Právě začala zbrusu nová sezóna seriálu Formule 1, která konečně po těžce nevydařené a zbytečnými předpisy svázané předešlé štaci má šanci více zaujmout, protože vypustila některé zbytečné restrikce. Zavedení nových motorů V8 (místo V10) a mnoho nováčků (týmy i piloti) možná přinese nový impuls do světa F1. Již několik let vlastní výhradní a exkluzivní licenci na mistrovství FIA F1 pouze Sony (SCE), takže jediné oficiální formulky se vším všudy si můžete zahrát pouze na PS2. Aktuální díl F1 05 nedávno vyšel v Platinové edici a dá se tudíž pořídit již za 549,-. Tento simulátor obsahuje všechny jezdce (včetně jejich výkonu a statistik), okruhy (digitálně převedené do hry) a týmy Formule 1 ročníku 2005.
Zaujme i hluboce propracovaný režim pětileté kariéry od začátků testovacího jezdce až po megakontrakt ve špičkové stáji. Pěknou grafiku s motion blur (rozostření obrazu při vysoké rychlosti) efekty doplňuje solidní prostorový zvuk. Třešničku na dortu, kterou vám žádná jiná platorma nenabídne pak tvoří možnost nasnímání vlastního obličeje skrze kamerku EyeToy, kterýžto se pak naroubuje na tělo vašeho pilota! Podobně skvělé řidičské pomůcky pro začátečníky jako virtuální jízdní linka s barevným zobrazením brzdné dráhy a akcelerace, nebo unikátní interaktivní boxy tvoří další výborné ingredience, které spolu tvoří z F1 05 opravdu výborný simulátor monopostů se vším všudy.
Již pět let se věnuje výlučné tvorbě formulových simulací domácí studio SCEE z anglického Liverpoolu. Přesně na začátku aktuálního století se série přesunula z PSone na výkonnější PS2, aby několik dalších let mírně stagnovala. Po třech nevýrazných titulech se loni objevil již podstatně důstojnější díl čtvrtý a po bezmála pětiletých zkušenostech „Liverpoolští“ představili aktuální přírůstek pro rok 2005. Letošní formule jsou, jako již několik posledních let, jediným oficiálním produktem schváleným FIA pro šampionát Formule 1, jako jediné se tedy mohou pyšnit oficiální licencí. Což v praxi znamená veškeré nacionále aktuální sezony, včetně TV prezentace, všech okruhů nevyjímaje zbrusu nový Istanbul a také aktuální soupisky. To samozřejmě není nic nového, ale je nutné podotknout, že prezentace se letos povedla opravdu na jedničku, od líbivého intra, přes statistiky, až ke komentáři.
Jízdní nabídka se od minulého dílu prakticky nezměnila; nabízí standardní a všudypřítomný rychlý závod, časovku, kompletní jednu velkou cenu, světový šampionát a od minula známou kariéru. Dva hráči si to mezi sebou rozdají skrze závod s plným startovním roštem, nebo sami na rozdělené obrazovce (splitscreen je pouze vertikálně rozdělený, horizontální není možný) a v online jízdách se může rozjet až 10 hráčů najednou. Podporován je i USB headset pro chat a komunikaci mezi závodníky. Milou drobnůstku představují nahrávací obrazovky, které jsou využity pro zobrazení užitečných informací či tipů do závodu. Zatímco šampionát trvá jen jednu sezonu – vybrat si můžete pouze ze skutečných jezdců – hlavní motivaci představuje rozsáhlý režim kariéry.
Zde závodíte sami za sebe, což díky skutečnosti, že se ve hře opravdu uvidíte, nejsou jen planá slova. Na začátku si totiž vytvoříte vlastního pilota. Kromě celého jména a národnosti (minoritní zbytek Evropy včetně nás se skrývá pod čtveráckým praporem EU) si zvolíte buď jednu z předdefinovaných hlav, nebo – a to je zajímavější – si do hry vložíte hlavu svou. Letos poprvé hra podporuje technologii Eye Toy Cameo, jež využívá oblíbenou kamerku pro nafocení a převod snímků vašeho obličeje do digitální podoby. Výsledek je sice trošku legrační, ale s přimhouřením oka se opravdu poznáte. Navíc se můžete dodatečně zkrášlit volbou jiných vlasů nebo brýlí. Když jste se vytvořili, již nic nebrání vstoupit do pětiletého kolotoče slibné kariéry ve Formuli 1.
Po krátkém seznámení s vaší úřadovnou již stahujete první email s nabídkou některého ze slabších týmů na pozici testovacího jezdce. Kromě emailové schránky máte ještě k dispozici přehledný kalendář akcí, informační centrum se statistikami a žebříčky celého mistrovství i online zpravodajství ze světa rychlých kol. Zakrátko se pak z testovacího jezdce vypracujete na skutečného závodníka a sen o smlouvě od nejlepších týmů závodního pole nebude již tak vzdálený. Kariéra je pak rozdělena do tří obtížností, kdy je zohledněna vaše závodnická zkušenost a také um soupeřů, takže si do druhé pětiletky můžete naložit o něco víc.
Letos je hodně vidět snaha tvůrců o zpřístupnění série i úplným nováčkům, protože nechybí slovníček nejdůležitějších pojmů a pravidel Formule 1, nebo kompletní nápověda k ovládání a struktuře celé hry. Jestliže nevlastníte kamerku Eye Toy, musí vám stačit několik předefinovaných hlav. Nauku o ideální stopě znatelně usnadní virtuální závodní linka, která kromě správného vedení barevně zohledňuje i brždění a akceleraci. Začátečníci nemusejí při jízdě opravdu skoro na nic sáhnout, hra za ně umí sama zatáčet, brzdit i řadit. Před každou zatáčkou varují šipky podobné značkám z rallye her, o protismykovém a antiblokovacím brzdovém systému ani nemluvě.
Dokonce si můžete navolit zcela nerealistický letmý start. Zkušení harcovníci si pomůcky samozřejmě vypnou, navíc se můžou vyřádit v rozšířeném systému nastavení vozu. Dáte přednost rychlému nastavení nejdůležitějších skupin před jízdou, nebo komplexní servisní zóně s hromadou voleb? V druhém případě nechybí ani takové libůstky, jako je nastavení úhlu přítlačných křídel, sbíhavost kol nebo předpětí stabilizátorů. Funkce Live Dynamic spočívá v předefinování volby brzdného poměru, záběru (trakce) a převodových poměrů do trojice hodnot, mezi nimiž se můžete přepínat tlačítkem přímo při závodě.
Kromě známých okruhů ve hře odemknete i jeden testovací jako bonus a odměny v podobě oblíbených historických monopostů ani letos nechybí. Konečně za získávané body v závodech obdržíte nové barevné helmy. Naprosto zbytečný mi ale připadá TV mód, v němž pouze jako pasivní divák sledujete skrze kvarteto kamer zvolený závod. To už je zábavnější sledovat opakovačky z odjetých závodů, které lze ukládat na paměťovou kartu. Kromě výborného rozhraní kariéry je stejná pozornost věnována i samotné jízdě. Komisaři podél okruhu mávají příslušnými vlajkami, další zřízenec odmává konec závodu a v obřích obrazovkách pro diváky se vidíte jako v televizi. Solidní dojem kazí pouze úvody do závodů, ty se sami přeruší včetně nedokončené věty komentátora.
Audiovizuální stránka doznala od minula snad největších změn, a i když na krasavce v podobě Burnoutu 3, nebo Gran Turisma 4 stále hodně ztrácí, přece jenom letos můžeme tvůrce pochválit za nadprůměrnou grafiku a ozvučení. Celkově je podání o hodně veselejší a barevnější než dříve; okruhy jsou slušně detailní. Modely vozů se také znatelně zjemnily, nechybí ani Motion Blur (rozmazání obrazu) při vyšší rychlosti, jenž lze ale vypnout. Komentář v nabídce hry prý namluvil Fernando Alonso, ale jistě vám to neřeknu, protož když jsem s ním mluvil naposledy do telefonu, tak ještě chraptěl :-). Zvuky motorů v prostorovém ozvučení hodně vynikají, nicméně ryk tribun moc slyšet není, při závodech halasnější povzbuzování citelně chybí.
Formule se dobře ovládají i analogovou páčkou, pro autentičtější požitek jsou podporovány úplně všechny oficiální volanty od Logitechu a Fanatecu. Zběsilý a nepoužitelný náhled z kokpitu formule za hledím helmy přítomný v předešlém ročníku byl naštěstí vypuštěn, nyní je výhled z kokpitu již ničím nerušen. Nakonec jsem si nechal asi nejlepší prvek hry, čímž jsou interaktivní boxy. Nejenže jsou mechanici skvěle rozanimováni, ale nad každým se v boxu objeví v určitý čas symbol tlačítka, které musíte co nejpohotověji zmáčknout a sledovat kde se objeví další. Asi netřeba dodávat, že přes tuto vtipnou a jednoduchou funkci ovlivňujete svým pohotovým mačkáním tlačítek výsledný čas zastávky v boxu. Konzervativní závodníci si opět můžou tuto „featurku“ deaktivovat.
I přes několik drobnějších chybek a stále „jen“ nadprůměrné vizuální zpracování jsou nové formulky díky důsledně vylepšenému konceptu z minulého roku konečně důstojným virtuálním zpracováním skutečných „ef jedniček“ a nyní se již můžou směle postavit okruhové konkurenci zejména od Codemasters. I když je hra určena především fanouškům tohoto sportu, své si v ní najdou i nováčci a virtuální řidiči, kteří si tolik nepotrpí na realitě za každou cenu. Po pěti letech půstu tak Sony konečně představuje solidní konzolový simulátor nejrychlejších monopostů.
Hodnocení: 8,5 z 10
Nejnovější komentáře: