V posledním čísle se motoristický magazín Top Gear zmínil o Gran Turismu 5, však aby ne, když je to první konzolová hra, která hostí jejich testovací okruh na bývalém letišti v Dunsfoldu. Nicméně primát premiéry testovací trati v nějaké hře drží jistý amatérský mod do rFactoru, pro nějž měl ale jeho tvůrce taktéž oficiální svolení redakce britského Top Gearu. Tak se redaktoři ptali šéfa vývoje, Kazunori Yamauchiho, jestli nebylo bývalo lepší, kdyby do hry vložil méně, ale za to lépe provedených aut.
Na to tvůrce odpověděl, že nikoli. Prostě chtěl do hry vecpat jasných tisíc aut, jako takový etalon, kterým by překonal všechny počty vozů v konkurečních hrách. No jo, on je to vlastně dobrý marketingový údaj, když se mluví o nějaké hře, jako o počinu v jehož garážích trůní impresivní tisícovka aut. To, že většina není aktuálně vymodelovaných už je ale věc jiná… Ovšem na to se dá říci, že vozidla v první hře série Gran Turismo na Playstation z roku 1999 mají kolem čtyř tisíc polygonů. Zatímco auta v GT5 v prémiové třídě přes půl milionu. Dobrý doklad vývoje grafiky za jednu dekádu, že?
Však tenkrát pracoval na jednom autě designér pouze 12 hodin, přičemž v GT5 stejný vývojář strávil nad modelováním jednoho prémiového auta zhruba jeden měsíc. Prý si do Polyphony nechali dokonce posílat celé světlomety různých aut, aby měli jasnou představu, jak jejich paraboly lámou světlo, což pak použili při ladění světelných kuželů pro noční jízdy. Možná se ptáte, jak ve skutečnosti tvůrci nabírali informace a data o všech těch obsažených vozech? Však jen prémiových jsou více než dvě stovky. Ano, je to realistické, však tvůrci na živo ani neviděli všechna ta autíčka, to by zabralo příliš mnoho času a lidí.
Místo toho se zaměřili na to modelování exteriérů a interiérů – to muselo být naprosto přesné. Jízdní model a výkony všechy vozů už dělali zcela jiným způsobem. Od dob třetího GT totiž v Polyphony Digital mají velmi promakaný software na počítání jízdních vlastností a fyziky virtuálních vozů na základě vstupních dat, která se do programu vloží. Je to takový neustále vylepšovaný matematický model, podobný těm, které používají automobilky na simulaci jízdy svých budoucích modelů. Do tohoto systému, který si tvůrci pečlivě střeží a ani jej neoutsorcují třetím stranám, je potřeba napřed vložit relevatní údaje.
Těmi jsou hlavně rozměry a hmotnost vozu, rozdělení hmotnosti na nápravy, typ šasi a pohonu, výkony pro každý motor od automobilek, koeficient aerodynamického odporu cx, ale také typ a rozměry pneumatik, způsob zavěšení kol, a mnoho dalších. Když si pak software načte k těmto údajům ještě hotovou 3D kostru karoserie od grafiků, ve výsledku vyplivne prý maximálně přesný jízdní model každého auta, jehož algoritmy se pak už jen importují do hry pro každý jednotlivý model, popř. ručně upraví pro větší odlišnost. Možná vám to zní až moc jednoduše a zázračně, ale prý správné výstupy potvrdil i testovací jezdec Ferrari, když porovnal skutečné F-458 Italia s tím virtuálním, jehož jízdní model software předložil a vložil do enginu hry pro testování.
Program je prý tak sofistikovaný, že celý klastr, na kterém složitý software běží, je po celý rok takřka celý pronajmut různým automobilkám, které si na něm počítají jízdní modely svých vozidel ještě před tím, než si je začnou ověřovat ve skutečném provozu. Je to prý stále levnější, než mít podobné zařízení ve vlastní režii, protože se např. navrhne nové řešení podvozku a v programu se to nejdříve nasimuluje nanečisto, a zjistí se tím, jestli to v praxi bude vůbec fungovat. Což je ve výsledku levnější, než to zkoušet doopravdy. Tak i tím si japonské studio přivydělává…
Však grafické rozhraní simulačního programu od Polyphony si zvolil sám Nissan jako interface pro svůj supersport GT-R (psal jsem o tom dříve zde). V něm jsou právě některé rutiny použity z interního programu pro počítání jízdních vlastností. A jaké by si vybral Yamauchi auto z celé garáže GT5 kdyby mohl? Jeho favoritem je jednoznačně sportovní prototyp Ferrari P-330 P4, i když jinak v reálu miluje své dva Fordy GT.
Oficiální www stránka GT5 je zde.
Nejnovější komentáře: