Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

xboxonelogoNa úvod musím přiznat, že konference Microsoftu potěšila o dost více, než dřívější premiéra Xbox One. Microsoft šel do sebe a konečně vytvořil svojí show hlavně kolem her. Takže z hlediska náplně bez výhrad, když jsem také ocenil dobrý spád a tempo brífinku, kdy se málo mluvilo a hodně ukazovalo. Oproti tomu jsem na pozdější konferenci Sony skoro usínal.

Líbilo se mi, jal Phil Spencer v průběhu dne převlékal pod sako různá herní trika, však na konferu zvolil motiv State of Decay – velmi unikátní a bohaté XBLA hry, která byla před týdnem vydána. Na brífinku mě zaujala spousta věcí a byť musím uznat, že X1 hry nevypadají špatně, přes ta uživatelská omezení a diktáty mě Xbox One ke koupi i tak nepřesvědčil. Mé dojmy z různých částí konference shrnuji v následujícím seznamu.

  • Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain (PS3/PS4/X360/X1) – Úžasný otvírák konference a zároveň povedený hraný trailer, představující pěkně od podlahy všechny hlavní novinky hry. Už včetně Metal Gear Solid: Ground Zeroes tak u Kojimy pěkně makají a já se těším na nejlepší díl v sérii, který ještě překoná už tak výjimečnou čtyřku. Ostatně není zvykem, že by Kojima při prezentaci mluvil anglicky, což se tady kupodivu stalo. Jasné, stejně to asi četl z nápovědy, ale už jen video dává tušit obrovský potenciál této hry.
  • Nový Xbox 360 – pro mě asi největší překvápko Microsoftu. Design se oproti X1 povedl a stejný a velký ventilátor dává tušit lepší chlazení, tišší chod a delší spolehlivost. Hlavní cíl je ovšem opticky sjednotit obě konzole, aby se zachovala firemní kultura a identita.
  • 2 hry měsíčně zdarma pro gold účty – Jasná kopie Playstation Plus, ale stejně nedotažená. Ano, dvojice her ke goldu je fajn, ale shazuje to doba trvání akce jen do launche prodeje X1 a podle všeho sem bude Microsoft cpát asi jen starší kousky ze své edice Games on Demand.
  • World of Tanks: Xbox 360 Edition (X360) – Asi se dalo čekat, že veleúspěšná F2P hra konvertuje i na nějakou konzoli. A díky blízké podobnosti hardware PC a Xboxu bylo jasné, že to bude na X360. Pro mne nic překvapivého. A Victor Kislyi z WarGamingu tomu dodal korunu jasně nejhorší řečí konference, za kterou by se nestyděl jakýkoli průměrný PR!
  • RYSE: Son of Rome (X1) – Vizuálně pěkná hra a hutný masakr, který jistě inspiroval bitevní úvod snímku Gladiátor, nicméně se nemohu zbavit dojmu, že hratelnost bude krapet plytká. Ano, bude to asi jen obyčejná mlátička, ale těch QTE událostí na mačkání tlačítka bylo až moc. Zatím to na velký hit od Cryteku nešacuji.
  • Sunset Overdrive (X1) – pro mne jasně nejhorší hra celé konference. Přišla mi velmi obyčejná, ve standardním vzhledu a skoro bez nějakých extra funkcí. Vlastně taková otevřená střílečka pro masy. Od „pláchnutí“ Insomniaců ze spárů Sony bych čekal tedy lepší dílko, toto mě vůbec nezaujalo.
  • Forza Motorsport 5 (X1) – samozřejmě se mi vizuálně hodně líbí, jsem moc zvědavý na jízdní vlastnosti a fyziku na nové výkonné konzoli a dvojnásob mě těší ta stará Praha. Asi první hra, která opravdu nějak smysluplně využije cloud, ovšem pamatujte, Dan Greenawalt se i u čtyřky rozplýval, jak se bude AI přizpůsobovat vaší jízdě a jak dokáže pochytit styl jízdy skutečných jezdců. A ono se to hraje furt stejně. Zatím bych tak i u Forzy 5 nějaké nadšení z extra reálného projevu jezdců na trati krapet krotil. Ale zrecenzuji si ji velmi rád, to ano.
  • Quantum Break (X1) – černý kůň prezentace, který se stále lépe a lépe vylupuje, na rozdíl od toho prvního traileru, kde neukázali vůbec nic. Přijde mi hodně unikátní možnost manipulovat s časem a prostorem. Z toho čichám velký potenciál, nebo alespoň čerstvou hratelnost, která tu ještě nebyla. Nevím, ale Quantum Break, myslím, bude velmi, velmi zajímavý.
  • Microsoft Points budou nahrazeny reálnými měnami – to vítám jako velmi logický a praktický krok. Osobně nevidím nic dobrého na virtuální bodové měně Microsoftu, na kterou se musí přepočítávat cena. Ostatně už dnes jsou všechny hry z Games on Demand stejně nabízeny za peníze a nikoli za MS body, tak to může fungovat v pohodě i jinde.
  • Crimson Dragon (X1) – další exkluzivitka (jako stahovatelná arkáda) mi hrozně připomíná někdejší povedenou leteckou arkádu z líhně Microsoftu Crimson Skies, i když je to hlavně nástupce série Panzer Dragon. Ale polétání s draky a jejich bitky mě vůbec neoslovily. Zřejmě se tato hra dělá jako dospělejší příbuzný mobilovky Crimson Dragon: Side Story.
  • Dead Rising 3 (X1) – to trojka Dead Rising je přesný opak. Hraná ukázka hodně navnadila a odkryla parádně otevřené město, obrovské davy nemrtvých a fantastické možnosti jejich likvidace. Dead Rising 3 bude určitě jako exkluzivka jedním z velkých trumfů X1, po kterém se hodně zákazníků hladově vrhne.
  • Battlefield 4 (PS3/PS4/X360/X1) – tak působí velmi podobně, jako už tak audiovizuálně vytříbená trojka, ovšem je vidět, že fyzika ušla další kus cesty. Třeba ty klouzající vraky letounů po palubě té letadlové lodi s drcenými křídly vypadaly nesmírně realisticky.
  • Halo (X1) – tato série jde spíše mimo mne, nikdy jsem se u ní moc nebavil, protože vzdálené sci-fi zápletky jsou mi dost cizí. Nicméně bych si spíše počkal na nové Halo, než její konkurenci v podobě futuristické střílečky Titanfall (PC/X360/X1) od bývalých tvůrců Call of Duty série. Ten teaser z Halo sice skoro nic neukázal, to je pravda, ale tuším v ní řádně epickou střílečku ve vynikajícím kabátku, zatímco u Titanfallu mi přijde, že je to i na next-gen obyčejně vypadající a plytce se hrající tupá střílečka.

[important]

Docela mě zarazilo, že Microsoft jako hlavní dodavatel OS do počítačů a dřívější průkopník hraní na PC, o počítačích jako herní platformě už vůbec nemluvil. A na PC vyjde z těch nových her navíc jen naprosté minimum. S PC se jako s herním zařízením už do budoucna prakticky nepočítá – to je bohužel jasný fakt, který E3 dala najevo.

[/important]