Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Za minulý rok se urodila spousta dobrých počítačových a konzolových her, ale za sebe bych za opravdu špičkové mohl prohlásit snad jen necelou desítku. Což je při těch stovkách premiér 2015 docela slabota. Samozřejmě jsem nehrál zdaleka všechny velké hry minulého roku, ale stále více se prosazuje tendence ždímat zavedené značky na úkor těch úplně nových, byť světlou výjimkou je PlayStation 4 se svou trojkou Bloodborne, The Order: 1886Until Dawn.

Jakkoli je např. poslední Assassin’s Creed: Syndicate bezesporu solidní hrou, stále je to jen to samé pouze v jiných exteriérech a s novými postavami. Nemám moc rád x-té díly té které hry, ale na druhou stranu chápu producenty, že chtějí co nejlépe využít své slavné a zavedené značky, protože nový produkt to má na trhu vždycky těžké.

Pokud bych měl sestavit svůj žebříček nejlepších titulů roku 2015, tak nenaplním ani celou desítku, když bych uvažoval pro mne opravdu ty TOP. Nicméně uznávám, že solidních, dejme tomu osmičkových her přišlo minulý rok hodně, a to včetně několika pozitivních a negativních překvapení. Nejdříve bych rád na pódiu přivítal ty nejlepší hry roku 2015 podle GamesBlogu:

 

Zaklinac 3: Divoky lov

Zaklínač 3: Divoký lov

 

1. Zaklínač 3: Divoký lov

Těžko asi dát na první místo jinou hru, než toto obrovské, krásné a rozsáhlé RPG slovanského typu, jemuž jde jen málo vytknout. Navíc v opravdu pečlivé češtině od Comgadu a bohatém sběratelském balení za slušnou cenu. Kdyby takto vypadaly všechny nové hry, bylo by hraní skutečným rájem na zemi. (Hráno na PC)

 

Dirt Rally

Dirt Rally

 

2. Dirt Rally

Na druhé místo bych dal snad největší překvapení roku, kdy se po dlouhých letech totálně cirkusových arkádovek Dirt Codemasters fantasticky vrátili ke kořenům Colin McRae Rally. Dokonce stihli digitálně vydat finální verzi ještě v posledních dnech minulého roku. Příjemně náročná a nekompromisní simulace sice nemá zatím úplně dotažený obsah, ale jinak se skvěle hýbá, disponuje asi nejpokročilejší fyzikou současnosti a konečně nabízí vynikající simulaci klasického rallye proti stopkám. Dirt Rally jsem tady již recenzoval a moje velká recenze vyjde i v novém lednovém čísle 263 magazínu Score. (Hráno na PC)

 

Project CARS

Project CARS

 

3. Project CARS

Já jsem autíčkový, proto v mém výběru tyto hry převládají. Ale jakkoli má Project CARS stále dost chyb a nedodělků, jedná se o jednu z nejlepších silničních automobilových závodniček současnosti s revolučně pojatou kariérou (vlastně mnoha kariérami najednou), nadto v nádherné grafice, se solidní fyzikou a bezproblémovým ovládáním úplně pro všechny. Asi bych i Project CARS řadil výše než povedenou Forzu Motorsport 6. (Hráno na PC)

 

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

 

4. Rise of the Tomb Raider

Trochu jsem se obával, jak hra dopadne na Xboxu 360, který jsem si zvolil, nicméně titul rozhodně nezklamal a i na staré konzoli vypadá báječně. Moc se mi líbí mnohem větší příklon k tradičnímu prozkoumávání a šplhání na úkor akce a soubojů i spektakulárnější design kobek a chrámů. Myslím že nová Lara příjemně spojila všechny ingredience minulých dílů do atmosférické a napínavé adventury, které se letos dočkají také PC hráči. (Hráno na Xboxu 360)

 

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

 

5. Grand Theft Auto V pro PC

Možná už jste na to zapomněli, ale Grand Theft Auto V zkraje roku 2015 vyšlo na PC a byl z toho znovu úspěch jak řemen. Po naprosto zmršené konverzi předchozího dílu dokázali v Rockstaru nemožné a připravili perfektně fungující a takřka bezchybnou edici pro počítače, jež dostala oproti konzolovkám do vínku i nějaké ty drobnosti navíc. Sice to není úplně nová hra, ale PC verze disponuje jednou ohromnou výhodou: parádními mody od komunity. (Hráno na PC)

 

Assassins Creed Syndicate art

Assassins Creed: Syndicate

 

6. Assassin’s Creed: Syndicate

Rozumem bych nového vraha do žebříčku nedával, ale srdce velí opak. Sice stále to samé, ale z nudy titul vytahuje velmi atraktivní zasazení do Londýna průmyslové revoluce, důraz výhradně na obsáhlý singleplayer a dva mírně odlišní hrdinové. Po hodně rozpačitém Unity je Syndicate myslím docela solidním reparátem a dějově nesmírně bohatou hrou. Každopádně léta velkého vzestupu mezi druhým a čtvrtým dílem jsou už po tolika dějstvích asi dávno pryč.

 

A ti další již bez umístění

Z mého pohledu je to vše, výše umístěné tituly mne v minulém roce zaujaly jasně nejvíce, nicméně již bez příček bych na další stupínky umístil ještě Forzu Motorsport 6, Just Cause 3, Mad Maxe od stejných vývojářů a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Všechny považuji za výborné hry, ALE už s nějakými menšími či většími vadami na kráse, jež jim zabránily dobýt ta vyšší umístění. Např. u jinak skvělého Metal Gearu mi krapet vadila možná až přílišná svoboda a taková roztahanost, Mad Max a Just Cause jsou později už dost stereotypní a Forza má oproti konkurenci dost svázanou kariéru.

 

Největší herní mrzáci roku 2015

Tady bych mohl uvést opravdu hodně her, které se prostě totálně nepovedly, ale vyberu pro mne ty nejpodstatnější. Hatred se ukázala jako naprosto tupá a nenápaditá vyvražďovačka, jež se snaží zaujmout jen tím šíleným násilím. Italští packalové z Milestone uvedly dva velké kousky a všechny stojí totálně za prd: Ride a WRC 5. Ale totálním propadákem roku 2015 bych jasně zvolil ukrutně přiškrcené formule F1 2015, kterými vývojáři z Codemasters dosáhli absolutního vývojářského dna. Nabídnout v dnešní době asi nejhorší formule historie s plytkým obsahem, které nenabízejí nic nového a naopak plno funkcí vypustily, to už chce pořádnou odvahu!