Minulý týden jsem v sídle EA na pražském Pankráci neodolal pozvání na živou předváděčku připravovaného Need for Speedu, jakožto snad po letech opravdu kvalitního nástupce prvních pěti dílů, po nichž můj zájem o celou sérii zcela uvadl. To jsem přivítal, neboť si právě se slzou v oku pouštím staré předchůdce na první Playstation (věřili byste, že první dvojice měla na této konzoličce dokonce animované a skutečné kokpity?!).
Rozhodně časem o starých dobrých „nýdech“ ještě napíšu. Nový Shift naprosto jasně inklinuje svým provedením (nikoli jízdním projevem) k dospělejším autíčkům typu Forzy Motorsport, samozřejmě v intencích celé NfS série.Ta je, jak známo, laděna odpradávna do arkádového projevu, který samozřejmě zůstal v chování vozidel, když se stále trochu podivně smýkají. Ovšem posun k realitě je i zde alespoň krapet vidět, což glosuji s povděkem. Osobně jsem tomu rád, že Shift nakukuje do světa uvěřitelnějšího závodění na uzavřených tratích.
Ty jsou sice z větší části tradičně smyšlené na základě skutečných lokací (např. Londýn), ale taktéž v neposlední řadě nechybí ani reálné světové okruhy. To snad vůbec poprvé? Viděl jsem tak Spa-Francorchamps, Road America, Brands Hatch, Silverstone, Severní smyčku Nürburgringu (schválně, jestli bude hezčí, než v nové Forze…) a mou oblíbenou Laguna Seca. Vězte tak, že při solidním počtu 16 vozů na trati (bez mety 60 FPS, což mi ale neva), a prý lautr stejného počtu v multiplayeru, je dojem ze závodů hodně adrenalinový.
I z toho důvodu, že chování AI soupeřů je na můj vkus docela agresivní, stále se někam cpou a občas brzdu raději ani nechtějí obsluhovat. To pak vynikne znamenitý destrukční model, však jsem na kratším layoutu (u některých tratí bude na výběr více variant (Brands Hatch GP/Brands Hatch Indy například) prakticky nikdy nedojel s rapidně nepoškozeným vozem. Co se vozového parku týká, zaměřen je zejména na cestovní vozy civilní i závodní a najdou se i nějaké ty sportovní, však náplň garáže je již dlouho známa.
Palubky vypadají nádherně – zde budíky Pagani Zonda
Já k tomu doplním jen, že nechybí skvěle provedené animované a reálné kokpity, včetně rukou řidiče a známých třasů a rozostření vidění při nárazech a bouračkách, což můj výsledný dojem z krátkodobého hraní jen posiluje. Teď mě napadá, že jsem se zapomněl zeptat na splitscreen safra… Hra byla prezentována na velkém plátně rozjetá z PS3, kdy se obrázku nedalo prakticky nic vytknout, ani při hromadných jízdách jsem nepostřehl nějaké výrazné cukání.
Horší to již bylo na připravených noteboocích, kde se Alpha verze (u mého notebooku pozapomenuté válející se DVD s hrou jsem s vypětím všech sil jen tak tak nestopil) ještě v ořezané grafice dosti cukala, alebrž hlavně raději padala na plochu. Nebojím se ale, že se to do plnky opraví. Celkově jsem s hrou spokojen velmi, v sérii nové pojetí závodů na uzavřených okruzích bez dřívější volnosti jen vítám, hra díky tomu vypadá a hraje se mnohem dospěleji a řekl bych tak nějak rozumněji.
Nicméně všem to vyhovovat nemusí, já to kvituji. Na plnou verzi vycházející kolem poloviny příštího měsíce v češtině, byť za poněkud vyšší cenu, se určitě ještě podívám. Hodně jsem zvědavý, jaké kalibry plná hra nasadí na Xboxu 360 proti pomalu startující třetí Forze. Shift je sice trošku jiný šuplíček s autíčky, ale na první pohled vypadají hry velice podobně. V tom nahrává EA do karet bližší termín vydání, jinak by to měli hodně těžké. A to se prý báli hlavně dříve avizovaného launche dokončeného Gran Turisma, což se ale nekoná.
Nechám se tedy později podat, jestli nové pojetí dvorní autíčkové značky EA naláká dříve nespokojené hráče, nebo naopak zarmoutí řidiče preferující otevřený svět závodů. Já bych se šacoval rozhodně do té první skupiny, protože podle vlastních zkušeností bych osobně o nový Shift neměl obavy. Že bych z Porsche Unleashed po letech konečně přesedlal?
Oficiální www stránka Shiftu je zde.
Pozn: na prezentaci nebylo dovoleno fotit a natáčet, proto nemám žádné vlastní obry ani video.
nechceš mě vzít příště sebou?
Klidně, myslím, že kolega navíc by EA nevadil, však jsem měl jednou sebou i souseda – taktéž nadšence do autíčkových her.
A já jsem si Michale říkal, kdo to s tebou je 🙂 Myslím si to samé, není problém někoho vzít sebou. I já jsem dával nabídku svým návštěvníkům stránek, ale nikomu se nijak nechtělo. Hlavně, že na Shift nadávají, že to bude kravina apod. a když si to mohou vyzkoušet, tak odmítnout. No jo, takovej je svět.
Jinam Michale napsal si to dost dobře a naprosto s tebou souhlasím 🙂
Jo jo, soused, naprostej znalec historie motorsportu. Často spolu paříme.
Tak to pak jo. Jinak rád bych tě opravil. Shift se přibližuje s simulátoru, akorád, že jsme jezdili obížnost amatér nebo ještě horší, což je arkáda, kde ti to buď samo brzdí nebo brzdíš sám, ale furt je to arkáda. Pokud si Shift pořídit, tak si to zkus zajet na profesionála a uvidíš tu změnu. Moc lidí to ze začátku nedávalo.
Já amatéra vůbec nejezdil, závod na normal (kromě ABS a lajny jsem všechno vypnul) a pak jsme s Jardou zkoušeli i nejvyšší nastavení kvůli chování AI.
no to je newska s těma prvníma, funkční kokpity mělo i 5 porsche, a to je jeden z mnoha důvodů proč je to NFS vlastní ligy.
Diky moc za clanecek. Do Shiftu docela vkladam sve nadeje (historii nfs vidim stejne jako Michal a take mne bavi jezdit ve vsem od arkad po simulatory, bez ohledu na platformu) Jen mne moc mrzi, ze u teto hry je vyzdvihovana fyzikalni stranka a moznost vybrat si mezi arakadovym jizdnim modelem (gamepad, asistenti) a simulovanejsim jizdnim modelem (volant, neasistenti) 🙂 Lec doposud veskera propagace a material ukazuje jen tu prvni moznost, coz moc nechapu. O to vice se nemohu dockat na demo, abych jizdni model s volantem bez asistenci vyzkousel. Akorat ted nevim, jestli se mam bat, nebo ne 🙂 Pokud vite o jakemkoli videu, nebo dojmech zalozenych na testovani hry s volantem, dejte pls vedet, diky ;o)
Hanzal: dojmy do minulého víkendu ani nemohly být, protože do EA Czech zatím nedorazil kód podporující volanty. Hra s nimi byla prezentována na Barumce a za pár týdnů bych měl dorazit na další předváděčku, kde už volanty budou.
a nebolo mesiac pred vydanim prislubene demo????????????????????????
re:Michal … tak proto toto ;o) Tim se to vysvetluje. Nemohu se dockat na dalsi dojmy a postrehy 🙂 Pls pokud to pujde, umaznout ten muj double post nahore. Jsem prvne myslel, ze mi to filtruje nejake slovo a ono to ma jen prodlevu 🙂 PS: Do koupe Shiftu urcite pujdu uz jen z dosavadnich informaci kolem po netu. Druhy duvod je, ze SMStudios rad podporim a budu doufat v dalsi povedene zavodni gamesky 🙂
No podpoříš i domácího autora, protože jeden grafik-Čech dělal okruhy. Jo, prodlevu to má, protože to kontroluje spam. 🙂
S tou koupi jsem nezavahal ani na chvilinku ;o) Nejvic asi miluju rFactor (kazdy mame neco) 🙂 Dale pak LFS, NKPRo, RBR, ale miluju i arkady (od Flatoutu, Gridu, serie NFS mne odkojila, az po vselijake Burnouty a pod) Od NFS 5 mne vzalo snad vice jen MW, zato Carbon u mne pohorel a zvitezil jako nejhorsi zavodni hra) Na Shift se ale neskutecne tesim a slepe ho neodsuzuju jako spousta lidi uz ze zvyku, aniz bych si o te hre zjistil vse, co se zjistit da. Uz jen ten nadherne vyhlizejici Nordshleife…mmm I kdyby ten fyzikani model nedostal kvalit GT Legends, GTR apod, stejne to budu zrat vsemi dvaceti, protoze vse ostatni okollo je „vypolišované“ až až 🙂 Ad, český kolega grafik- vim vim, nekde s nim byl tusim dokonce rozhovor 🙂 On je v tom studiu myslim samy sikovny clovicek :o) Ad predchazejici uskupeni Bllimey! a osubka majici na svedomi fyyiku v RBR, nevite nahodou, kde je mu nyni konec?
ja uz su z prace po dnesku tak uklikany a utahany, ze uz si nevygooglim ani jeho jmeno…sakrprask :///
Mno, rFactor díky těm stovkám modů a tratí – to je bezkonkurenční hra, který se nic jinýho nevyrovná, i když to není zásluha vývojářů. Taky ho mám nejraději.
rFactor je hold božský 🙂 Člověk si v něm najde svých pár oblíbených modů, tratí a ty pak kroutí den za dnem, rok za rokem. Počítám se za závisláka 🙂 Někdy je sice třeba hodně štelovat, ale pak např BMW M3GTR z VLN modu na Nordu s porovnáním reálného videa působí krutě uvěřitelně a relativně přesně (podřazování, boj s volantem). Ad: Shift – Začínají se objevovat videa předvádějící jízdu na volantu bez asistentů. Na virtualr.net je také velmi zajímavá diskuze a jeden velmi povedený preview komentář od „mikem(a)“ — http://www.virtualr.net/need-for-speed-shift-pc-games-is-not-very-impressed/#comments — — http://www.virtualr.net/need-for-speed-shift-the-realism-discussion-continues/#more-5263 — Doufám, že zde mohu postout ty linky 🙂