jedné straně je výhled ne zcela ideální. Raději bych viděl hlavní hrdiny ve středu obrazovky a klidně jen od hlavy po ramena, čímž by byla hra mnohem přehlednější. Při online kooperaci ale toto samozřejmě nemusíte řešit.

Každopádně kdybych si měl vybrat mezi čtvrtým a novým pátým dílem, raději bych zvolil minulé dějství, protože alespoň pro mě stále nabízí lepší atmosféru a větší porci napětí, zajímavější úrovně a hlavně bezproblémovou práci s inventářem, kdy se hlavně zapauzuje hra, oproti faktu, že v novém titulu již nikoli. Můj podrobnější rozbor naleznete ve druhém alternativním názoru recenze na Games Tiscali.