Mělo to být kladivo na naší Armu 2, ale tak trošku mu upadla rukojeť, i když ta se určitě ještě dá spravit. Podobně jako u naší hry jsem totiž z nového Flashpointu hodně rozpačitý. V tomto jeho stavu (review verze) je na tom stejně bídně, jako tenkráte naše Arma 2 hned po vydání ještě bez opravných balíčků. Tentokrát ale nikoli kvůli bugům, ale kvůli totálně nevyladěné obtížnosti, která dosahuje naprosto závratných výšin i na poměry realistických bojových simulací.
Samozřejmě jsem čekal, že budu nařknut, že jsem lama, špatně jsem se vyspal, ztratil jsem nervy, nebo že jsem odkojený CoD a neumím to prostě hrát. Nebo v tom horším případě jsem se dozvěděl, že jsem byl s BIS chlastat, že jsem moc velký patriot a ArmA fanboy, a že mě BIS zaplatila desátku, abych Flashpoint proklel. Nic z toho samo není pravda, ani umělé shození kvůli senzacechtivosti, jen báchorky.
Codemasters chtěli zřejmě překonat Armu její vlastní zbraní, totiž realističností. Jenže to alespoň v testované PC verzi (konzolové jsou na tom prý o dost lépe) naprosto přestřelili tak, že i na tu normální obtížnost (první ze tří) lze v tomto stavu hrát jen s obrovským sebezapřením, protože před vás klade takové šílené překážky a chyby, že to až bije do očí. Nemám nic proti ultrarealistické akci, ale musí hrát podle jasných pravidel. A né, že hra vesele sype kolem vás jednoho nepřítele za druhým, ať se pohnete kamkoli, i když před chvíli na blízku nebyla ani noha.
Navíc protivníky obdařila velkou bystrozrakostí, protože vás spatří, zaměří a zastřelí na extra velké vzdálenosti i více než půl kilometru, přitom na tuto vzdálenost je nemáte šanci ani škrábnout. Celou hru si tak připadáte doslova jako lovná zvěř a nikoli člen speciálních jednotek, jak by mělo být. Přitom by bohatě stačilo umožnit volné ukládání, nebo alespoň více nahustit checkpointy, popř. je lépe rozmístit, pak by se to ještě dalo.
Ostrov Skira – svět druhého Flashpointu
Jenže vám by nevadilo, když se uloží špatně checkpoint tak, že po jeho načtení vás hra vhodí jako jasný cíl pro bitevní vrtulník nepřítele (před checkpointem tam nebyl) a ještě kolem vás během jedné sekundy vhodí na scénu skript rojnice pěchoty protivníka spadlé z nebe? Ani vypětím vlastních sil tak nemáte možnost svým konáním vůbec nějak ovlivnit, jak se z této šlamastiky dostat, protože ještě než vám hra umožní se po respawnu zapojit a vůbec se pohnout, již v tuto chvíli nepřítel totálně zlikviduje celou vaši jednotku a mnohdy i vás.
Navíc tupí AI spolubojovníci si dělají co chtějí a pranic nedbají vašich rozkazů. Můžete se uklikat k smrti a stejně se v boji nepohnou tam, kde by se zachránili. Ne, místo toho se nechají zpravidla zabít obrovskou přesilou nepřítele. Je smutné, že hra takto podvádí, protože pro normálního hráče až na hardcore pařany je v tomto stavu Flashpoint naprosto nedodělaný a nehratelný produkt, tedy pokud zůstane PC retail verze stejná, co ta dřívější preview, kterou jsem hrál.
Je to sice drobnost, řeknete si, ale špatně provedené skripty a uměle vyvolaná frustrace vám třeba totálně pokazí celou hru. Na zábavu tak můžete zapomenout, její podstata se zcela vytratila, ale doufám, že do vydání plné verze tvůrci vytvoří opravný patch, jenž nesmyslnou obtížnost rapidně sníží a vůbec lépe vyladí AI a respawny.
Ve hře jsem si často připadal jako mraveneček lapený do pískové jamky mravkolva, který by se býval vyhrabal nahoru, ale musí čelit mnohem většímu počtu překážek, než jen kluzkým povrchem a zrnky písku, co hází predátor v chodbičce uprostřed.
Kupř. vlezete do obrněného vozidla, ujedete asi 50 metrů a již jste mrtví, protože vás zasáhla jediná střela z bazuky nepřítele, kterého ani nemáte možnost spatřit. Přitom jinak je Dragon Rising dobrá hra, byť nikoli špičková, však ArmA 2 má hromadu věcí povedenějších. Ale ti dva si nemají zatím možná co vyčítat. Jeden je za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet.
Obdržený review disk
Možná jsem mohl udělat to, co je dnes naprosto běžné. Potenciální AAA hru od významného distributora nepotopit a přejít jí i s kritikou za lepší známku v duchu „vlk se nažere a koza zůstane celá“, jak dnes běžně dělá celá řada herních médií v zahraničí i u nás (např. možná nadhodnocená devítka na Hrej, nebo že by konzolová verze opravdu byla o několik tříd lepší, než ta PC a jejich recenzent neviděl tu spoustu chyb co Eurogamer (4/10), Doupě (5/10) a Bonusweb (6/10)? Asi je fakt konzolovka lepší…
Podobně to zřejmě raději udělá většina médií (třeba v tomto zprofanované IGN, které v textu sice klidně kritizuje, ale hrám z jejich promo kampaní pak hodně nadržuje ve skóre), protože „velké“ hry se přece nepotápí a jsme k nim schovívavější. Kdo ale zná můj styl psaní, ví, že na todle nedám, pokud se mi něco hodně nelíbí, dám to najevo i přes nelibost tvůrců a fanboyů.
A naopak umím ocenit dobrou práci, však pokud prodejní verze bude již vyladěná, budu mezi prvními, kdo se o tom zmíní! Na konec upřesním, že jsme do Eurogameru dostali oficiální PC review disk učený pro recenze přímo od domácího distributora, již potištěný a s ochranou Securom. Nešlo tedy o žádné staré, nebo vadné médium, jak se někteří domnívají.
Takže jsem hodně zvědav, jestli finální prodejní Xbox a PC verze bude odlišná, než ta novinářská (na konzole prý ano), nebo vyjde záhy nějaká oprava. Každopádně si kvůli zvědavosti obě rozhodně ještě zahraju a své dojmy si opět nenechám pro sebe.
Oficiální www stránka Dragon Rising je zde a moje recenze na Eurogameru tady.
Doplněno:
Tak potvrzeno, Codemasters po chybě se špatně komunikovaným embargem vytvořili další, když poslali některým médiím review kód, který je odlišný od nynější prodávané verze. Kterážto už je po čertech vyladěnější a není zdaleka tak frustrující, takže se dá již docela příjemně hrát. Však jsem to také uvedl na pravou míru v opakované recenci na Eurogameru, byť některé chyby jako stále špatná AI kolegů zůstaly i nadále. Nicméně to vidím snad poprvé, že tvůrci poslali na recenzi odlišnou hru od té prodávané, což je hodně divné a poukazuje to na špatnou práci PR Codemasters.
—————————————————————————————————————————————
A na závěr jako perlička autentický přepis emailové korespondence, když jsem Flashpoint hrál a musel jsem se vyzpovídat:
Funguje v poho, samo ze slape mnohem plynulejc nez Arma, vypada ale o neco hur – moc pastelovy barvy, takova stylizovana grafika. Kampan by mela mit celkem 11 misi. Ta hra je ukrutne tezka, jedna kulka – mrtvej.
Sakra – najednou prilitne vrtulnik a vsechny nas zlikviduje. Spolubojovnici se sami nedokazou lecit.
Ty voe to je fakt maso, Arma je proti tomu polivcicka i na nejtezsi nastaveni.
To, ze je to ultra realistik, to mi nevadi, naopak, ale doslova me sere, ze se to uklada jen pres debilne umisteny checkpointy a ty sou sto let od sebe.
Kdyz me zabijou, musim opakovat skoro celou misi, sem zakopanej ve druhy uz skoro pul dne, Uf.
Ta hra je supr, takovy Modern Warfare v open prostredi ala Flashpoint, ale bude to fakt jen pro ultrahardcore.
Furt nas pozabijej na tom samym miste a dyz uz to prejdu, tak sestrelej nejakej muj vrtulnik a je konec.
Nahanej nas jak klokany, sme 4, ale utocej ze vsech stran, nahore maj bitevni vrtulnik, k tomu mi bezi cas.
Ti volove se zase neumeji sami lecit. Musis na nej slozite naklikat pokyn, at k nemu de kolega a dost casto na to serou.
Proste porazka nevinatek jak svin – tezsi hru sem snad v zivote nehral. No, ona to ani hra uz asi neni, to je simulace vojny jak remen.
Ale ja sem totalne v prdeli, dal se proste nedostanu.
Ja to snad zabalim, at to zrecenzuje nekdo jinej, uz vubec necejtim ruku na mysi.
Ty sku****y checkpointy, ulozi se to zrovna, dyz na tebe nalitava vrtulnik, kerej te vzapeti rozseka na kasi.
Dnes po asi 8 hodinach na stejnym checkpointu koncim. Tu dvojku proste nedam.
Neorientuju se poradne v tech prikazech, a oni vojaci mi delaj kraviny, nacez sam nic nezmuzu.
Nema to ani zadnej tutorial, na konzolich s joypadem se bude spatne mirit, to ta hra bude nehratelna.
Skoncim na tom checkpointu, kterej se ulozi a hned na to me roseka ta helikoptera.
Ani se me to nenaloaduje do hry a uz sou dva vojaci mrtvi, to fakt pos**li totalne. A to hraju na normal, nejlehci obtiznost.
Ha, zapojil sem joypad a ovlada se to kupodivu mnohem lip.
Na tom ovladaci je to velitelsky menu i rozmisteni tlacitek lepe logicky a zapamatovatelny. Navic je jemnejsi i posuv krizku, no tak zkusim joypad.
Du na to zpropadenou dvojku, musim ji nejak vochcat.
Je debilne nastavenej, a navic je tam dost scriptu, takze dycky se hned po objeveni najednou zjevi ze vsech stran protivnici.
Navic ti moji vojaci se vubec nekrejou a hned je zabijou.
Uz to zase opakuju asi po 7.
Ono je to vsechno totalne predskriptovany, takze je to uplne stejny i po sty.
Ted uz sem se dostal krapet dal, ale ti protivnici sou vsude, obrovska presila, hned si te najdou, neni sance.
Vsichni tri muzi mi u toho chcipli, ale nastesti mi hra dala vzapeti novy, najednou byli u me, nevim kde se vzali a prosel sem diky tomu jen tak tak dal. Uf, je to maso, k***a hra jedna realisticka.
No, ja mam za to, ze to je umysl, chteli udelat realistickou hru, ale totalni, todle je vylozene simulace bojiste jak stehno. Absolutne nic, vubec nic ti to nepromine. Nic nic nic.
Blby je, ze to proste nestihas, ty kulky litaj vsude, leceni je zdlouhavy (chvilka klidu – na ni se nehraje).
Pritom by stacilo dat ukladani kdykoli, a bylo by to v suchu. Ty checkpointy, to je nejdebilnejsi vec. A taky muska protivniku, staci jen na pul sekundy vykouknout, aby si vubec videl, kde sou, a uz ji mas = 50%, ze si mrtvej.
Myslim, ze budou muset vydat nejakej zlehcovaci patch, jinak toho prodaj par kusu. Nebo snad bude retailovka lehci.
Ta AI je taky mnohdy na posrani, ale bez ni si jeste ve vetsich srackach. Sam tady nemas ani 1% sanci.
Zakys sem vyresil, ze sem vlezl do baraku a nevytah paty ven.Vsechno kolem me strilelo, tak sem se drzel v rohu a oni je nasi vymlatili nebo co.
Blahove sem si myslel, ze v BVP budu v bezpeci, ale jedna rana z bazuky, kerou sem vubec ani v dalce nevidel, me okamzite zabila.
Ty mise sou strasne kratky, tak bez potizi na 30 minut, ale ta hustota je dost natahuje.
Sem na konci 5, a ridil sem tak akorat jeep, nakladak a BVP minutu, nez ho rozsvihali. Ani tady to s tema autama neni moc horky.
Zase stokrat opakovani, uz me to prestalo bavit.
Navic ta hra pekelne podvadi, nepratele te vidi na kilometry, strefi se do tebe, i kdyz leziz ve vysoky trave, respawnujou se vsude kolem…
Ta hra je pritom vyladenejsi a tak komplet povedenejsi, nez Arma, ale ta prestrelena obtiznost ji degraduje zase zpatky na dno.
Urcite vydaji patch, todle se proste neda, kazda mise je sebevrazda na 100 zpusobu.
Mimochodem, kompletní emailová komunikace tady pěkně doplňuje tu EG recenzi.
Jakobych to nekde cetl))))
každý má možnosť reprezentovať svoj názor a aj recenzent je len človek, v tomto prípade ale recenzia hrubo nekorešponduje s reálnym obrazom hry
No, pokud tri media hru sepsli, tak nevidim duvod tomu neverit. Je treba si ale uvedomit, ze rec je o PC verzi, PS3 je prej lip vyladena.
pokud vím tak v arma 2 je zásah na 95% = smrt, nebo snad ne? nejvíc co jsem kdy přežil byly tři zásahy kdy jsem se mohl už jen plazit (ale zažil jsem to jen 2x).
pokud jde o střelbu tak střelba ze samopalů je účinná tak do 300-400m. nad vyšší vzdálenosti už jen s puškou s dalekohledem (v arma 2 až na hranici kilometru).
Prozatím cca. 4 mise a relativně okey, asi to teprve příjde. Začátek ale není nijak tragický…
Michale ty mas volsovy ruce, jinak si to nedovedu vysvetlit. Jsem asi v polovine hry a zadne problemy nemam. Hra se hraje perfektne, obtiznost je v poradku a rekl bych ze je mnohem lehci nez puvodni Flashpoint.
No, ono je taky možný, že retail verze jsou odlišný od té dřívější preview. Konzolovky mají obtížnost prý nastavenu mnohem níž, Pc nevím, ještě jsem prodejní tituly nehrál. Obecně jsem nikdy se žádnou hrou neměl vůbec žádný problém, jako zde a to jsem jich odehrál stovky na těžsí nastavení.
Teda, autor má asi krapet volšový ručičky, nebo má k dispozici verzi, která nemá s retail verzí pra nic společného. Na NORMAL obtížnost (což je ve hře ta nejlehčí) se nepřátelé chovají jako dementíci, vykukují a postávají pořád na stejných místech a jen bezhlavě střílí. Ale mám jiný problém. Když dám prozkoumat bedny s municí, nebo mrtvolu vojáka, nedaří se mi pak dostat ven z toho menu, abych mohl zase volně chodit. Poradí někdo ? 🙁
Jak sem si precetl par recenzi ze jeto prej tezke jako hovado tak jsem se to ho trochu desil. Ale opak pravdou celou 2 misi sem vystrilel tak 2 zasobniky a 1 umrel ted jsem ve 4 a porad pohodicka je pravda ze podavadi PC s respawnem a to jeste tak ztrasne na oko hodi my 4 fojaky cca 20 metru odeme zrovna pred miridla jj presne tak Full Auto a bylo potrepadu.
to Layton defalut jeto E (use)
Recenzovana verse a ta prodavana se evidentne nedaj srovnavat. Mate nekdo zkusenost s multiplayerem? U techhle dvou her mi ano o nic jinyho nejde. Nedohral sem ani Flashpoint 1 a ARMA 1 a ani o to nestojim 🙂
Ja som hral všetky misie v co-op móde so 4 známymi a bola to naozaj prdel. Síce sme opakovali niekoľko misií, ale ten pocit z hardcore obtiažnosti za to teda určite stál. Chápem, že si to hral s AI a ono to je potom o niečom inom, ale na normale to je v štyroch prechádzka ružovou záhradou. Najlepšia taktická vojenská akcia akú som kedy hral. Nie je dokonalá, niektoré veci sú na Dragon Rising naozaj frustrujúce, nepraktické, no ten zážitok z hrania je proste unikátny. Myslím, že by sa recenzovanie bez vyskúšania Multiplayeru malo zakázať. Hold čo najrýchlejšie zverejniť recenziu, teda najmä pred vydaním hry, je pre väčšinu webov o dosť dôležitejšie ako čokoľvek iné. Diskutovať o tom, či je review-verzia odlišná od retail-verzie už nemá zmysel.
Tohle ze je realisticka hra? Spawnovani nepratelskych vojaku do tyla i 50m od hrace za moc realisticke nepovazuji. Take zbrane a vozidla se nechovaji uplne realne.Operation Flashpoint byl podstatne lepsi. Samozrejme z pohledu bojove simulace. Jinak technicke zpracovani lepsi nez ArmA 2. Pouzit design misi, zbrojni techniku (, mozna i ovladani – vic mi sedi) a fyziku sveta z ArmA 2, byla by to spickova hra.
Hra je dobrá,ale multiplayer katastrofa.Pořád padá internet!!!