Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

f12001V květnu roku 2001 vyšla labutí píseň formulových her na první Playstation v podobě zcela posledního dílu simulátoru F1 pro tuto konzoli. Pokud tedy nepočítáme trapný pokus o arkádu jménem Formula One Arcade z roku 2003. Licenci ovšem i nadále držela kromě EA taktéž Sony, jenže ta se zaměřila příští léta již jen na svoji novou konzoli Playstation 2 a předchůdkyni nechala ležet ladem. I proto formule pro rok 2001 taktéž vyšly i na Playstation 2.

Je zajímavé, že po příští 4 roky sice Sony vydala své další formulové hry, ale žádná z nich nebyla dovezena na severoamerický trh. Bylo to z důvodu toho, že amíci ztratili o evropské formulové závody zájem, když tam v té době slavila série Nascar svůj velký úspěch. I kvůli skutečnosti, že se vydavatel chtěl napříště soustředit výhradně na Playstation 2, tak ani poslední díl nebyl ve znamení velkých změn, nebo novinek, však byl opět jen postaven na inovovaném enginu z minulého dějství. Tedy jedna novinka by se našla, přičemž se tato se záhy stala poměrně oblíbenou funkcí nové hry.

Mám na mysli soutěživý režim Challenge, kdy jste měli za úkol zajet co nejrychleji tři kola na dlouhém belgickém okruhu Spa-Francorchamps v kokpitu Benettonu Jensona Buttona. Pokud jste závod dojeli, obdrželi jste kód, jenž jste mohli zadat na webových stránkách hry a porovnat si tak svůj zajetý čas s ostatními hráči. Přitom kvalitní čas znamenal kolo pod minutu a půl. V některých zemích pak ročník 2001 vyšel včetně bonusového DVD, které nabízelo dokument o minulé sezóně 2000. Tuto poslední hru, stejně jako minulé tituly, vytvořilo Studio 33, ale modernější mutaci pro Playstation 2 SCE raději svěřilo svému novému internímu týmu z Liverpoolu, kam se později Studio 33 rozpustilo.

Mírné úpravy doznal fyzický model monopostů, protože Studio 33 navrhlo oproti minulé hře o dost náročnější ovládací schéma, striktně vyžadující analogový volant, nebo páčky. To mnoho fandů přijalo s povděkem, protože hra se již tolik neplácala v jasně arkádovém moři a řízení vozů značilo o něco více cviku a citu, než dříve. Nicméně v kontextu s tím F1 2001 zcela postrádala možnost mechanických havárií vozidel a hodně přehnaný byl i na nejlehčí nastavení catch-up, na nějž se tenkrát hodně nadávalo, protože pokud hru dostal do rukou zkušený jezdec, počítačem řízení piloti zajížděli naprosto neskutečné časy zcela mimo realitu, jen aby vás dohnali.

Drobně byla pozměněna grafika, v globálu jinak prakticky identická předchůdce, pouze textury doznaly větší ostrosti a do okolního prostředí bylo vysázeno asi 10-15% objektů navíc. Z minula již byl známý opět použitý arkádový mód a také režim rozdělené obrazovky pro závody dvojice hráčů na jedné konzoli, včetně možnosti zajet takto celý šampionát spolu v jednom týmu, nebo jako konkurenti. Za zmínku ještě stojí divácká funkce pro různé pohledy na náhodně generované závody z pozice diváka, což se dostalo i do pozdějších PS2 verzí formulek.

Ani poslední díl ročníku 2001, jakožto poslední simulátor F1 na první Playstation, nedokázal vyvrátit náhled hráčů, že poslední léta je to jen vydržovaná pračka na peníze a pouhý datadisk pouze s aktualizovanou soupiskou. Dny špičkových titulů z konce devadesátých let, které trhaly jedny prodejní rekorky za druhým, byly dávno fuč. Sony se poté zaměřila již pouze na svou novou PS2, kde ale ani moderněji pojaté hry nedokázaly zvednout takový zájem a prodej, jako ty zmíněné famózní formulky 97 a 99.