Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Observer System Redux banner

 

Polské studio Bloober Team z Krakova nyní patří mezi největší vývojářské domy u našeho severního souseda, protože má již přes stovku hlav. Od prvních mobilních hříček se studio propracovalo až na velké AA tituly, přičemž celkově vyprodukovalo již 14 her, a to příští rok ke konci ledna na PC a XSX* vyjde jako patnáctý kousek psychologická hororová adventura The Medium. Vůbec se poslední pětiletku Bloober specializuje jen na psychologické hororovky, protože od prvního dílu Layers of Fear z roku 2016 vlastně jiné žánry ani nevyrábí. A ze stejného šuplíku je i Observer: System Redux.

Před třemi roky ale v Krakově pracovala pouze necelá třetina současného osazenstva, která v roce 2017 dokončila neortodoxní psychologickou a hororovou sci-fi adventuru Observer. Ve své podstatě se jedná o kombinaci klikací hororové hry z pohledu první osoby, jež se odehrává v lineárním 3D sci-fi světě, a simulátoru chození, protože o žádnou akci v Observeru víceméně ani nezavadíte. Tedy pokud nepočítám infarktové útěky před netvory obývajícími svět myšlenek v mozcích lidí, do nichž se jako specialista na důkazy napíchnete. Žádná střelba nebo bitky v ní také nejsou.

Jenže temná a pochmurná atmosféra Observeru jako univerza budoucnosti, prolezlého špiclováním, posedlostí augmentací a implantáty, zákazníky i kritiky oslovila, takže hra před těmi třemi léty sbírala vesměs velmi solidní osmičky a někdy dokonce i devítky. Za tu dobu ale Observer zmizel z povědomí, prodeje prakticky skončily, načež cena stejně výrazně klesla na rozsah mezi jednou až dvěma stovkami, takže tvůrci již na Observeru moc nevydělávali. A tak v průběhu minulého roku padlo rozhodnutí Observer zase trochu připomenout a připravit ho na druhé vydání, aby do kasičky Bloober získal nějaký ten bakšiš.

 

  • Platforma: PC, PS5, XSX*
  • Datum vydání: 10. 11. 2020
  • Výrobce: Bloober Team (Polsko)
  • Vydavatel: Bloober Team (Polsko)
  • Žánr: hororová sci-fi adventura
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 12 GB (PC)
  • Herní doba: 10-12 hodin
  • Přístupnost: 17+
  • Prodejní verze: digitální (PC Epic/Steam)
  • Cena: od 567,- (Epic Games Store)

 

Druhá edice Observer: System Redux

Nové vylepšené a rozšířené vydání Observer: System Redux tedy čerstvě vyšlo jen před několika dny. Hlavním účelem nové edice bylo pokrytí nových konzolí PlayStation 5 a Xbox Series S/X, na nichž v digitální podobě ani není tak předražená jako většina konzolových next-gen titulů. Na PS5 stojí 799,- a na XSX 859,-. I když je xboxovka o něco dražší než PS5 varianta, stejně se proti původnímu staršímu Observeru, jehož si můžete stále zakoupit pro Xbox One, vyplatí, protože originál je jen o 250,- levnější. Když už máte jeden z nových xboxů, nová verze je optimalizována speciálně pro tyto nové konzole.

Smůlu ale mají majitelé současné generace PS4/X1, protože s nimi Observer: System Redux nepočítá. Kromě nových konzolí je podporováno již jen PC, na němž si zahrajete i na Windows 7. Na rozdíl od moderní verze střílečky XIII, jíž jsem recenzoval nedávno, v Krakově nevytvářeli celou hru znovu, nýbrž se od originálu odpíchli. Jako základ si vzali verzi pro PC, kterou ze čtyřky naroubovali na poslední sestavu Unreal enginu, takže nová edice podporuje moderní technologie Ray Tracing, HDR, chromatickou aberaci i možnost nastavení FOV.

Já spíše ocenil praktické přizpůsobení pro jednodušší ovládání hry, kdy si nově navolíte např. otevírání na stisk tlačítka/klávesy, přičemž u originálu musíte táhnout myší či páčkou ovladače. Nadto si můžete velmi široce nastavit titulky i zaměřovací křížek, který je u původní hry velmi titěrný a je špatně viditelný. To jsou jasné výhody, jež starý Observer nemá, ale jinak je i originál dnes naprosto v pohodě fungující, pohodlně hratelný a obrazově stále velmi pohledný.

 

 

Abych pravdu řekl, na PC mi hezčí a upravenější stále přijde původní Observer, protože nová verze je doslova přeplněná různými grafickými efekty, z nichž bolí oči. Sám původní herní svět je totiž noční můrou pro epileptiky, protože je plný světel, neonů, displejů a blikajících prvků. Světelného smogu tu je obrovské množství, takže nějaké další efekty nebyly vůbec nutné. Observer: System Redux snad až moc tlačí na pilu budováním noirové atmosféry, takže do obrazu přidává nevypnutelný efekt zrnění, jenž u originálu není a který mi v novince docela vadil.

 

Temné sci-fi Polsko budoucnosti

Pro připomenutí se děj Observeru odehrává v temné budoucnosti roku 2084, konkrétně v 5. Polské republice a ještě konkrétněji přímo v Krakově. V Evropě zuří velká válka mezi městy ovládanými bezskrupulózními megakorporacemi a nezávislými rebely, zatímco lidé to přehánějí s augmentovaným vylepšováním a implantáty, takže jsou z velké části kyborgové. Protagonistou je šestačtyřicetiletý vyšetřovatel Daniel Lazarski, jehož naprosto skvěle hraje nizozemský herec Rutger Hauer (1944-2019).

Své postavě introvertního a protřelého detektiva v baloňáku a ve službách rozporuplné korporace Chiron, jež Krakově vládne tvrdou rukou, propůjčil jak svůj obličej, tak hlavně i hlas, přičemž jeho dabing je zcela jistě jednou z hlavních věcí, kvůli kterým hra dostávala tak vysoké známky. Observer těží plnými doušky z jeho charismatického charakteru jako málokterá jiná hra! Lazarski pracuje jako observer, tedy tzv. pozorovatel. Lidé mají v hlavě konektor do mozku a když si podezřelí nemůžou nějak vzpomenout, na co se jich vyšetřovatelé ptají, tak zavolají observera.

 

 

Pozorovatel se jim napíchne ze svého implantátu nástrojem zvaným Dream Eater do šedé kůry mozkové, přičemž původně skryté myšlenky prožívá, jako kdyby v nich přímo vystupoval. A tady právě nastupuje to psychologické zaměření hry, protože sosání obsahu hlav je většinou naprosto zmatečná, extrémně rychle sestříhaná a brutálně surreální scéna, do níž se můžete kolikrát naprosto zamotat a nebudete vědět kudy ven. Malý příklad z prvních hodin hry: po napojení stojíte v hnusné a temné místnosti jak ze Silent Hillu, z níž vedou čtvery dveře.

Za každými je jiná místnost plná haraburdí a zmatku, ale když každou místností projdete, zjistíte, že další pokoj je úplně stejný, jako ten první, v němž jste se objevili. Jak se z toho dostat ven? Vždy se musíte pečlivě rozhlédnout v prostředí, v němž se ukrývá nápověda, dost často přímo před vámi. Díky tomu Observer nabízí i drobné logické hádanky, nicméně pokud vás děsí nadpřirozený svět, v němž se velmi špatně orientuje, hru si rozhodně nekupujte! Tématem prožívání vzpomínek a myšlenek uložených v mozku se vedle Observeru inspirovala nedávná detektivní 3D adventura z pohledu první osoby The Signifier, což je první a velmi ambiciózní titul nezávislého ansámblu jedenácti vývojářů PlaymeStudio z hlavního města jihoamerického Chile.

 

Pečlivá detektivní prácička

Celou hrou prostupuje místy až detektivní pátrání po důkazech a vodítkách, protože příběh začíná tak, že v údajném bytě vašeho dlouho neviděného syna Adama objevíte tělo s dekapitovanou hlavou. Přitom jen několik chvil předtím vezmete Adamovi velmi rozrušený hovor, který je ale přerušen. Je to tělo bez hlavy Adam, nebo není? A co znamenají další brutální zranění a vraždy ve stejném domě, kde má Adam údajně bydlet? Centrální linkou, jež se příběhem vine, je nalezení syna a vyšetření vražd v Krakově, k čemuž máte trojici šikovných augmentovaných nástrojů přímo ve své pravé ruce.

 

 

Elektromagnetický skener upozorní a zjistí informace o elektrických a elektronických zařízeních kolem vás, zatímco podobně fungující biologický skener zase rozpitvá biologické stopy. Prvním skenerem se např. napíchnete do chytrých hodinek subjektu, načež bioskenerem určíte třeba způsob zranění či vraždy nějakého člověka. A jelikož se Observer odehrává za noci a ve tmě, tak přijde vhod také možnost nočního vidění. V průběhu hry tak pomalu putujete po menších uzavřenějších lokacích, z nichž vás titul pustí až po splnění určitých úkolů, jež si lze promítnout z vašeho terminálu na ruce.

Kombinací rozhovorů s nehratelnými postavami, vlastní dedukce a těch dvou skenerů pak postupujete dějem stále dále, až do finále, jež je oproti originálu asi o dvě hodiny hraní vzdáleno. Je to tím, že Observer: System Redux nabobtnal o trojici vedlejších úkolů plynně vsazených do kampaně (nikoli až na její konec), takže si jí možná ani nevšimnete, i když jste původní titul již hráli. Nový Observer jsem tak dokončil asi za 10 hodin, zatímco u originálu mám poznamenáno hodin 8.

 

Blade Runner přetřený Deus Ex

Při hraní mi Observer evokoval poslední tituly série Deus Ex, protože v nich také najdete silně augmentované jedince, ale hlavně mi připomínal kultovní snímek Blade Runner z roku 1982, v němž ostatně Rutger Hauer jako replikant Roy Batty vedle Harrisona Forda zazářil. Je sympatické, že Observer: System Redux je zesnulému Rutgeru Hauerovi věnován. Temná až tísnivá atmosféra Observeru se nepochybně v prostředí Blade Runnera široce inspirovala. System Redux navíc ani o tolik nenarostl, protože na disku zabere jen 12 GB, což je o 3,5 GB více než originál.

 

 

Samozřejmě ani podruhé nechybí automatová minihra With Fire and Sword, kterou naleznete v každém osobním PC terminálu, jež mají obyvatelé ve svých neutěšených bytech. A upozornit také musím na zbrusu nové intro, které doplňuje starý přehled participujících vývojářů z původního úvodu do kampaně. Pokud máte PC, tak si stále můžete zakoupit digitální verzi původního Observeru jen za několik desetikaček. A myslím, že i starší edice stále udělá výbornou službu, přičemž nové vydání ani není v případě PC vyloženě nutné.

Jiná je ale situace na konzolích, protože na většinu z nich originál Observeru již nedostanete a pokud ano, je zbytečně drahý. Pak můžu pořízení System Reduxu rozhodně doporučit, protože na nových strojích bude hra vypadat velmi působivě a navíc není ani tak drahá. Škoda jen, že přijdete o velmi kvalitní komunitní češtinu, jíž si do původní PC hry lze zadarmo stáhnout, neboť rozhovorů vyslechnete fakt hodně. A na novou PC verzi čeština nefunguje.

 

Observer: System Redux dává smysl

Na rozdíl od méně povedené a drahé předělávky XIII mi Observer: System Redux přijde již daleko smysluplnější. Nově vyšel v technicky vylepšené verzi na nové konzole PS5 a XSX, přidal široké možnosti přizpůsobení, rozšířil příběh a navíc ani nestojí mnoho. Takže proč ne? Dalším motivem pro druhé vydání Observeru byla samozřejmě i finanční stránka, i když na poslední tituly Bloober pravidelně čerpá peníze z herních fondů EU. Observer System Redux si totiž polští tvůrci vydali již vlastními silami, takže se o výdělky s nikým dalším nemusí dělit. Původní titul totiž vydával americký distributor Aspyr Media. Blooberu se navíc podařilo prodat práva na Observer americké filmové společnosti Zero Gravity, jež má příští rok natočit na motivy hry sci-fi snímek.

Pozn: * XSX = Microsoft Xbox Series S/X

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10