Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Než ji na trůnu aktuálně nejprodávanější arkády na službě Xbox Live Arcade vystřídá očekávaná akční hříčka Shadow Complex, může se zatím výborná motorkářská hra Trials HD hřát na přízni hráčů. Však jich je zatím více než sto tisíc, což je za těch několik dní od vydání solidní výkon! Ovšem tvůrci ze studia RedLynx tomu šli hodně naproti doslova pedantským vývojem, který neopomněl prakticky žádné stavební prvky dospělejších her.

Přitom tento finský developer doposud tvořil drobné hry hlavně pro domácí dodavatele, kteří je komponují do spotřební elektroniky, tedy set-top boxů, satelitních přijímačů a terminálů kabelové televize. Po druhém díle na PC je tak Trials HD jejich první větší vstupenkou do světa velkých her. V následujících řádcích tak představím všechny hlavní prvky, které dělají Trials HD do jisté míry unikátní hrou alespoň v kolonce těch arkádových. Mnohé funkce a technologie, které v RedLynxu použili a zakomponovali do své hry, totiž nejsou až tak běžné ani u větších komerčních titulů.

Již od začátku si v plánu tvůrci stanovili jasnou prioritu číslo jedna, kterou měly být naprosto nulové nahrávací časy při vstupu do nových úrovní (tratí) a při jejich restartu podobně, jako je tomu u starší PC verze. Na Xboxu je to složitější při načítání dat z DVD, pokud je hra ale uložena přímo na pevném disku, je to již jednodušší práce. Část týmu necelých 70 lidí tak pracovala na tom, aby se všechna potřebná data uložila rovnou do RAM paměti konzole jednak při úvodním načítání celé hry a z části při zobrazení hlavního menu.

Díky načítání z pevného disku se to nakonec dalo zařídit, takže se Trials HD může pochlubit nulovými prodlevami při načítání tratí a okamžitou možností restartu celé úrovně i posledního záchytného bodu (checkpointu). Zajímavé také je, že po testování a konzultacích s týmem Microsoftu pro online službu Xbox Live došli v RedLynxu k závěru, že pro plynulou synchronizaci dat s online servery je dobré nepřekročit v žebříčcích zobrazovaný počet šesti tisíc hráčů, resp. jejich logovaných údajů.

 

Tento trailer pěkně ukazuje skvělou fyziku Trials HD

 

Tudíž online žebříčky vždy načítají maximálně s rezervou jen pět tisíc hráčů pro danou úroveň, ovšem včetně jejich opakovaček, které si můžete taktéž stáhnout do konzole a podívat se, jak jezdí ostatní borci. Samostatnou kapitolou je ve hře fyzika, pro jejíž počítání slouží výkonný engine modernizovaný z PC verze, jenž musí počítat a vyhodnocovat velkou řádku údajů, přičemž jejich počet se blíží např. veličinám z fyzického enginu první Forzy Motorsport. Nejtěžší přitom bylo nacpat do programu algoritmy pro výpočet navzájem kolidujících objektů, kteréžto se mohou vždy trochu jinak scuknout.

Nakonec celkový účet dělá více než sto fyzických modelů v enginu hry, podle kterých se počítají kolize na scéně v reálném čase. Nikoli programově, ale fyzikální kód slouží pouze pro počáteční simulaci pohybu, následné animace jsou pak vždy počítány v reálu samostatně. Ani by člověk neuvěřil, že za těmi padajícími sudy, kládami a pneumatikami, které tvoří vlastně jen blbé křoví, se skrývá taková šílená práce! Přitom hra jede stabilně na 60 FPS, pro nasvícení scény používá technologii HDR a anizotropní filtrování účinné na všechny povrchy v lokaci.

Větší práci měli i zvukaři, kteří do prostorového 5.1 kanálového zvuku nově komponovali zvuky všech aktivních předmětů v každé úrovni. Pro každou trať pak použili speciální počítačový program, jenž vyplivl hodnoty ozvěn a tzv. Dopplerova efektu ozvěny v závislosti na rozměrech úrovně a vystlání předměty, aby výsledný dojem odpovídal realitě. Přitom zvukový procesor hry dostává v reálném čase neustále každou setinu vteřiny od fyzického enginu informace, které nahrané zvuky a efekty bude třeba zahrát pro doplnění reagujících předmětů v úrovni.

I když ani Trials HD není bez chyb (moje recenze vyjde na Games Tiscali příští týden) i přesto je vidět, že tento titul dalece přesahuje mantinely arkádových hříček, což se na každý pád tvůrcům bohatě vyplatilo. I proto již připravují další stahovatelný obsah. Mluví se o dalším balíčku asi desítky tratí z minulého PC dílu s návaznými turnaji, několika dalších akrobatických odměnách a taktéž ještě balíčku nových překážek do editoru tratí.