Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

lcdmini.jpg

Velký úspěch přídavných displejů ke konzoli PSone nedává spát mnohým asijským výrobcům, kteří vyvíjejí přídavné displeje i na konzoli PS2. Jednoho ze zástupců na českém trhu jsem podrobil komplexní recenzi.

Uvedení druhé generace Playstation 2 na trh spustilo díky minimalizovaným rozměrům modernizované konzole stejně jako v případě svého předchůdce PSone lavinu přídavných zařízení, která dovolují konzoli využít i jako přenosné zábavní zařízení. Základní prvek přenosnosti spočívá v autonomní zobrazovací jednotce, která by byla pevně spojena s tělem konzole pro snadné přenášení. Právě takový model se skvěle uplatnil u PSone, kde zejména domácí LCD displej Sony nabízí vylepšenou kvalitu obrazu jak díky své velké světlosti a kontrastu, tak i díky menší úhlopříčce zobrazovače.

U první generace PS2 podobné úvahy neměly smysl, protože rozměry konzole se na pohodlné přenášení moc nehodí. I tak ale na trhu seženete neznačkové displeje právě pro velkou PS2. Daleko lepší použití umožňuje právě tenká a kompaktní PS2 druhé generace, jenž není o mnoho rozměrnější než PSone. Sony ovšem zatím žádný displej jako v případě předchůdce nevyrábí, nicméně pomyslnou mezeru na trhu vyplňují produkty třetích firem. Typického zástupce té druhé katergorie představuje přídavný LCD displej s názvem DragonPlus SAM-PS2TM, výrobek bezejmenné splečnosti kdesi z hloubi Čínské zdi, který se prodává pod několika pseudoznačkami. Vypátrat skutečného výrobce se mě i přes nezměrné úsilí nepodařilo.

Jedná se o osmi palcový (úhlopříčka odpovídá 20 cm) displej z tekutých krystalů (LCD) využívající aktivní podsvícení TFT. Škoda že obrazovka má jen klasický formát 4:3, širokoúhlé zobrazení by bylo více praktické. Díky tomu, že napájení displeje se řeší průchodkou, do které z jedné strany zapojíte koncovku adaptéru a ze strany druhé ji spojíte s trafem PS2, nelze tento displej zapojit do velké PS2 první generace. Zobrazovač funguje pouze s novějším typem konzole. Displej se na tělo konzole fixuje dvojicí ocelových šroubů, které lze šroubovat i bez použití šroubováku. Všestranně ohebný kloub displeje umožňuje vyklopení až o 130 stupňů a horizontální otáčení na obě strany o 180 stupňů. Při větším úhlu vyklopení by ovšem nebyla na škodu silnější aretace displeje, který ne zcela přesně drží požadovaný úhel.

Celkové rozměry displeje (š. 230 x v.152 x h. 25 mm) přirozeně kopírují povrch konzole a nijak neruší. Design a dílenské zpracování je na vysoké úrovni, zobrazovač je příjemně robustní a nikterak nevrže. Displej lze také jednoduše odejmout od podstavce, což může být rychlejší, než displej odšroubovávat. Přirozeně, že je možné displej přiklopit ke konzoli, čímž je prakticky chráněn povrch displeje. Ten pokrývá antireflexní fólie, ovšem ani ta nedokáže vylepšit prachbídnou kvalitu obrázku. Displej sice disponuje nativním rozlišením 640 x 480 bodů a RGB vedením signálu (kompatibilní s PAL i NTSC), ovšem kvalita provedení matice obrazovky zle pokulhává. V porovnání s displejem Sony k Psone jsou výsledky i přes teoreticky vyspělejší grafiku PS2 více než tristní. Obrázek má vybledlé a nevýrazné barvy, trpí výraznou neostrostí a sléváním barevných ploch. Snad jen kontrast může být v pořádku. Díky takto špatnému podání může displej najít uplatnění snad jen jako nouzové řešení pro chvíle hraní na cestách a rekreaci, jakákoli televize nabídne o třídu lepší obraz.

Bohužel nepomůže ani manuální korekce jasu, kontrastu, barevné sytosti a ostrosti, které se nastavují přes grafickou nabídku na obrazovce. Nazvučení díky dvojici stereofonních reproduktorků ostudu oproti obrazu jistě neudělá, i přes minimální průměr reproduktorků je zvuk čistý, nezkreslený a poměrně hlasitý. Na displeji jeětě naleznete ovládací tlačítka pro nastavení hlasitosti, zapnutí a vypnutí napájení displeje a také praktické tlačítko pro překlopení a zrcadlové otočení obrazu. To má význam když překlopíte displej zády k horní straně konzole, což díky velkému rozsahu natáčení kloubu není problém.

Je otázkou, jestli podobně špatný obrázek zprostředkují i konkurenční displeje od dalších anonymních výrobců, ale docela bych tomu věřil, protože v Číně jistě pokročilé technologie výroby plochých obrazovek ke kterým mají přístup značkoví výrobci z Japonska, či Evropy nemají. Proto je třeba brát spornou kvalitu zobrazení jako daň za přenositelnost konzole, když Sony podobný koncept ani nepřipravuje. Jinak je ale recenzovaný displej velmi dobře a kvalitně zpracován, nabízí solidní zvuk a všestranné natáčení je vskutku praktické. Jenže o kvalitní obraz jde při hraní především, takže díky podprůměrným schopnostem zobrazení udělá tento displej dobrou službu jen jako doplňkové přislušenství pro občasné hraní na cestách. Že za pořizovací cenu displeje pořídíte skoro i malou televizi již nechávám bez komentáře.

Původní originální recenze vyšla na serveru Gamepro.cz 10.3.2006.

LCD displej DragonPlus prodává PlayCentrum Praha za koncovou cenu 3.799,- zde.