Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

adaptermini.jpgPřed několika dny jsem pomáhal jednomu mladšímu kamarádovi připojit jeho novou Playstation 2 do internetu. Přitom jsem si uvědomil, že i když je online služba na Playstation 2 zdarma, podle toho taky vypadá. O připojení na internet skrze PS2 jsem již psal v tomto hojně diskutovaném článku, nyní to tedy znovu krátce zopakuji a doplním. Nutným základem pro online hraní na PS2 je samozřejmě konzole. Jestliže máte ještě první velkou verzi, je zapotřebí ke konzoli dokoupit přídavnou síťovou kartu, která se prodává zvlášť.

V rámci balení karty dostanete také síťový disk, na kterém je nahraná aplikace průvodce připojením. Novější a dnes prodávané tenké "slim" konzole PS2 mají již síťovou kartu integrovanou v sobě, ovšem zase jim překvapivě chybí síťový disk. Ten můžete zdarma obdržet v zásadě dvěma způsoby. Jednak bývá u nových konzolí taková barevná knížečka o online službě PS2, součástí které je i odtržitelný zpáteční dopis. Ten se vyplní a zašle poštou na předvyplněnou adresu, poštovné hradí příjemce.

V případě, že tuto odpovědní brožuru v balení nenaleznete, druhá cesta spočívá ve vyplnění žádanky o síťový disk na internetu. Zde vyplníte své nacionále (celý formulář je ale v angličtině, naše domovina není oficiálně vůbec podporována, nicméně i zde služba běží) a formulář odešlete. V obou popsaných případech by vám měla dorazit malá černá zásilka s demo diskem a síťovým diskem zhruba za čtyři až šest týdnů. Při registraci je ještě vyžadován speciální síťový kód karty, jenž je součástí balení karty, nebo v případě tenké PS2 je vypsán na samostatném letáčku.

Jestliže tedy již máte doma síťový disk, můžete se směle pustit do boje. Tedy ještě musíte mít doma zavedený internet skrze pevnou linku, tedy v nejlepším případě typu ADSL o minimální rychlosti 256-512 Kb/s. Menší rychlost postačuje na hraní, ale již ne na založení a hostování seance, pro což se vyplatí co nejvyšší rychlost vašeho připojení. Jiné druhy připojení na internet nevadí, ale vězte, že PS2 má pouze široký síťový konektor RJ-45, Wi-Fi adaptér do ní nezapojíte.

Jestliže tedy máte síťový disk a odpovídající připojení, vložíte disk do konzole napojené kabelem do internetu a spustíte stroj. Disk v sobě nosí konfiguračního průvodce, který vás provede poměrně zdlouhavou, i když ne složitou konfigurací parametrů vašeho připojení. Konzoli můžete zapojit přímo do vašeho ADSL modemu, nebo do routeru jako další počítač. Tím pádem v průvodci musíte správně nastavit vše potřebné, podobně jako v síťových připojeních na počítači. Definuje se zde, jestli používáte dynamicky přidělované IP adresy přes DHCP server (to je pak konfigurace jednoduchá), nebo jestli používáte manuálně přidělované. V tomto případě pak musíte další adresu v pořadí přidělit i konzoli. Zkrátka a dobře, konzoli musíte nastavit podle toho, co vám váš provider poslal za konfigurační informaci.

Po dokončení konfigurace se tato uloží do speciálního souboru na paměťovou kartu, ze které si jí vždy natáhnou jednotlivé hry. Tudíž musíte mít tento souborek stále uložený na kartě v konzoli, jinak se online režim nespustí. Nakonec si zvolíte uživatelské jméno a heslo online služby, pod tímto jménem se identifikujete ve vlastní hře. Toto jména a heslo pak musíte zdlouhavě zadat při první online seanci v každé hře, naštěstí se dá uložit, takže příště již vyplňování není potřeba. Po vytvoření profilu vám menu disku nabídne připojení na Central Station, což je právě online služba PS2. Zde dříve zvolené nacionále zadáte a po ověření jste již právoplatnými členy online komunity PS2.

Ještě bych podotknul, že si zahrajete na internetu výhradně z originálních her. Jestliže budete zkoušet hrát z vypálené hry, s největší pravděpodobností vám ani nenaběhne síťové menu hry, protože Sony do online služby integrovala ochranu DNAS (Domain Name Authentization Service), která nedovolí vypálené hře připojení. Bohužel světová online komunita není vůbec tak rozsáhlá jako na prvním Xboxu a o Xboxu 360 ani nemluvě. Pokud se s přáteli nedohodnete, herních seancí v jednotlivých hrách většinou moc nenajdete. Např. střílečka Killzone vyžaduje pro online hru stažení update, jenž ale stáhnout nešel, v rallye simulátoru WRC Evolved jezdil minulou sobotu v daný okamžik z celého světa pouze jediný člověk, v MotoGP 04 od Konami nikdo, pouze ve Formuli 1 05 se dalo připojit k portugalské seanci.

Hratelnost na internetu je díky pozdnímu nástupu služby (Sony tím reagovala na spuštění služby Xbox Live) a její špatné kvalitě oproti Xboxu a také až zbytečné složitosti, s několika vyjímkami velmi malá. Nejoblíbenější online hry jsou jednoznačně všechny taktické střílečky Socom (aktuálně již čtyři díly) a také závodní simulátory, jako jest např. poslední TOCA Race Driver 3. Je nabíledni, že na prvním Xboxu je služba daleko pokročilejší, tudíž na něm hraje o několik řádů více hráčů. Nejlepší volbou pro špičkové online hraní je ale jednoznačně Xbox 360, od kterého hodně okopírovala v tomto směru i online služba Playstation 3.

NA Xboxu 360 každý den hrají stovky tisíc hráčů prakticky všechny hry doposud vydané, když celkový počet online aktivních hráčů této platformy dávno překonal hranici dvou milionů, i když se jedná o placenou službu (cca. 1600,- za rok). Nicméně s trochou štěstí se dá dobře zařádit i na Playstation 2, zvláště na pravidelných oficiálně pořádaných turnajích. Když máte doma volný "šlahoun" od internetu a konzoli se síťovou kartou, nevidím důvod, proč to nezkusit.