Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Právě probíhající Dakar Rally je jasně nejtěžší a nejslavnější cross-country závod planety, jenž se jezdí již od roku 1979. Her s tématikou rallye (WRC) se každý rok urodí rovnou několik, ale pokud zapátráme mimo malých hříček, mobilních a online her jen na ty velké dakarské, najdeme jich v nedávné historii zoufale málo. Je to hlavně tím, že na rozdíl od klasického rally je simulace či lépe řečeno převedení maratonského rallye do virtuální podoby docela tvrdým oříškem.

Rallye maratony se jezdí na násobně delší etapy a vesměs zcela volnou krajinou podle navigace, zatímco světová rally obsazuje krátké rychlostní zkoušky po jasně dané trati. Asi by vás moc nebavilo bloudit s vozem v poušti, kdy by se ukazatel progresu v etapě jen velmi líně navyšoval do cíle třeba 500 km dlouhé zkoušky, že? Samozřejmě se dříve objevilo pár pokusů o pojetí videoherního Dakaru v podobě klasické rally. Vlastně všechny hry s jeho tématem jsou vlastně klasické rally, pouze s jinými exteriéry, jistou malou svobodou v jízdě a s rozmanitějším roštem motocyklů a automobilů.

 

Paris-Dakar Rally

Paris-Dakar Rally

Paris-Dakar Rally

Tím prvním kouskem se stala snad vůbec první oficiální a licencovaná hra Paris-Dakar Rally, na níž si práva zajistil dnes už neexistující (v roce 2004 zbankrotoval) americký vývojářský dům Acclaim. Paris-Dakar Rally vyšla v říjnu roku 2001 pro PC a PlayStation 2 jako pokus o pojetím klasickou rally hru v nových exteriérech pouštního maratonu z Paříže do Dakaru. Zajímavé bylo, že vývoj si Acclaim ošéfoval přímo ve svém domácím anglickém studiu, všechno probíhalo in-house a ani žádné vedlejší rutiny nedělalo externí studio. Na jednu stranu se povedlo vyrobit kompletní itinerář skrze tucet etap z Paříže až do Senegalu, nicméně přes jejich větší délku (každá kolem 25 km) jste celkem rychle dojeli do cíle a titul se tak docela rychle ohrál.

 

Paris-Dakar Rally pro PC

 

Velkým problémem hry se stala motivace pro další hraní. Na začátku byl k dispozici pouze jediný kousek od každé třídy vozidel (motocykly, čtyřkolky, automobily a buginy bez kamionů) a další se zpřístupnily až po kompletním dokončení celé rally kampaně. Což znamenalo, že po dohrání to bylo celkem zbytečné. Velmi kritické recenze se zaměřily zejména na příšerně tupé a extrémně citlivé ovládání, jež nešlo nijak nastavit a hrozný jízdní model ála těžká arkáda. Hra jako taková graficky i licencovaným obsahem se skutečnými stroji a jezdci nebyla zas tak špatná. Každopádně dnes už si jí asi nikdo nepamatuje, prakticky okamžitě zapadla, pročež Acclaimu se nákup licence v tomto světle absolutně nevyplatil, protože hra se sama nezaplatila.

Pokud byste hru porovnali s tehdejší konkurencí, museli jste se skoro smát. Na trhu už byl v té době skvěle etablovaný Colin McRae Rally 2.0, jenž díky svému premiérovému nezávislému počítání všech kol v reálném čase stanovil v závodních hrách zcela nová měřítka. Paris-Dakar Rally trochu nešťastně chytla rok výměny generací konzolí od Sony, kdy PlayStation 2 právě nahrazovala modernizovanou PSOne. Na černo-modrou herní stanici jen málokdo uměl takto brzo dělat dobré hry a Acclaim bez tovární podpory prostě a jednoduše neměl bez zkušeností nárok na úspěch titulu. Zřejmě, kdyby hru vydali ještě na PSOne, dosáhli by lepších výsledků. Kor, když musela čelit takovým esům, jako byly Gran Turismo 3 – A-Spec: The Real Driving Simulator a první Project Gotham Racing pro Xbox 1. Navíc krátce na to přišel úvodní díl skvělé WRC série od Evolution Studios, jenž byl taktéž úplně někde jinde. Sázka na slavnou značku se v tomto případě vůbec nevyplatila.

 

Dakar 2

Dakar 2

Dakar 2: The World’s Ultimate Rally

Jenže Acclaim potřeboval investované peníze dostat zpátky a také vytěžit oficiální licenci vydanou na několik let s možností vydání více titulů. A tak zhruba o dva roky později vydal druhý díl Dakar 2: The World’s Ultimate Rally. Křečovitou snahu o profit znamenalo opuštění PC platformy, na níž byl nejmenší zájem a portování na všechny hlavní konzole té doby: GameCube, PlayStation 2 a Xbox. Vývoj plynule navázal opět v domácím britském studiu na první neúspěšný díl. Acclaim tehdy zvažoval externí outsorcing od nějakého nezávislého studia, ale z finančních důvodů ho musel odpískat.

 

Dakar 2: The World’s Ultimate Rally pro GameCube

 

Každopádně dvojka už byla o dost povedenější než Paris-Dakar Rally, a to z důvodu jisté zkušenosti s novými platformami. Hra dostala podstatně vylepšený jízdní a fyzický model, přibyla žádaná kategorie kamionů (její absenci v předchůdci pak v post mortem vývojáři velmi kritizovali, protože to byla jediná věc, kterou konkurenti neměli, přitom z časových důvodů a tlaku na ni nezbyl čas!) a díky testování se podstatně vylepšila plynulost a grafika samotná. Počet etap zůstal sice stejný, ale zkoušky se ještě natáhly, dostaly na trať více NPC vozidel pro předjíždění, zatímco se už cesta v některých detailnějších etapách (mimo pouště) svázala do typického koridoru z klasických rally her. To zase byla daň za lepší grafiku a plynulý chod – výpočetního výkonu nebylo nikdy nazbyt.

Technicky Dakar 2: The World’s Ultimate Rally také dospěl. Dostal prostorový zvuk Dolby, podporu oficiálních konzolových volantů, rozšířený splitscreen pro dva až čtyři hráče a GameCube verze obsahovala tématické mini hry pro GameBoy Advance. Tím už hra byla konkurenceschopná a dá se říci, že rozhodně uspěla mnohem lépe, že její předchůdce, byť v té době čelila konkurentům jako byl Colin McRae Rally 04 a WRC 3 opět od Evolution Studios. Hra dostávala v průměru dvojnásobná hodnocení oproti prvnímu dílu a dodnes se dá považovat za celkem solidní šestkový až sedmičkový titul, který mateřskému vydavateli konečně alespoň zaplatil dakarskou licenci. Nicméně výrobce raději žádné další díly již neplánoval a dakarskou rally pak nechal už raději být.

 

Colin McRae: Dirt

Colin McRae: Dirt

Colin McRae: Dirt

Od té doby vlastně žádná oficiální dakarská hra nevyšla. O téma maratonských rallye se ale malinko otřel Colin McRae: Dirt z roku 2007, protože sice nemá oficiální licenci závodu, ale jeho herní režim Rally Raid je jasně inspirovaný Dakarem. Jezdí se v něm na delších pouštních okruzích, byť v chumlu ostatních jezdců, ale již s menším výběrem reálných automobilů a kamionů (Kamaz a MAN TGA). Zvláště řízení mastodontského Kamazu 4911 je ve hře parádním zážitkem, který bohužel žádný další díl již nenabídl. Herní režim Rally Raid se sice několikrát v sérii vrátil, ale již se jedná jen o rovnější a rychlejší variantu klasické rally v prostředí, které má k tomu dakarskému setsakra daleko. Ale ty kamiony jsou moc fajn, o tom žádná.

 

Colin McRae: Dirt s kamiony

 

Nyní už jen tak nějaká hra o dakarské rally asi nevznikne. Jde o to, že z podstaty věci je tvorba virtuálního maratonského závodu velmi obtížná, tedy pokud se chcete od klasické rallye hodně odlišit. Potřebujete vymodelovat minimálně desítky motocyklů, nyní i čtyřkolek, bugin, automobilů a kamionů. A to nejlépe v rozsáhlém a rozmanitém prostředí, které by umožňovalo svobodnou volbu směru, třeba jen na základě velmi povrchní navigace s jedním vzdáleným bodíkem, kdy by přímá cesta vpřed nemusela být tou nejrychlejší. Když k tomu připočtete licenci, jedná se o velmi drahý špás, který, jak ukázal Acclaim, nemusí nakonec tak úplně vyjít.