Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Jak já se na ně těšil, na snad konečně pořádné motorky, které by dostály významu simulátor a nikoli arkádě, jak možno považovat snad všechny nedávno minulé díly nejen pod taktovkou Capcomu. Proto jsem se těšil na poměrně bohatou demoverzi, jež se nedávno objevila na Xbox Live a PSN. V ní si můžete zajezdit rovnou s několika stroji všech tří kubator ročníku 2009, tedy 125/250 ccm a MotoGP, a to na jedné italské trati v Mugellu.

Z jízdních režimů je pak dostupná časovka, jeden závod na 3 kola z módu šampionátu a inovovaný arkádový režim, v němž při normálním závodě přihazujete do časového odpočtu správně provedenými manévry, jako jest např. čistá jízda na vozovce, předjetí, jízda ve větrném pytli, nebo dodržování nejrychlejší jízdní stopy. Já začal nejslabší kubaturou 125 ccm, kde jsem hned došel velkého zklamání. Její jízdní projev je totiž naprosto příšerný, mopedy se doslova smýkají po silnici jakoby na vzduchovém polštáři a bez úrazu přežijete i velice ostrý náklon doslova s lokty ve štěrku.

Už moje oblíbené MotoGP 04 na PS2 ze stáje Namca má jízdní model nejslabších motorek mnohonásobně lepší. Takže jsem to rychle zabalil a přešel o stupínek výše, kde čtvtlitry už jezdily o poznání lépe a přirozeněji. Tedy stejně jako hodně rychlé královské stroje MotoGP. Naštěstí jen u té nejslabší třídy je ovládací a jízdní model tak ukrutný, výše už je to o něco lepší, což je docela podivná vlastnost nové hry, která se asi jinak v žánru motorsportu naprosto nezkušeným tvůrcům ze studia Monumental (mají za sebou pouze MMO tituly) moc nepovedla.

Možná, že to spraví nějaké poštelování, ale to v demu nebylo dostupné. Každopádně je to pro mě bohužel opět jen obyčejná arkáda s méně povedenými jízdními vlastnostmi, však při přímém srovnání s první a druhou hrou série MotoGP ještě od THQ, je rozdíl naprosto propastný ve prospěch obou stařečků. To potvrdila i AI jezdců, kterých je maximálně pouze 20 (to je hlavně na 125tky hodně málo). To by mi zase tolik nevadilo, ale z čeho mě může šlak trefit, je fakt, že už po třetí v řadě snad tvůrci neviděli ani jeden skutečný závod, protože motorky ve hře jezdí naprosto nereálně.

Záběr z plné hry: Valentino Rossi na okruhu Laguna Seca

Když si necháte zapnutou ideální jízdní stopu, tak v závodě uzříte zajímavost, kdy skoro ani jeden jezdec se této stopy vůbec nedrží, všichni jezdí i do zatáček vedle sebe v chumlu a na vláček motorek za sebou, jak se v reálu jezdí, můžete úplně zapomenout. To mě dokonale zkazilo náladu a divím se, že to promotérovi MotoGP Dorně nevadí. Projev jezdců na trati nemá s realitou nic společného, ba v některých chvílích zcela popírá fyzikální zákony a pravidla akce a reakce, když vás v klidu vnějškem zatáčky předjede jezdec, jenž by vzhledem k jeho rychlosti vyletěl okamžitě ven.

Přitom grafika i pohyb jsou na velmi dobré úrovni, snad jen toho bluru kolem je až moc. Kvituji také, že se snad dočkáme po letech i na xboxu režimu rozdělené obrazovky a bezplatný stažitelný balíček s novou sezonou 2010, včetně nástupce 250tek třídy Moto2, je rozhodně chvályhodný počin a navíc pěkný háček na piráty, kteří na tento přídavek samozřejmě nedosáhnou. Jenže co naplat, když to nejdůležitější, čímž je jízdní projev a chování jezdců na trati, je znovu a znovu naprosto amatérský a může vyhovovat jen příležitostnému hráči, než skutečným fandům MotoGP.

Ještě nehážu flintu do žita, snad plná hra, vycházející na PS3 a Xbox 360 již 16. března, nabídne více dobrých věcí, než pro mě v tomto skoupé demo, ale jedno je jasné už teď. Plnohodnotný simulátor motocyklů to rozhodně nebude, byť pěkný obrázek, solidní zážitek z rychlosti a zjednodušené řízení určitě sedne mainstreamu, pro který je hra zjevně až moc přizpůsobena.

Oficiální www stránka MotoGP 09/10 je zde.