Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Poslední střípek ucelené historie PlayStation do mozaiky jejího dobrodružství vložíme následujícím článkem, v němž se na časové ose postupně přesuneme až do současnosti, abychom se na konci seznámili s nástinem budoucnosti systému. Následující třetí část výletu do historie PlayStation nás tedy zavede chronologicky zpět do roku 1998 a dále, nakonec se dobereme dnešní současnosti. Podíváme se i na budoucnost konzolí od Sony, především v porovnání s konkurencí.

První díl seriálu naleznete zde a druhý díl pak zde.

 

1998 – velká ostuda

Na začátku tohoto roku se celkově prodalo již více než 200 milionů kopií software pro PlayStation, počet prodaných konzolí atakoval hranici 50 milionů! V dubnu SCEE představuje další evoluci oblíbeného ovladače pod názvem DualShock. Striktně digitální joypad je doplněn dvojicí přesných analogových páček s možností stisknutí jako tlačítka a také vibračními excentry v každém rameni. Geniálnost konstrukce nejlépe dokazuje design ovladače i u současné konzole PlayStation 2, který je takřka totožný. Jak se později ukáže, tuto vibrační technologii měla dávno předtím patentovanou jedna menší společnost, což si Sony trestuhodně neuhlídala. Vysoké odškodné, které Sony za porušení práv třetí straně zaplatila, znamenalo velkou mezinárodní ostudu.

 

1999 – nejlepší hry všech dob?

V lednu přesáhl za obrovského veselí u Sony celkový prodej hranici 50 milionů jednotek. V březnu SCEE také dokončila vývojové práce na následovníku PlayStation s pořadovým číslem 2, jenž má Sony zajistit pozici technologického lídra trhu i na další období. Třináctého září pak SCEE potvrdila launch své nové konzole na příští rok. Prodejnost PlayStation jenom v Evropě přesáhla číslo 25 milionů kusů jenom do poloviny roku. Namco uvádí na trh Ridge Racer Type 4, technologicky vyspělého následovníka legendárního Ridge Racera z roku 1994. U PlayStation poprvé použité technologie jako „Goraudovo stínování textur“ katapultovaly RRT4 na pomyslný vrchol nejlépe vypadajících her systému. Namco proto s krátkým zpožděním uvádí limitovanou sběratelskou edici ve velké kartónové krabici s černým tričkem a bonusovou plnou hrou Bloodlines.

 

Automat Ridge Racer

Herní kabinet Ridge Racer

 

Největší pozornost na sebe však upoutal přelomový a unikátní Metal Gear Solid Hideo Kojimy, který jako další díl již úspěšné řady premiérově vyšel na PlayStation. MGS byl první hrou, jež si vysloužila od odborné kritiky absolutní hodnocení. Je považována za absolutně nejlepší hru 32 bitové éry konzolí bez rozdílu platforem. Někteří novináři jí neváhali přisoudit rovnou titul nejlepší hry všech dob na všech platformách. MGS jako první spojil svět filmu a her do jednoho koexistujícího celku v podobě nového žánru stealth akcí, jenž je dnes tolik oblíben. Stál jako předloha pro mnoho následujících sérií jako Splinter Cell, Syphon Filter, či Hitman. Bohaté balení s trojdiskovou hrou, barevným manuálem a demem atmosférického psychologického hororu Silent Hill za standardní cenu znamenalo nový směr ve strategii přístupu k zákazníkům.

Kazunori Yamauchi se svým studiem Polyphony Digital zaznamenal také velký ohlas na velmi komplexně pojatý automobilový simulátor Gran Turismo, který kromě krásně plynulého snímkování nabídl i vynikající grafiku a zejména desítky licencovaných automobilů. Půl tuctu do dnešní doby vydaných dílů pro první i druhou PlayStation usadilo celou řadu, a zejména poslední Gran Turismo 4, na trůn automobilových simulátorů na konzolích. Jestli MGS nemusel každému sednout díky své filmovosti, série GT je bez debat brána jako nejlepší a nejkvalitnější závodní řada všech dob, jíž ve své době neporazil žádný jiný titul na jiné konzoli.

 

gtbig

Gran Turismo 4

 

Historie PlayStation – 2000 až 2002

 

2000 – evoluce zvaná PSone

I když se již všichni těšili na novou PS2, SCEE v rámci pětiletého výročí uvedení PlayStation na trh zcela překvapivě představuje další evoluci s názvem PSOne. Pojmenováním PSOne (PlayStation One) začíná logické řazení přístrojů, které mají v budoucnu tvořit ucelenou řadu zařízení pro zábavu a multimédia. PSOne je zamýšlena jako alternativa (ne konkurence) k domácí PS2, proto dostává kompaktní rozměry a hmotnost. Marketing SCEE nyní předvádí PSOne jako snadno přenosnou platformu pro mladší hráče, kteří chtějí hrát vždy a všude. Tomu napomáhá i pozdější představení LCD displeje pro použití bez televize a napájecího adaptéru do autozapalovače, který umožňuje gaming i v automobilu. Hráči tak dostávají praktickou a kompaktní přenosnou konzoli s možností přehrávání hudebních CD, včetně stylového baťohu na záda. Díky novému určení se PSOne prodávala stále výborně, mnoho rodin kupovalo tuto konzoli svým dětem, jen aby od nich mělo pokoj alespoň na cestách a na chatě.

V březnu Sony slavnostně představuje PlayStation 2 (PS2), i když primát první výkonné konzole Sony vyfoukla Sega se svým originálně pojatým Dreamcastem, který v lecčems PS2 předčil, nicméně později jak známo dojel na totální marketingovou neschopnost Segy svůj nový systém prodat. Obrovský úspěch při uvedení prvního PlayStation na trh je překonán, když Sony prodá za 48 hodin v Japonsku skoro 1 milion konzolí PS2! Nicméně vzpomínaná bombastičnost show při uvedení PlayStation 1 nebyla překonána. Sony si totiž o pozornost tentokrát již říkat nemusela, protože trhu domácích konzolí už dávno vévodila. V říjnu se PS2 představila i v USA, kde se za první víkend prodalo přes půl milionu kusů za cenu přibližně 15 tisíc korun.

 

dreamcast

 

Čtyřiadvacátého listopadu dobývá PS2 Starý kontinent skrze masivní reklamní kampaň „The third place“ od režiséra Davida Lynche (Městečko Twin Peaks). Systém byl zamýšlen jako multifunkční domácí zařízení pro vertikální i horizontální postavení, se schopností číst kromě PS1/PS2 her a hudebních CD také VideoCD a DVD. Inovovaný ovladač DualShock 2 dostal stejný tvar jako v roce 1994, s tím rozdílem, že všechna tlačítka byla nyní citlivá na míru stisku v několika úrovních.

 

2002 – prodej kulminuje

Obě zařízení PSone i PS2 se stále výborně prodávají a Sony oslavuje. Každá pátá domácnost v Evropě nyní vlastní jeden ze systémů PlayStation!

 

Historie PlayStation – 2005 až …

 

2005 – řada se rozšiřuje

Tento rok dosáhla řada systémů PlayStation komplexní pokrytí segmentů zákazníků, když Sony postupně uvedla do prodeje kapesní multimediální systém PSP (PlayStation Portable) a ohlásila zatím nejvýkonnější domácí herní systém na světě v podobě PlayStation 3. Dnes již legendární dědeček PSOne jako následovník prvního PlayStationu se stále ještě doprodává, takže Sony může zákazníkům nabídnout řešení pro každou situaci. Mladším hráčům je určena na ovládání levná, jednoduchá a snadno přenosná PSOne. Na cesty Sony nabízí vyspělou platformu PSP a za sofistikovaný domácí zábavní systém můžeme považovat PlayStation 2.

 

psp1000big

Sony PSP

 

Dva kohouti na jednom smetišti

Letošní rok přijde do prodeje pravděpodobně nová PlayStation 3 jako pokračovatel jednoho zázraku elektronické zábavy. Nikoho by tenkrát ani ve snu nenapadlo, že se velký výrobce elektroniky vydá na neprobádanou cestu, aby poté na hlavu porazil ostatní dávno zavedené soky na poli domácí zábavy. V úspěchu PlayStation se zhlédl i Microsoft a představil svoji vlastní herní platformu, Xbox. Do dneška sice pozice Sony jakožto jasně dominantního výrobce konzolí neohrozil, nicméně do budoucna bude mít asijská korporace ztíženou úlohu prosadit se, jako to dokázala s první PlayStation. Skoro neomezené výdaje Microsoft totiž dovolují softwarovému gigantu prakticky cokoli, na rozdíl od Sony, která má poněkud omezenější rozpočet. Velká konkurence je ovšem pro zákazníky to nejlepší… Sega vstup Sony na kolbiště nepřežila a Nintendo na špičku pole dále ztrácí.

 

Konkurenční boj

Jak si můžeme domýšlet, hlavní konkurenční bitva domácích konzolí bude zuřit pouze mezi PlayStation a Xboxem. Nicméně Sony se dobře sichruje tím, že již dnes má na trhu celou škálu zábavních zařízení, která dohromady tvoří vysoké prodeje, zatímco Microsoft nabízí prakticky pouze jediné zařízení pro domácí zábavu. PlayStation představuje pro Sony nejdůležitější a nejžádanější domácí výrobek, který překonal i jinou legendu – Walkmana. Je proto více než zřejmé, že Sony si pozici lídra zábavního trhu bude dobře hlídat, což dokazuje i hodně nadkonfigurovaná specifikace PlayStation 3.

Nicméně, jak už ukázala historie, samotný výkon konzole přístroj neprodává, takže bude záležet na umu vývojářů na poli jednotlivých platforem, jak dokážou potenciální zákazníky zaujmout. Sony má i po deseti letech na výsluní všechny předpoklady pro udržení pozice jedničky trhu. Kam sáhne, tam se daří, takže uvidíme, jak si povede dále. Jestli jste četli první díl tohoto seriálu, kde jsem podrobně líčil peripetie před uvedením PlayStation na trh, jistě vám neunikla houževnatost a zarputilost Sony v zákulisních tahanicích s konkurenty, kdy i dílem osudu a neskutečné ignorace Segy a Nintenda dosáhla zcela překvapivě na vrchol. Proto se může Sony opřít o obrovskou komunitu fanoušků, která nyní čítá několik generací populace. Dá se tedy očekávat, že legenda jménem PlayStation bude žít v srdcích hráčů dál.