Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Spalováky vyžadují specifickou péči, než elektro modely, tudíž jejich provoz je daleko náročnější. Modely se prodávají buď jako stavebnice bez serv a ovládací soupravy, nebo častěji ve formě tzv. RTR (ready to run), tedy kompletně sestavené včetně serv a ovládání. Tudíž prvotním úkonem po vybalení modelu je kontrola dotažení všech šroubů a imbusů, protože se za jízdy autíčko extrémně třese a snadno tak může dojít k uvolnění šroubu zejména u podvozkových skupin. Spalovák také vyžaduje poměrně drahé příslušenství. Začíná to speciálním modelářským nitro palivem (největší balení 5L stojí kolem 500-1000,-) a tankovací flaškou s tenkým a dlouhým hrdlem (několik set korun). Dále je nutný klíč na žhavicí svíčku (100-150,-) a žhavítko s nabíjecím adaptérem (300-500,-).

Další náročnou položku představují baterie, neboť model napájí serva a přijímač čtveřicí tužkovek a vysílačka jich schramstne rovnou osm. Alkalické baterie se nevyplatí, protože jedna sada vydrží jen na 4-6 nádržek jízdy. Nejvhodnější alternativou jsou vysokokapacitní akumulátory alespoň 2500 mAh. Já jsem zvolil rychlonabíječku (úplné nabití za 1,5 h) od Belkina včetně akumulátorů, což vyšlo asi na 1000,-. Ještě je potřebný filtrovací olej do vzduchového filtru (kolem 60-150,-) a velmi doporučovaný je i konzervační olej do motoru, protože palivo má dlouhodobé korozivní účinky na stěny válce a povrch pístu.

Když máte vše potřebné, můžete začít model zaběhávat. Kompletní záběh a seřízení karburátoru vám v každé lepší modelářské prodejně provedou do několika dní od nákupu modelu zdarma. Já si nechal pouze seřídit bohatost směsi v karburátoru, protože nový model mi nechtěl vůbec startovat. Doporučují se 2-4 protočení motoru do vyprázdnění nádržky bez zátěže naprázdno a další 2-4 jízdy s lehkým plynem. Takže startovní procedura vypadá asi následovně. Vložím vždy nabité akumulátory do vysílačky a autíčka. Natankuji pomocí tankovací lahvičky plnou nádržku a zakapu vzduchový filtr olejem, poté ještě promnu, aby olej nekapal do karburátoru.

Olejový film totiž lépe lape nečistoty ve vzduchu nasávaného motorem. Vytáhnu anténu a zapnu vysílač, poté zapnu i přijímač na autě. Když je vše v pořádku, začnou jemně vrnět serva. Ruční pumpičkou dopravím směs ke karburátou, když to přeženu, karburátor se zatopí úplně celý palivem a autíčko se uchlastá. Pak záleží na typu modelu jak se startuje. Levnější modely mají startovací lanko jako motorové pily, dražší modely se pak startují speciálním startérem pojmenovaným Roto Start, což je vlastně elektromotor s hřídelí a pouzdrem pro speciální modelářský akumulátor, který tvoří poslední náklad v rozmezí podle kapacity a výrobce od 300,- do 2000,-.

Na žhavící svíčku se nasune žhavítko, což je pouze akumulátorek s násadou, který díky uzavřenému obvodu se svíčkou na ní rozžhaví odporový drát. Hřídel startéru se vloží do unašeče na motoru spojeného s klikovou hřídelí a stiskem tlačítka se uvede do chodu. Do pěti sekund by měl motor nastartovat a jet. Jináč se agregát přeplní a musí se odšroubovat žhavící svíčka, aby při protočení motoru přebytečné palivo vystříkalo otvorem po svíčce ven. Při jízdě už jen stačí doléva palivo, nebo po spotřebování nádržky za pomoci opět Roto Startu a žhavítka lehce nastartovat. Po skončení jízdy se doporučuje kompletní vyjetí nádrže a zakapání motoru a karburátoru konzervačním olejem.

Před dlouhodobým používáním je pak vhodné do motoru nalít oleje větší množství a před jízdou jej podobně jako v případě přeplnění motoru nechat odstříknout ven před nasátím paliva do karburátoru. Samozřejmě po každé jízdě v horším terénu je dobré model kartáčkem, či hrubým štětcem očistit a také důkladně vyprat vzduchový filtr buď v jarové vodě, nebo v palivu. Takže sami vidíte, že údržba spalováku je docela pracná, ale model se vám na oplátku odvěčí ohromným výkonem a dosahovanými rychlostni v porovnání s jakýmkoli elektro modelem. Jestli se pak budete chtít na cokoli zeptat, nebo poradit, v diskuzi jsem vám plně k službám.