Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

forgive me father 2 banner

 

Přímočaré střílečky jsou veleoblíbený a tradiční žánr, který pro odreagování hrají miliony lidí, takže i na nezávislé scéně takovýchto her vychází mraky. Mezi ty úplně nejlepší se zhruba před půldruhým rokem zařadila hororová akční střílečka z pohledu vlastních očí Forgive Me Father od dvanáctičlenného polského studia Byte Barrel z Gdaňsku. Tenkrát to byla jejich prvotina, a to nadmíru povedená, však má na Steamu vynikající hodnocení 86/100. Koupíte jí také na Epicu, GOGu a pro PS4/SW/X1/XS. Autoři připravili opravdu na dřeň ořezanou akční střílečku, v níž se nemůžete nijak krýt, protože jednak krytí zcela chybí a ani jednoduše pojaté prostředí bez překážek to neumožňuje. Dokonce ve hře neexistuje ani přebíjení střelných zbraní a váš pohyb je již standardně extrémně rychlý. Ve Forgive Me Father se prostě jen a jen střílí, popřípadě pižlá, a nic tomu nesmí stát v cestě – to byl ostatně záměr tvůrců.

Místo chybějící taktiky, jež by v případě takřka naprosto lineárního postupu ve Forgive Me Father ani neměla cenu, tu máme stovky a stovky zrůd vypůjčených z profláknutého univerza Cthulhu amerického spisovatele J. P. Lovecrafta (1890-1937) a k tomu kupodivu velmi solidně podávaný a zajímavý příběh na temné hororové notě. Forgive Me Father se odehrává v roce 1926, kdy se buď jako reverend nebo novinářka (to jsou dvě hratelné postavy) na zoufalou žádost svého bratrance vydáte do smyšleného amerického města Pestisville, kde okamžitě zjistíte, že městečko zaplavil teror zmutovaných obyvatel a zrůd z jiného světa. Takže tomu hororu samozřejmě musíte přijít na ohlodaný kloub tím, že se prostřílíte stovkami a tisíci netvory. Ostatně název značí omluvu, kterou si protagonisté pro sebe zamumlají na úvod hry, aby si před vlastním svědomím ospravedlnili ten masakr, jaký na potvorách rozpoutají.

 

 

Přímočará hratelnost zaujala mnoho hráčů, ale na Forgive Me Father je zajímavých a dobrých plno jiných věcí. Grafika v temně komiksovém stylu, podobném kupř. hororové sérii Bendy od studia Joeyho Drewa, působivě kombinuje hororově laděné 3D prostředí s placatými 2D nepřáteli schválně vymodelovanými jako pohybující se terče ze střelnic. V lokacích naleznete plno hořlavých barelů na rozstřelení, stejně jako sběratelsky zaměřený materiál v podobě útržků příběhu a tajných komnat, v nichž se skrývá nějaká silná zbraň nebo náruč munice či lékárniček. Obtížností tu najdete 5, takže si Forgive Me Father užijí i méně schopní hráči. Vynikající atmosféru doplňuje parádně úderný soundtrack. Hra je nyní velmi levná, protože autoři opět do fáze předběžného přístupu, v jakém byl již první díl, právě na Steamu vydali i následovníka Forgive Me Father 2.

Jelikož je jeho finální verze plánována až na konec příštího roku, dvojka je oproti jedničce ještě docela prázdná a nad to i výrazně dražší. První Forgive Me Father pro PC (Steam) dnes legálně koupíte za mrzkých osmdesát korun, dvojka startuje zhruba pětinásobně dráž. Nyní, jen krátce po vydání startovní verze, v ní ještě nenajdete ani dovednostní strom, ani přídavný Nekonečný režim s arénami, ani po dohrání možnost New Game+, což všechno má nabušená jednička. Na začátek se tak ve Forgive Me Father 2 můžete prostřílet s desítkou zbraní skrze stejným počtem úrovní (jednička má levelů pětadvacet), počínaje ústavem pro choromyslné a zaplavenou stanicí konče. Kompletní obsah první verze Forgive Me Father 2 najdete pěkně přehledně ZDE, takže si lehce sesumírujete, jestli pro vás má jeho předběžka za ty peníze smysl. Já bych ale začal hraním jedničky a když vás chytne, kupte si i dvojku.

 

 

Jakkoli je dvojka ještě spíše prázdnou ochutnávkou věcí budoucích, nějaké rozdíly od předchůdce jsou již dobře patrné. Předně nově přibyla možnost manuálního přebíjení, munice je na stejný level obtížnosti výrazně méně, nicméně zase nově najdete i možnost rychlého uložení/nahrání pozice k zachovaným ukládacím bodům z jedničky. Váš pohyb je nyní krapet pomalejší, načež příběh je prozatím úplně vypuštěn. Hratelná postava je jediná v podobě anonymního pacienta té zmíněné cvokárny, ale tím nejlepším na Forgive Me Father 2 je citelně širší a svobodnější prostředí taktéž vystavěné více do výšky a členitosti. Však zdejší takřka plošinovkové pasáže, kdy se jinými cestami nad zemí můžete dostat zpět do dříve projitých pasáží, jsou velkou lahůdkou! Myslím, že jestli autoři do dvojky postupně doplní alespoň všechny funkce z jedničky, o čemž nepochybuji, před Vánocemi 2024 dostaneme zase skvělou odreagovávačku!