Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

shiftlogoMinulý týden jsem v sídle EA na pražském Pankráci neodolal pozvání na živou předváděčku připravovaného Need for Speedu, jakožto snad po letech opravdu kvalitního nástupce prvních pěti dílů, po nichž můj zájem o celou sérii zcela uvadl. To jsem přivítal, neboť si právě se slzou v oku pouštím staré předchůdce na první Playstation (věřili byste, že první dvojice měla na této konzoličce dokonce animované a skutečné kokpity?!).

Rozhodně časem o starých dobrých „nýdech“ ještě napíšu. Nový Shift naprosto jasně inklinuje svým provedením (nikoli jízdním projevem) k dospělejším autíčkům typu Forzy Motorsport, samozřejmě v intencích celé NfS série.Ta je, jak známo, laděna odpradávna do arkádového projevu, který samozřejmě zůstal v chování vozidel, když se stále trochu podivně smýkají. Ovšem posun k realitě je i zde alespoň krapet vidět, což glosuji s povděkem. Osobně jsem tomu rád, že Shift nakukuje do světa uvěřitelnějšího závodění na uzavřených tratích.

Ty jsou sice z větší části tradičně smyšlené na základě skutečných lokací (např. Londýn), ale taktéž v neposlední řadě nechybí ani reálné světové okruhy. To snad vůbec poprvé? Viděl jsem tak Spa-Francorchamps, Road America, Brands Hatch, Silverstone, Severní smyčku Nürburgringu (schválně, jestli bude hezčí, než v nové Forze…) a mou oblíbenou Laguna Seca. Vězte tak, že při solidním počtu 16 vozů na trati (bez mety 60 FPS, což mi ale neva), a prý lautr stejného počtu v multiplayeru, je dojem ze závodů hodně adrenalinový.

I z toho důvodu, že chování AI soupeřů je na můj vkus docela agresivní, stále se někam cpou a občas brzdu raději ani nechtějí obsluhovat. To pak vynikne znamenitý destrukční model, však jsem na kratším layoutu (u některých tratí bude na výběr více variant (Brands Hatch GP/Brands Hatch Indy například) prakticky nikdy nedojel s rapidně nepoškozeným vozem. Co se vozového parku týká, zaměřen je zejména na cestovní vozy civilní i závodní a najdou se i nějaké ty sportovní, však náplň garáže je již dlouho známa.

shiftkokpit

Palubky vypadají nádherně – zde budíky Pagani Zonda

Já k tomu doplním jen, že nechybí skvěle provedené animované a reálné kokpity, včetně rukou řidiče a známých třasů a rozostření vidění při nárazech a bouračkách, což můj výsledný dojem z krátkodobého hraní jen posiluje. Teď mě napadá, že jsem se zapomněl zeptat na splitscreen safra… Hra byla prezentována na velkém plátně rozjetá z PS3, kdy se obrázku nedalo prakticky nic vytknout, ani při hromadných jízdách jsem nepostřehl nějaké výrazné cukání.

Horší to již bylo na připravených noteboocích, kde se Alpha verze (u mého notebooku pozapomenuté válející se DVD s hrou jsem s vypětím všech sil jen tak tak nestopil) ještě v ořezané grafice dosti cukala, alebrž hlavně raději padala na plochu. Nebojím se ale, že se to do plnky opraví. Celkově jsem s hrou spokojen velmi, v sérii nové pojetí závodů na uzavřených okruzích bez dřívější volnosti jen vítám, hra díky tomu vypadá a hraje se mnohem dospěleji a řekl bych tak nějak rozumněji.

Nicméně všem to vyhovovat nemusí, já to kvituji. Na plnou verzi vycházející kolem poloviny příštího měsíce v češtině, byť za poněkud vyšší cenu, se určitě ještě podívám. Hodně jsem zvědavý, jaké kalibry plná hra nasadí na Xboxu 360 proti pomalu startující třetí Forze. Shift je sice trošku jiný šuplíček s autíčky, ale na první pohled vypadají hry velice podobně. V tom nahrává EA do karet bližší termín vydání, jinak by to měli hodně těžké. A to se prý báli hlavně dříve avizovaného launche dokončeného Gran Turisma, což se ale nekoná.

Nechám se tedy později podat, jestli nové pojetí dvorní autíčkové značky EA naláká dříve nespokojené hráče, nebo naopak zarmoutí řidiče preferující otevřený svět závodů. Já bych se šacoval rozhodně do té první skupiny, protože podle vlastních zkušeností bych osobně o nový Shift neměl obavy. Že bych z Porsche Unleashed po letech konečně přesedlal?

Oficiální www stránka Shiftu je zde.

Pozn: na prezentaci nebylo dovoleno fotit a natáčet, proto nemám žádné vlastní obry ani video.