Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

deathloop banner

 

Deathloop je nejnovější počin docela respektovaného a šikovného studia Arkane z francouzského Lyonu. Přičemž v tom názvu „Deathloop” je o náplni hry řečeno prakticky vše. Je tu smyčka (časová) a je tu i smrt (zejména těch ostatních, ale často i vaše). Vaší postavou je bývalý elitní voják a kapitán bezpečnostních jednotek, střelec Colt Vahn, jenž se ani neví jak, dostane na odloučený a prapodivný ostrov Blackreef. Na něm obří zařízení udržuje v chodu časovou smyčku, kdy se stále opakuje jeden a týž den od rána do noci a znovu a znovu. Colt si nepamatuje vůbec nic, zpočátku ani své jméno, ani svoji minulost, natožpak kde bydlel, jenže záhy zjistí, že mu jde po krku další elitní zabiják, resp. zabijačka Julianna Blake.

Ta patří do VIP skupiny tzv. vizionářů, spolku osmi význačných osobností ostrova Blackreef, jež z nějakého důvodu udržují časovou smyčku v chodu a nemilosrdně likvidují každého, kdo se smyčku snaží nabourat. Mezi vizionáře jste dříve patřili i vy, ale nyní jste ze společnosti exkomunikováni, takže do tohoto ostrovního „VIP klubu” už nepatříte. Nevadí, protože jediné, co si uvědomujete, je neodbytná Julianna, která vás na úvod hned zabije a přes vaši vysílačku hrozí, že to ještě mnohokráte zopákne! A tak vám začne pěkně lézt krkem, až si Colt jen tak na truc řekne, že si sice nic nepamatuje, ani neví co tu dělá, ale když je Julianna jako osina v zadku, tak jí tu smyčku prostě vypne, ať se třeba staví na hlavu!

 

deathloop colt

Hlavní hrdina, kapitán Colt Vahn

 

Deathloop, jako nová akční střílečka z pohledu první osoby tak trochu rozvádí a navazuje na úspěšnou sérii Dishonored, doposud nejlepší produkt z pera Arkane Studios za celou jejich více než dvacetiletou kariéru. Deathloop je velmi podobně uzpůsobena jak pro kradmý a tichý postup (poklek, tišší pohyb, tlumené zbraně a výklony), tak i pro frontální útoky (těžké a opakovací zbraně, sprint), přičemž je jedno, jaký postup si v průběhu hraní vybíráte. Ostatně Deathloop je zasazena do podobného světa jako řada Dishonored, byť se odehrává na zcela jiné a vzdálené lokaci a v jiném čase. Zdejší a opět fiktivní svět je architektonicky od toho z Dishonored zcela odlišný, když evokuje retro prvky ze šedesátých let.

Zatímco řada Dishonored je umístěna do smyšleného světa jakési alternativní Anglie z 19. století, ostrovní komunita Blackreef je na opačném konci planety daleko za oceány vymodelována jako naše období šedesátých let a tedy časově umístěna do druhé poloviny 20. století. Pozorní hráči a znalci si dokonce všimli např. stejných částí zbraní a objektů kolem vás, jaké najdete právě v Dishonored. Na rozdíl od lineárního postupu v Dishonored ale zde opakujete procházení celkem čtyř hlavních a velkých lokací na ostrově, protože vaším cílem je likvidace všech osmi vizionářů, kterou musíte stihnout během jedné smyčky. Jen tak zajistíte ukončení časové smyčky.

 

deathloop visionaries

Tzv. vizionáři, které musíte zabít v jedné smyčce (Julianna uprostřed)

 

Však jestli jste viděli snímky Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow) s Tomem Cruisem nebo Na hromnice o den více (Groundhog Day) s Billem Muray v hlavních rolích, tak si představíte, jak to v Deathloop chodí. Každým pokusem, každou absolvovanou smyčkou jste o krok dále v boji proti vizionářům, nacházíte více stop, zjišťujete více informací, jak se jim dostat na kobylku, až se vám nakonec povede všechny během jednoho vrzu zabít a splnit hlavní cíl hry. Pozor ale, Deathloop není zástupcem žánrů rogue-like ani rogue-lite, jak by mohla na první pohled vypadat! Smrt tu není permanentní, ale součástí konceptu, a ani úrovně nejsou procedurálně generované, natož, abyste nevratně přicházeli o své vybavení a zbraně (ty si zpět sesbíráte z místa vašeho skonu).

Deathloop je víceméně klasická akční střílečka z první osoby s tím rozdílem, že díky časové smyčce opakujete stejný postup a procházíte stejné lokace, ale třeba v jiné denní době. K tomu se váže jedna nelibost, a to že se hra sama ukládá jen ve velmi střídmě rozmístěných kontrolních bodech. Resp. často musíte projít celou jednu smyčku, než se hra uloží, nebo hrát i více než hodinu v jednom trysku. Přitom si na zrušení smyčky a finále musíte připravit minimálně nějakých 15 hodin hraní, a pokud nebudete nijak pospíchat, lehce v Blackreefu utratíte i dalších 10 hodin navíc. Nicméně, pokud vás baví Dishonored, bavit vás bude i podobná Deathloop, byť to žádná revoluční střílečka určitě není. První hodiny hraní ilustrují následující obrázky: