Dalšího (již čtvrtého) Raymana od Michaela Ancela a Montpelliérského studia Ubisoftu (má na svědomí např. King Kong a Beyond Good & Evil) jsem docela netrpělivě vyhlížel, protože mě jeho gumičková dobrodružství docela bavila. Třetí díl nespojitého hrdiny jsem si dokonce zahrál jak na PSone, tak později i na Dreamcastu a ještě bych možná obě verze v posledním šuplíčku našel. Proto jsem se těšil i na řádící králíky, protože artworky a screenshoty ukazují tyto ušaté potvůrky velmi krásným a humorným způsobem. Design postaviček mi přijde nesmírně ujetý a veselý. Po zahrání PS2 verze jsem ale docela zklamaný.
Rayman je totiž primárně určen pro Nintendo Wii, což poznáte okamžitě po spuštění hry. Raymana unesou ušatí nacisté a on je pak mimo svojí celu musí pomocí roztodivné várky sedmdesáti! miniher bavit. Těšil jsem se (a trestuhodně přehlížel všechny informace o náplni hry) na další barevné putování za záchranou maličkých Globoxů (ještě teď mi zní v uších to dětinské "gjjjobooox"). Ale nový kousek je pouhá snůška miniher bez větší a zřetelnější návaznosti a děje. Jasně, Rayman se pomocí her nakonec dostane ze spárů zlotřilých pochoutek se zelím a knedlíky, když ukojí jejich chtíč po zábavě (za každou pětici splněných her obdrží další stupínek pro únik ze své cely), ale úzkoprsé zaměření na Wii je snad i pro tuto konzoli poměrně stereotypní.
Vždy máte na výběr z několika typů miniher, po jejichž splnění je pozornost krállíkodlaků ukojena a zpřístupní se další. A tak to jde stále dokola, ovšem co bude dál jsem již nezjišťoval, protože mě to po chvíli přestalo bavit. Začíná to házením bučící krávy do dálky, kdy musíte analogem točit co nejpravidelněji a co nejrychleji, a pak ve správném natočení krávu vystřelit jak atletické kladivo v dáli. Dále máte za úkol pomocí neustálého "kvedlání" páčkou do stran doběhnout s časovanou bombou do cíle, ještě před jejím výbuchem. Přiznám se, že "kvedlání" je poměrně dost obtížné, protote je vyžadována jistá preciznost a takt, aby Rayman běžel dostatečně rychle a bombu donesl ještě za tikotu.
Nakonec se mi to ani po několikerých pokusech nepodařilo, ale ovladač mi za to začal slušně povrzávat. Přece jenom na takovou náhlou zátěž není on ani já zvyklý. Další minihry spočívaly v dobrém postřehu, který zajistil stálé krmení nenasytného pojídače s dlouhými ušisky, načež ten si po splnění úkolu hlasitě "ukrknul" a spadl ze židle. Dlouhotrvající náplní je jakási 3d střílečka z pohledu vlastních očí, kdy Rayman disponuje pistolí na záchodové vycucávací zvony, které s hlasitým "mlask" trefuje do čelíček nabíhajícich a útočících zaječisek.
Pohyb není povolen, ten probíhá v duchu automatových stříleček samočinně, vy jen pálíte a nabíjíte. Po další hře, ve které zvony zavíráte dveře od kadibudek, v nichž sedí na velké králíci, jsem toho už měl plné kecky. Na můj vkus je tu nějak přezvonováno. Dveře se jim totiž stále otevírají a králík je jak známo zviřátko od přírody stydlivé, natož když ještě sedí na hajzlíku. Po této službě hajzlbáby jsem již na další minihru s rozdáváním natrhaného toaletního papíru nečekal a hru vypnul.
S Wii ovládáním to bude asi větší zábava, ale stejně se nemůžu ubránit dojmu, že dřív nebo později přijde tak jako tak stereotyp. Nadšení vývojářů z neortodoxního Wii tak zřejmě způsobí, že se na trh dostane jen jakýsi balíček nenavazujících miniher, než nějaká dobrodružná skákací arkáda, kterou jsem původně očekával, nicméně vřelý IGN ohodnotil hru solidním 8,3. Ale narážky na jiné hry Ubisoftu (např. králíci mají stejné noční brýle jako Sam Fisher) jsou povedené. O zanedbané technické stránce svědčí nicotné možnosti všeho nastavení, což znamená, že nejde nastavit vůbec nic, ani obraz, ani zvuk, ani ovládání. Jsem tedy zvědav, jestli se do vydání (u nás snad s počeštěním, ale až zkraje příštího roku pro Xbox 360, PS2 a PC) ještě něco změní, no už dnes je ale jasné, že nový Rayman bude cílen spíše na ty mladší hráče, i když úroveň některých miniher mi přijde až moc obtížná (viz. běh s bombou výše).
Oficiální www stránka hry je zde (moc pěkný Flash).
Na Wii je to opravdu větší švanda …