Určitě mnohé z vás, stejně jako mne, trápí, že na PSN nenajdete mnohé hity z Playstation/PSOne, které si tak, pokud nemáte originál disk, na PS3 nezahrajete. Osobně řadím první Playstation na vrchol všech tří domácích konzolí od Sony a mám ji úplně nejradši a tak mě dost mrzí, že se Sony ke svým starým hrám postavilo v PS3 tak macešsky. Naštěstí mám obrovskou sbírku PSOne originálů, které jsem nasbíral za dlouhé roky, včetně takových klasik, jako jsou zcela nové Final Fantasy tituly ještě nerozbalené, které jsem dohrál ještě s bazarovým kusem.
A díky dvěma PSOne, jedné PS2 a také PSP, kde můžu Playstation 1/2 hry hrát, mě slabá nabídka na PSN a nemožnost hraní PS2 her tolik netrápí, ale jiné z vás asi ano. Ne, že bych na tom něco změnil, ale na oficiálním blogu Playstationu nedávno vyšel pěkný článek, který objasňuje proces portování Playstation her na PSN, což je velice nákladná a časově zdlouhavá činnost. Tím spíše, že současná PS3 měla také PS2 emulaci mít, což považuji za kardinální chybu Sony. Nicméně pojďme si zmíněný post shrnout třeba pro ty, co angličtinou tolik nevládnou.
Základní předpoklad, aby se vůbeec mohla nějaká PS1 hra naemulovat pro vydání na PSN, je kvalitně dochovaná kopie na dobře čitelném CD. Což asi není žádný problém, jako spíše to, že je potřeba sehnat všechny verze, pokud jsou samostatné disky pro různé lokalizace. Ty už po sbírkách zaměstnanců Sony těžko sháníte mimo angličtinu. Pokud pak mají v SCEI všechna vhodná média, tak hned poté nastává usilovná právní činnost, kdy se musí zjistit, jestli je možné hru bez porušení práv třetích stran vůbec na PSN vydat. Což samozřejmě neplatí, pokud je držitelem práv a vydavatelem samotná SCEI, potažmo SCEE.
Musí se zjistit, jestli nejsou prošlé licence na jakoukoli část hry, případně nějaká omezení držitelů práv. Pokud je licence k publikaci platná pro všechna teritoria, v Sony na takovou hru vytvoří interní kartu, která obsahuje image celé hry a popis hry ve všech osmi jazycích na PSN. Poté se disk s hrou pošle do speciálního studia SCEE, kde z média nagrabují digitální verzi, načež ta se začíná usilovně hrát a testovat, aby se pochytily všechny bugy, jež mohou nastat. Testování většinou probíhá ve studiu bývalých Psygnosis v Liverpoolu. Pokud se nevyskytnou žádné potíže při hraní, je následně titul publikován ke stažení na PSN. Jenže výše uvedené se týká pouze ideálního stavu, kdy od prvního schválení hry do vydání uplyne několik měsíců, jenž ale není tolik častý. Ono totiž může nastat, a taky nastává několik problémů.
Prvním je překážka na straně licencí a práv. Hry totiž často mívají různé licencované produkty, jako např. loga výrobců a dodavatelů v automobilových simulátorech a podobně. Jiné tituly zase mají charaktery z jiných her, ty se také musí licencovat a samostatnou kapitolou je samozřejmě hudba. Každá takováto část hry má své držitele práv. Pokud licence k publikaci u všech částí hry trvá a Sony k ní má oprávnění, nebo ho od držitelů obdrží, je vyhráno. Jenže někdy se musí licence znovu obnovovat, popř. zakoupit, což samozřejmě stojí čas, ale hlavně peníze. Pokud by měly být náklady na právní ošetření titulu vysoké, tak se hra z tohoto důvodu už na PSN nevydá. A podobné je to i v případě, kdy jsou licence propadlé, nebo jejich vlastník neznámý, nebo dávno zaniklý.
V těchto případech se musí zdlouhavě hledat, kdo práva vlastní, nebo jestli už je nelze obnovit, popř. jestli už není hra právně chráněna. To opět zabere dost času a v některých případech, např. když už neexistuje ani vydavatel, ani vývojář, se to již prakticky nedá dohledat a hra také nemůže být vydána. A samozřejmě někdy vlastník práv ani nechce další vydání nebo použití své značky, tam je taky utrum. Ani pokud jsou všechny licence platné, nebo ošetřené, není zdaleka vyhráno. Může se stát, že se během předprodukčního testování a hraní objeví nějaké velké chyby a bugy, které z digitální verze nelze jen tak opravit. Když se jedná o drobnosti, tak ty se buď opraví, nebo se ve hře nechají, ale pokud je titul kvůli chybám nehratelný, opět hra není připuštěna k vydání na PSN.
Někdy poradí dřívější vývojáři hry, ale pokud jsou bugy veliké a vývojář již neexistuje, řešení pak lze jen těžko nalézt, i když v Sony neustále vylepšují svůj softwarový emulátor PS1 her, takže si s mnoha bugy dokážou poradit sami. A jak je to s tím, když je titul vydaný na americkém PSN, ale v Evropě již nikoli? Tak prvně třeba prošla licence titulu pro PAL regiony, nebo její znovupořízení by bylo drahé. Obdobně se také mohou vyskytnout hromady chyb v PALové verzi, které se v NTSC originálu třeba nevyskytují. Každá verze totiž používala na PSOne jinou protipirátskou ochranu, což v současné době působí při převodu z jedné normy do druhé problémy. A konečně také práva k vydání může v Evropě držet zcela jiný subjekt, než pro zámoří. A ten také nemusí komunikovat, nemusí existovat, nemusí licenci vydat, nebo za ní chce nekřesťanské poplatky.
A stejně tak i hudba má odlišné licence pro Evropu a zbytek světa, přičemž pokud se jedná o skutečné interprety, i když v USA oprávnění třeba trvá, tak pro Evropu to automatické již není a zaplacení nové licence může být zase dosti drahé, nebo to ani nelze mnohdy uskutečnit. Nicméně po čase se třeba práva na hru již dohodnou, když majitel třeba přistoupí na dohodu, nebo po letech nechá licence bez revanše. A dříve např. zabugovaná hra najednou na nové verzi emulátoru už jede lépe, takže se stává, že i když nebyla nějaká hra dříve vypuštěna, nyní už ji na PSN vydat lze, protože byla znovu otestována a nyní již prošla úspěšně.
Takže lze shrnout, že proces vydávání klasik z PSOne na PSN je opravdu náročný běh na dlouhou trať, který ale mnoho hráčů jednoduše přejde třeba tím, že si stáhnou výborně fungující PC emulátor, nebo si upraví své PSP a ládují do nich ROMy, kterých je na internetu milion. Ty totiž na PS3 normálně nepřehrají. Legálně pak lze stále najít plno PSOne her třeba na Aukru a jiných inzertních serverech, však jsem nedávno zrovna takto sehnal v solidním stavu za pár stovek celou sérii Ridge Racer. A jak potřebu po PSOne/Playstation hrách ukájíte vy, jestli vůbec?
Originální článek v angličtině o procesu portování her na PSN najdete zde.
Už je to nějaký pátek co se mi tu ohřívala u tv ps3 ale ps1 hry uměla přehrávat úplně v pohodě + save na virtuální mc. Doporučuji vyzkoušet 😉 , v ps 3 se myslím dá i nastavit nějaké to menší vylepšení grafiky.
Mno jo, vždyť jsem si to spletl s PS2. 🙂 Nějak jsem si to spojil i s PS1.
Aha takhle se to má,mě bavilo na softwarovou kompatibilitu u ps2 her na ps3 čekat pár měsíců.Nejlepší věc co lze pro 100% kompatibilitu udělat, je pořízení ps2.Člověk se nenervuje a díky velikosti ho to ani nijak neomezuje. Navíc je za hubičku.Ještě k těm emulátorům,jestliže si mužů díky nim zahrát FFVII až FFIX či Parasite Eve I nebo připravované Chrono Cross v češtině, tak je chtě nechtě použiji protože to si nenechám ujít,to se nezlobte :).
Právě to možná Sony udělala schválně, aby PS2 ještě udržela nad vodou. Kromě Gran Turisma mi na emulátoru běží všechno, co jsem zkoušel, navíc to samo vypadá o třídu líp, než na PSX. A kolikrát mi pomohlo, že tam je třeba quick save bez omezení.
Tak já zrovna na quick save nehraju, a to ani v pc hrách.Nevím proč 🙂 , asi zvyk kdy jsem začínal na konzolích ? U ps2 nepůjde jen o to jí udržet nad vodou, ale spíš o dolarky za HD edice,kde se drží přísloví : Nemusí pršet ,stačí když kape 😀
No, mě to např. u Crashe dost pomohlo, abych sebral úplně všechno a nestresoval sem, jak mi ubývají životy.
Jo Crash ,jednička je docela slušná výzva.Třeba taková trojka je daleko jednoduší,ale na hratelnosti to ani jednomu dílu neubírá. Škoda že nových plošinovek je tak po skromnu 🙁