tocabox.jpgKdyby se závodilo s popelnicemi, zcela jistě by nová TOCA tyto podniky obsahovala, neboť simuluje snad všechny motoristické sporty dvou stop. S tímto třetím dílem, totiž nebudete více potřebovat žádný jiný simulátor, protože všechny disciplíny naleznete pěkně pod jednou střechou. Novou TOCu Race Driver 3 předchází vynikající kus historie, neboť tato závodní série se etablovala původně na první Playstation a PC již v roce 2000. Tenkrát byla pojata jako striktní simulace ostrovního mistrovství cestovních automobilů na okruzích, což jí vydrželo přesně jen do druhého dílu (opět pro Playstation a PC).

Právě třetí dějství s podtitulem World Touring Cars ovšem vyšlo kupodivu jen na Playstation, aby ve skvělé formě završilo účinkování na první konzoli od Sony. Playstation 2 pak přivítala sérii v novém pojetí, sledující začínající kariéru pilota – nováčka, která vlastně vydržela i do čerstvého dílu, ovšem zde již jen jako jeden z mnoha režimů hry. Aktuální TOCA si totiž dala za cíl zahrnout snad všechna závodní odvětví ve dvou stopách, která se jezdí na širém světě a nutno se poklonit, protože se jí to opravdu podařilo. A široký záběr je patrný i v ostatních částech hry.

Při tvorbě profilu tak potěší i přítomnost české národnosti a obecně sporadicky využívaná možnost individuálního přiřazení tlačítek ovladače či volantu. Navíc si lze nastavit i u ovladače mrtvou zónu a rozsah působnosti akcelerace, brzd i zatáčení. Ba co víc, hardcore úrovní zavání i takové řazení s manuálně ovládanou spojkou. Jedinou pihou na kráse tak v oblasti mimo herní zůstává chybějící podpora titulků a také netradičně pouze širokoúhlý formát obrazu, takže při zobrazení na klasické televizi je obraz zúžený bez možnosti korekce. Centrování obrazovky ovšem naštěstí nechybí. Tradici u Codemasters dodržují i bonusy, které se odemykají výhradně zadáním tajného kódu, nicméně dva cheaty vám „Codies“ zpřístupní automaticky jako odměnu za registraci hry skrze domovské www stránky.

Největší konkurenční výhodou nové TOCy je bezesporu široká nabídka jízdních režimů a jejich náplň jakbysmet. Povinnou výbavu představuje časovka a volný závod, sekunduje jim splitscreen multiplayer (pouze vertikální rozdělení) pro dvojici hráčů na jedné tv, hra po domácí síti a online závody. Potud je vše při starém a okoukaném. Daleko zajímavější alternativu tvoří mód Pro Career, který podle svého názvu hráči zprostředkuje dokonalé ovládnutí jedné vybrané závodní disciplíny skrze její domácí šampionát. World Tour je potom vlastně zvětšený karierní režim tvořící osu předešlé dvojice dílů série.

Takže se můžete svobodně rozhodnout, zdali dáte přednost závodění pouze v rámci jednoho odvětví, nebo se vrhnete po hlavě postupně do všech co jich hra jen nabízí. Dosud neviděný rozsah, totiž rozděluje mnoho desítek typů závodů do osmi kategorií podle povrchu a stylu závodů. Kompletní výčet by zabral látku rovnou na několik recenzí najednou, tudíž vyberu jen ty nejzajímavější: základ tvoří skvěle řiditelné motokáry a značkové poháry (např. Renault Clio Cup, nebo Honda Civic Challenge), nechybí ani závody monopostů, sportovních prototypů, juniorských formulí (např. Formule Ford) až k prestižním seriálům F-3000 a F-1!

Nejrychlejší formule samozřejmě nedisponují oficiální licencí šampionátu, takže spolu závodí více méně identické monoposty Williams, které ovšem licenčně ošetřeny jsou. Dále vás čekají závody veteránů na okruzích i v terénu, rallye i rallyekros, buginy, série Nascar, pickupy, tahače a jako třešnička na dortu i oblíbené národní šampionáty cestovních vozů v podobě německého DTM a pacifické V8 Supercars. Z tohoto výčtu, který neobsáhne ani třetinu nabídky (celkový počet unikátních disciplín osciluje kolem čísla 50!) je jasné, že většina podniků má svůj předobraz ve skutečných závodech, zbylé jsou sice smyšlené, ale také vycházejí z reálných soutěží.

Podobně je široká i nabídka okruhů a tratí, která čítá čtyřicítku solidně vymodelovaných kousků. Pro ně platí stejné co pro závodní kategorie, tedy část tvoří nově zdigitalizované skutečné závodní okruhy z celého světa (ani Brno nechybí) a část naopak smyšlené arény. Ostatně ani dvacítka vozů v jednom závodě se zvláště na Playstation 2 nevidí zas tak často. Vcelku dobře, i když ne stoprocentně si tvůrci poradili s rozdílnou fyzikou vozů, takže někdy jsou mezi poměrně shodnými stroji až moc rozdílné jízdní vlastnosti, což je ale daň za takové množství závodů, při jejichž absolvování tvůrci chtěli jízdní projev vozů co nejvíce odlišit.

Jedničku si ovšem Codemasters zaslouží za implementaci pravidel, která nejsou pro všechny závody stejná, nýbrž se někdy více, jindy drobně mění. Takže si musíte dávat pozor na vlajkovou signalizaci a konečně správně přísné posuzování kolizí při jízdě. Opravdu zvláště v prestižnějších a rychlejších závodech není problém po několika málo (i nezaviněných!) kolizích odstoupit díky diskvalifikaci za nebezpečnou jízdu ze soutěže. A u hodně rychlých vozů využijete při správné jízdě i výhod vzduchového pytle za vozem před vámi, i když ne v takové míře jako v Nascar 06 od EA, ve kterém je jízda ve vzduchové kapse jedním z pilířů taktiky.

Kolizní model je ovšem prakticky bez větších změn převzat z minulého dílu oproti velkohubým tvrzením, že letos budou autíčka náchylná skoro jako ve skutečnosti a tak výsledek obrázkům zveřejněným před vydáním hry vůbec neodpovídá. Vhodně je ale zakomponován prvek nákupu vylepšení a lepších dílů, tunning nevyjímaje. Kvalitní jízdou si střádáte body vhodné k utracení za nějaký libový komponentík do vašeho stávajícího plechového miláčka. V režimu kariéry to není až tak nutné a viditelné, nicméně při absolvování vícero podniků v rámci jedné disciplíny zejména v pozdějších závodech může být handicap základních dílů již více patrný.

Tímto se dostávám k malému zádrhelu kariérního režimu, čímž je při takovém množství závodů pod jednou střechou jistá roztříštěnost a zjednodušení. Jednotlivé disciplíny totiž obsahují závody doslova jen na pár kol, takže než se stačíte s daným typem auta pořádně sžít a zajíždět díky znalosti techniky i okruhů lepší časy; klapka- střih a hopla, následuje opět další disciplína. S reálným kariérním postupem závodníka to nemá moc společného, přece jenom vynikající TOCA World Touring Cars na první Playstation obsahuje reálnější variantu, kdy je možné přestoupit na vyšší závodní kategorii až po vyjetí určitého počtu mistrovských bodů, což znamená zpravidla dvě a více sezon v jedné disciplíně.

Jen škoda, že něco podobného není implementováno i v posledním díle. Tunning také neodpovídá původně proklamovaným ideím vydavatele, takže panující série Gran Turismo může stále klidně spát, nicméně TOCA nabízí vhodně vybalancovanou složitost i pro správného nastavení vozu neznalé hráče, takže dovoluje upravit pouze několik nejdůležitějších podskupin, ovšem s několika výjimkami. Do této kategorie kupříkladu patří nastavení tlaku pneumatik, volitelná sbíhavost a dokonce i odklon kola.

Grafická stránka na rozdíl od výborného výkonu v PC verzi tvoří jen průměrný vizuální zážitek, když prostředí i modely aut působí stále jaksi kostičkovým dojmem a vzdálený horizont se slévá v do jednoho slitku. Na grafické hody již zmiňovaného čtvrtého Gran Turisma, které v NTSC verzi podporující HDTV režim 1080i (rozlišení až 1920×1080 bodů na kompatibilní tv) strčí hravě do kapsy i mnohé PC hry (Pal opět ostrouhal) nemá nová TOCA ani za nehet smítka, nicméně jak již bylo řečeno, vizuální provedení je stále ještě nadprůměrné a rozhodně neurazí. V nazvučení hrají prim výborné ruchy okolí a zejména halasný ryk davů na tribunách, který je v konkurenčních hrách stále jen sporadický. Zaujme i optimalizace kanálů pro sluchátkový poslech, do reproduktorů si pustíte standardní stereo, nebo prostorový zvuk Dolby Pro Logic II.

Jak je vidno nová TOCA vzhledem ke svému obrovskému rozpětí všech typů závodů obsahuje jen několik málo kritických míst, která částečně souvisejí právě s jistými kompromisy při tvorbě tak rozsáhlé hry jako poslední TOCA bezesporu je. Nabízí totiž prakticky dny, týdny i měsíce solidní řidičské zábavy pro všechny vyznavače virtuálního závodění a stále hráči připravuje něco nového, takže netrpí pocitem stereotypu, jako u některých podobných her.

Hodnocení: Playstation 2 verze 8,5 z 10 / PC verze 9 z 10